Saturday, 13 April 2013

Serius Cool - Taum Sauk : Empangan HIdroelektrik Paling Unik Di Dunia (16 Gambar)


Cool beans

Stesen janakuasa hidroelektrik biasanya memerlukan sungai yang diempang sebagai sumber air yang kemudian mengerakkan turbin generator. Empangan hidroelekrtik terbesar dunia sekarang terletak di Three Gorges Dam China dengan jumlah output tenaga maksimum 22 500 MW.

Taum Sauk ialah sebuah empangan hidroelektrik yang  lain dari yang lain. Ini adalah kerana empangan yang dibina di Gunung St Francois, Missouri ini terletak di atas bukit! Taum Sauk menyimpan air di dalam sebuah kolam gergasi dan eletrik dijanakan dengan mengalirkan air dari empangan ke sebuah stesen janakuasa yang terletak 2 kilometer di bawah bukit. Empangan ini hanya menjanakan tenaga elektrik ketika waktu puncak di waktu siang. Ia mampu menjana sebanyak 550 MW sehari. Pada waktu malam air dari Sungai Black berdekatan dipam semula naik keatas Gunung Francois untuk disimpan di dalam empangan. 

Taum Sauk dibina pada tahun 1960 dan siap sepenuhnya pada tahun 1963. Pada tahun 2005 kolam takungan air Taum Sauk pecah sebanyak 1 Billion Gelen (4 Juta Meter padu) air terlepas keluar. Sungguhpun ia menghasilkan ombak setinggi 7 meter tiada nyawa tekorban. Kolam takungan Taum Sauk dibina semula dengan kos 450 Juta Dollar (RM 1.4 Billion) dan stesen ini berfungsi semula pada tahun 2010.






Laporan asal Wikipedia

22 comments:

  1. coolllllllllllllllllllllllllllllllll !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. BERITA PENTING UNTUK ORANG MELAYU BERAGAMA ISLAM
      Skuad Penyelamat Negara

      1. Pada hari ini, saya telah mendapat satu maklumat yang agak mengejutkan daripada kenalan saya yang bekerja di Singapura dan juga merupakan antara orang kuat Parti PAP.

      2. Beliau telah mendedahkan (sengaja atau tidak saya tidak tahu) bahawa Kerajaan Singapura telah memberikan cuti khas 2 hari pada hari 3hb Mei, Jumaat dan 6hb Mei, Isnin. Selain itu, Kerajaan Singapura juga akan memberikan elaun minyak khas.

      3. Keistimewaan ini hanya diberikan kepada warganegara Malaysia berbangsa Cina akan pulang untuk mengundi DAP khasnya di Johor.

      4. Lebih mengejutkan apabila pekerja-pekerja Parti PAP diarahkan untuk turut serta membantu jentera DAP sepanjang tempoh berkempen. Sekiranya terdapat perhimpunan besar-besaran DAP, sedarlah bahawa ada antara mereka bukan warganegara Malaysia dan pekerja parti PAP.

      5. Beliau juga ada menyampaikan bahawa salah seorang 'taikun' besar di Singapura akan menyumbangkan 7 buah bas kepada mereka yang tiada kenderaan untuk pulang.

      6. Nampaknya hubungan antara PAP-DAP ini semakin erat dengan kehadiran Lim Kit Siang di Gelang Patah sebagai calon.

      7. Bersungguh-sungguh PAP dari Singapura ini untuk membantu DAP membuktikan bahawa selama ini mereka sebenarnya tidak pernah berpecah. DAP menjadi sebagai cawangan PAP di Malaysia.

      #orang johor bersedia untuk berjuang habis habisan.... patahkan sayap roket DAP

      - katak hijau -

      Delete
    2. melayu pun sibuk nak kuasa bro, dah kena baru menyesal

      Delete
    3. sekurang2 nya negara xtergadai mcm singapore bro..

      Delete
    4. Skuad nak cuba kelentong!!!!!! Dah terdesak.

      Delete
    5. Bengong, takut jd mcm singapore drpd takutkan Allah, dah lar sesat, lagi na menyesatkan...

      Delete
  2. 37.536853, -90.817022

    ReplyDelete
  3. Ingatkan kat perak tmpat al maunah lepak dulu

    ReplyDelete
  4. ni peak load power plant... hanya beroperasi pada waktu puncak macam empangan bersia kar kelantan

    ReplyDelete
  5. perghh... the power of engineering... :)

    ReplyDelete
  6. salah satu sasaran korea utara.

    ReplyDelete
  7. wakarimaSUNalhaji14 April 2013 12:58

    Ini adalah contoh projeks membazir kerajaan 1Amerika.
    Ini cara OooBanna nak tipu rakyat US.Di sini dinyatakan dalil kenapa kita kena jgn undi Obama 1 US

    1. berapa kah kos electric yg digunakan oleh pam utk menanagkungkan kembali tenaga keupayaan yg dimiliki oleh air untuk menukar tenaga kinetic kepada tenaga electric?Diberi formula P=ros X maH di mana H=ketinggian , P=pukimak

    2.Jika 200 kWh pertama bersama RM0.218 dan kwH seterusnya RM0.334,berapakah kerugian buat dam mcm ini jika dibandingkan mengepung air tersebut di antara dua gunung?Jamwab dlm unit volume of water and kinetic energy.

    sekian...selamat berbiskut....salam 1 Penampar

    ReplyDelete
    Replies
    1. bersyukurlah duduk Malaysia , dengan cara kau berucap , tidak pernah faham kos penyelenggaraan .
      gaji pekerja TNB , bangunan yg TNB sewa . Bil kertas yg TNB print utk dijadikan resit , kerja2 harian .
      perkakasan dlm office TNB , kelengkapan utk memudahkan pengguna dtg ke kaunter TNB , Bil telefon dan bil air TNB . kos penyelenggaraan(maintenance) bangunan TNB , kos pakaian keselamatan yg dikeluarkan . Kos membuat empangan , kos nak salurkan(kos kabel air) air kerumah semua rakyat . Kos Kos ini semua sape yg nak tanggung , kau jangan jadi bodoh cakap buat research dlu , bodoh tu jangan ditunjukkan .
      Jenis orang mcm kau yg tidak tahu bersyukur ni , mungkin dilahirkan dari keluarga yg kurang cerdik . Tak boleh nak salahkan keluarga kau juga,mungkin kat sekolah dulu tahap kebodohan ko terlalu tinggi sehingga.


      Delete
    2. Tahniahlah wakarimaSUNalhaji! Aku rasa kau adalah bukti yang manusia boleh hidup tanpa otak mahupun akal."

      Delete
  8. Selalu tak dengar ayat-ayat yg berbunyik begini..? Eheh.

    "Awak ni tak reti bersyukur, kerajaan sekarang dah bagi macam-macam. Kene lah balas budi."

    "Eh kau, kalau tak suka sangat kerajaan jangan duduk Malaysia."

    "Kau bising-bising ni sedar sikit kau tu kerja dgn kerajaan jugak!"

    "Pesara kerajaan perlu taat setia kepada parti kerajaan."

    "Piraahh..asyik hentam kerajaan, tapi ambik jugak baucar buku. Booo..:P"

    ReplyDelete
  9. kalau korek lagi selamat kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. best ke korek??

      Delete
    2. mesti la best..
      korek2 cium...

      Delete
    3. gampang btol komen anon kat sini..hilang tensen siak bile baca..hahaha

      Delete
    4. sauk kat perak ka ni? heheheh

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails