Monday, 1 April 2013

Serius - Pencemaran Air Yang Kronik Di China (20 Gambar)


Woah!

Tahukah anda 16 dari 20 bandar paling tercemar di dunia sekarang terletak di China. Bandar Linfen di China sebagai contoh mempunyai kualiti udara yang sangat teruk dimana menghirup udaranya adalah bersamaan menghisap 20 batang rokok sehari. Fuuu. Pencemaran yang teruk di China berlaku kerana pergantungan China kepada arang batu untuk menghasilkan tenaga elektrik dan pemantauan yang tidak serius oleh kerajaan. Apa yang berlaku di China sekarang adalah sama seperti yang berlaku di England ketika permulaan Revolusi Industri awal kurun ke-19. Pernah suatu ketika jika anda berjalan di Kota London, anda hanya mempunyai had pemandangan sejauh 16 kaki kerana jerebu. Air sungai Thames pula memejal dan berbau busuk kerana dipenuhi sisa najis manusia. 

Sungguhpun jarak masa diantara revolusi industri dan kebangkitan China sebagai "kilang dunia" adalah 200 tahun, adalah sangat mengejutkan masalah pencemaran yang sama masih berlaku. Ini menunjukkan manusia akan terus melakukan kesilapan dan merosakkan alam sekitar sungguhpun mereka mengaku mereka "lebih maju" dan "bertamadun" dari leluhur mereka. Sad!

Thanks @mx510 for the tip




Laporan asal Business Insider

25 comments:

  1. Hoi gila betul tempat ni. Still boleh berenang walaupun berminyak. Adeh apa yg memotivasikan mereka?

    P/S: http://aiyom.ag utk publish buku/majalah anda pada iPad dgn murah, cepat dan berkuasa.

    ReplyDelete
  2. made in china

    ReplyDelete
  3. lepas ni x-men akan muncul dari china, bukan dari US

    ReplyDelete
  4. budak tu.. budak tu bogel

    ReplyDelete
  5. leluhur?
    Thanks Obe.
    I got new input today.

    ReplyDelete
  6. Obe, kosa kata (vocab) bahasa Melayu semakin maju.....tatabahasa masih ada ruang peningkatan.
    From dbp

    ReplyDelete
  7. Nama pun cina, cina kat Malaysia pun asal tanah besar china..apa nak herankan prangai cina kat Malaysia ni.. sama nak mampos!!

    ReplyDelete
  8. So... siapa siapa yg duk suka buat himpunan hijau tu digalakkan sangat berpindah ke China supaya dapat buat himpunan hijau hari-hari. Duduk kat negara ni pun menyusahkan org je.

    ReplyDelete
  9. Nuar Berahim1 April 2013 17:45

    Pecaya la cakap saya tuan-tuan.. mai pilihan raya nanti, undi la juak-juak saya. saya bermanifesto, menang pilihanraya hari ni, esok kita mansuh semua yang buat pencemaran ni. kita mansuh penggunaan elektrik, kita mansuh projek air terawat, kita mansuh pembinaan jambatan dan projek rumah, dan segala bangunan yang nak dibina, dan kita mansuh penggunaan pensel.. nahaii!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. rosmah mansuh blh?

      Delete
  10. Patot la rakyat dia keluar dari negaranya sendiri dok kat singapo

    ReplyDelete
  11. tunggu lagi 20 30 taun malaysia jadik macam ni la,ingat taukeh2 cina pedulik ke sungai2 gunung ganang tanah melayu korang tu? takat lynas tu pun bantah sebab taknak kacau tanah besar dia jadi supplier terbesar dunia

    ReplyDelete
  12. chinese is a disease.i blame the british for spreading them into malaya.fuck

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu pun disease.Asal Indon.fuck

      Delete
    2. melayu memang di nusantara,mana ada kira indon malaysia,tapi cina tetap datang dari tanah besar china,tak malu

      Delete
  13. cina kat sini perlu thankful

    ReplyDelete
  14. cina tak mandi pagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. stuju pagi2 gi keje lalat hurung!

      Delete
  15. Semua babi !

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails