Neato!
Kami di Blogserius terdiri daripada airplanefag dan muziumfag. Apa sahaja berita berkenaa muzium dan juga teknologi penerbangan akan membuatkan kami exciting.
Hari ini mari kita lihat sebuah konsep pesawat yang menggunakan sistem tujahan FanWing. Dari nama yang diberikan anda pasti boleh meneka bagaiman tujahan dihasilkan untuk pesawat ini, Sebuah kipas dipasang pada bahagian depan sayap pesawat. Pergerakan pantas kipas menghasilkan pergerakan udara pada bahagian atas sayap dan ini menghasilkan kesan Bernoulli. Secara teori pesawat yang menggunakan sistem FanWing tidak memerlukan landasan yang panjang berbanding pesawat berenjin konvensional.
FanWin buat masa ini hanya terhasil dalam versi model skala kecil dan dari ujian skala kecil ianya mampu berfungsi dengan baik. FanWing dicipta oleh Patrick Peebles, dan menurut pereka dari Amerika ini FanWing bukan sahaja dapat menggunakan landasan yang pendek ia juga lebih senyap dari pesawat konvensional. Patrick Peebles kini dalam proses membina sebuah prototaip pesawat FanWing sebenar untuk ujian penuh tahu hapadan. Semoga berjaya. Sememangnya pesawat FanWing lain dari yang lain dan merupakan satu lagi evolusi teknologi penerbangan yang positif.
Laporan asal FanWings
wahidun
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
Deleteisnani
ReplyDeleteMa'jun Salasa!
ReplyDeletearba'ah
ReplyDelete"Apa sahaja berita berkenaa muzium dan juga teknologi penerbangan akan membuatkan kami exciting."
ReplyDeleteexciting? EXITED la shaitoonnnnnnn!!! exciting dan excited membawa dua maksud berbeza. you should know better obe.
EXITED? eja pun salah lgi nk tegur org... babi betul.. exCited la syaitoooonnnnnn!!!!!
Deletesyaitoonnnnn cloud 9...bangang
Deletecloud 9
Deleteexcited=gembira
exited=baru lepas keluar
burpp..!
DeleteOoooo...Sama konsep macan Dyson Bladeless Fan ker ? Uiiiii.
ReplyDeletesangat cool lah fanwing sistem tujahan tu
ReplyDeletebenda ni takkan bleh terbang dengan baik jika dibina dengan skala 1:1,
ReplyDeletefan itu sendiri akan induced drag berlebihan..
tambahan pula, incoming airspeed ke dalam inlet fan unit dia akan berbeza beza dan mungkin senang reach stall speed atau kipas pusing laju dah, tapi angin exhaust atau output ke main wing tak cukup cantik.. kapal bleh jatuh bodoh ja..
design macam ni, sesuai indoor je..
lagi satu, i doubt this airplane can glide freely incase of shit happens..
ReplyDeletekalau fan dia jammed, main wing dia takleh beroperasi seperti kapal terbang lain, sebab design airfoil kapal ni tak macam kapal biasa..
fan yang jam akan beri turbulance berlebihan, dan main wing dia takkan dapat glide freely..
@tukangdera enough with ur physics.
ReplyDelete