Friday, 27 July 2012

Serius - INS Vikramaditya : Kapal Pengangkut Pesawat Terkini India (18 Gambar)


Power
Selain China, India juga sedang meningkatkan kemampuna ketenteraan mereka. Seperti China juga, India membeli pesawat pengangkut bekas Soviet untuk digunakan oleh tentera laut mereka. INS Vikramaditya ialah pesawat pengangkut pesawat terkini milik India dan ianya merupakan pesawat pengangkut pesawat kedua milik mereka. INS Vikramaditya memulakan hayatnya sebagai Admiral Gorshkov, sebuah kapal pengangkut helikopter milik Kesatuan Soviet. Ia beroperasi dari 1987 hingga 1996 sebelum dinyahatifkan kerana masalah kewangan Kesatuan Russia yang kronik.Setelah terbiar untuk sekian lama, Admiral Gorshkov diberi kepada India secara percuma dengan beberapa syarat.

Syaratnya ialah India akan membayar USD800 juta untuk proses naik taraf dan modifikasi Admiral Gorshkov untuk keperluan tentera laut India. India juga harus membeli pesawat dan sistem eletronik milik Russia bernilai USD 1 Billion. Sebanyak 12 biji MIG-29K dan 6 helikopter Kamov Ka-31 Helix akan menjadikan INS Vikramaditya sebagai pengkalan terapung mereka.

Setelah menjalani proses modifakasi dan pemodenan, INS Vikramaditya dijangka akan mula beroperasi Disember depan setelah empat tahun tertangguh akibat masalah kewangan dan politik. Apabila ianya beroperasi kelak, INSVikramaditya bakal menjadi kapal yang menjadi kebanggan bukan sahaja tentera laut India, tetapi rakyat India.








Laporan asal MilitaryPhoto

25 comments:

  1. Replies
    1. duit abeh byk kt military eqpmt,tgl duit beli tepung ngn dhal je utk crew mkn

      Delete
    2. abis tu ko ingat ni kapal china ke nak makan tosai..

      Delete
  2. Replies
    1. tahniah. anda baru saja menangi tiket penerbangan business class pergi tak balik-balik ke kutub utara.
      sila tuntut tiket anda di kaunter pertanyaa kami. tq

      Delete
    2. wanie pun ade kt sni.. tahniah gak. hahah.

      Delete
  3. battle cruiser... operational

    ReplyDelete
  4. kebanggan rakyat india???? kekekeke...beratus juta rakyat dia takde kemudahan asas dan miskin, kebanggaan amende...berak pun merata rata lagik...kamon...choose the rite word...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakatan rakyat patut pindah HQ diorang ke india.

      Delete
    2. angkut!!! leh buat demo bantahan jutaan rakyat tak mkn kt sane.BERSiREH 6.7

      Delete
    3. Kamon, nilah kerajaan yang zalim, toilet awam pun taknak sediakan, tapi dah berabis kat karpal pengangkut ni..

      Delete
  5. Untung ler kita dibawah payung Najid dan Rusmah. ekeke

    ReplyDelete
  6. bangga jadi orang india. kehkeh

    ReplyDelete
  7. klu msia yg beli@memiliki...mst ramai yg akan bercakap ia nye satu pembaziran..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, daripada beli kapal pengangkut tu, baik beli dakwat kekal untuk PRU, pendidikan percuma, turunkan harga/cukai kereta (kereta percuma), air percuma, astro percuma, itu kata sesetengah orang lah kan...

      Delete
    2. blablabla typical pembangkang.tahi

      Delete
  8. lol, rakyat India nak berak pun takder tandas (kena berak ditepi jalan), tapi aircraft carrier ada dua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh berak atas carrier ramai2 sambil menikmati keindahan lautan...

      Delete
    2. hahahaaaa cibai laaa ... priceless .. berak ramai2 atas karier .. deeemmmmmmmmmmmmmmmm .. tegelincir kapal masa nak mendarat hahah

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails