Wednesday, 24 April 2013

Serius - Tangga Mustahil Di Pergunungan Huashan (11 Gambar)


Bukan untuk si gemuk.

Pergunungan Huashan ialah sebuah pergunungan yang dianggap suci oleh penganut Taoism. Gunung yang terletak di Provinsi Shanxi ini dikatakan sudah mula dilawati sami Tao sejak tahun 2 sebelum masihi. Selama lebih 2000 tahun, penganut Tao datang kesini bagi melihat sendiri gunung yang dikatakan tempat tinggal dewa akhirat. Pergunungan Huashan ini juga terkenal kerana kewujudan tangga-tangga yang mencabar kemampuan pendakinya. Tangga sepanjang 6 kilometer ini dipercayai digunakan sejak ribuan tahun bagi menguji kemampuan dan keimanan sami Tao yang cuba sampai ke puncak gunung Huashan setinggi  1604 meter. Sekitar 1980an ianya menjadi adat bagi golongan pelajar untuk memanjat tangga ini bagi menguji kemampuan diri mereka. Kerana jumlah kemalangan dan kematian yang meningkat, kerajaan cina membina beberapa tangga moden yang kurang merbahaya. Mereka juga membina kereta kabel pada tahun 1990 bagi memudahkan pengunjung tiba di puncak gunung. Sungguhpun begitu setiap tahun masih berlaku kematian kerana ada pengunjung yang berkeras mahu mendaki anak tangga yang "mustahil" untuk di daki ini. Crazy! 



Laporan asal SSQQ dan Wikipedia 

26 comments:

  1. 1st apa ada hal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak royi?

      Delete
    2. rota ada?

      Delete
    3. bavi ada?

      Delete
    4. Ini smua dakyah poltik yahudi ni...

      Melalaikan jer...

      Insaflh smua...

      Kembalilah kpd Pencipta sbnr..

      Delete
    5. tak der hal.
      tapi ni muka kau

      kau

      Delete
    6. modal RM10... jom daftar percuma... http://www.myr10.com/?id=honeymoney. Akaun RHB dan MayBank. Daftar dulu dan HONEYMONEY adalah introducer anda!

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. penganut Tao cruz korang tau???

      Delete
  4. apahal obe ske sgt remove comment org lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia yg remove sendiri la,kan remove by author bkn by admin - obe

      Delete
    2. Aku.....tak.....su.....Obe...
      lagi..tapi..
      ah..This comment .aku mesti....aku....bagi...Obe....se...been removed.api....
      bzzzt......bzzzzzzzzzt..........


      This comment has been removed by the author.

      Delete
  5. Mustahil nak daki satu hal. nak buat tangga tu pon satu hal. subhanallah,sungguh hebat akal manusia.

    ReplyDelete
  6. saje test aku org baru kat sini... saje nak mengkomen... tgk ada x org follow gak pas nie...

    ReplyDelete
  7. mendaki ke putrajaya

    abg jib boroi xlarat...

    abg jib"saya nak diet"

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. this is comment

    ReplyDelete
  11. pergh..bnyk bontot amoi available..jom ramai2 bantai amoi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. propa je kau ni..mst bdak hngusan lg ni

      Delete
  12. STAIR LEVEL: CHINESE

    ReplyDelete
  13. kene ambik kursus rock climbing ni...huhu

    ReplyDelete
  14. da fuck sape syal create tangga ni? bpe kali mati bru dpt bina tangga ni..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails