Tuesday 28 February 2012

Serius Cool - 24434.MY - Foursquare Versi Islamik


Aplikasi mencari ruang solat

Solat itu wajib bagi muslim. Di KL kalau kita ke shopping mall surau pasti terletak di cerok-cerok aneh. Mungkin anda lebih selesa solat di surau dan masjid tapi tak familliar dengan lokasi mereka. Kan bagus kalau ada aplikasi yang membolehkan kita mencari ruang solat terhampir? Disinilah laman web 24434.my dapat membantu anda.

Ianya boleh diakses oleh semua pengguna samada melalui desktop mahupun melalui peranti mudah alih mereka. Lepas ini tiada alasan "tak jumpa masjid dan surau" lagi. Anda juga boleh check in macam Foursquare dan kumpul badges!








Menurut pembangunnya, 24434.my bukan sahaja menawarkan beberapa lencana, tetapi berhasrat untuk menjadi salah satu pusat komuniti untuk pengguna beragama Islam. Pada masa hadapan, pelbagai perkara bakal diintegrasikan padanya, termasuk kalendar aktiviti sesuatu masjid, sekaligus memudahkan para pengguna merujuk padanya untuk mengetahui pelbagai informasi berkaitan masjid-masjid berdekatan mereka.



Buat masa ini, sebanyak lebih daripada 50 masjid, surau dan madrasah telah disenaraikan. Dan memandangkan ia turut membolehkan para pengguna menghantar dan memuat-naik mengenai masjid, surau mahupun madrasah berdekatan mereka, maka angka ini berkemungkinan akan meningkat dalam masa terdekat ini.

Menariknya mengenai setiap lokasi yang disenaraikan adalah dimana, selain daripada peta lokasi, ia turut menyertakan beberapa maklumat berkenaan sesuatu masjid, seperti bagaimana ingin menghubungi jawatankuasa masjid, surau, dan madrasah terbabit, serta kemudahan asas yang terdapat berdekatan dan juga didalam lokasi tersebut. Para pengguna juga boleh meninggalkan komen pada sesuatu lokasi tersebut, untuk memberikan informasi berguna kepada pengguna yang lain.

Buat masa ini, ia masih lagi pada peringkat beta,dan mempunyai beberapa kekurangan. Cara untuk mendapatkan lencana adalah dengan ‘Check-in’ di lokasi masjid yang tersedia. Pada masa yang sama, ujian kami menggunakan peranti mudah-alih juga seperti kurang menarik, memandangkan integrasi peta Google pada 24434.my tidak menyertakan sokongan drag dan juga zoom dengan menggunakan jari padanya, tetapi sebaliknya perlu menekan butang khas. Namun, mungkin ianya masih lagi pada peringkat awal, dan perlu melalui pelbagai fasa lagi sebelum versi stabilnya menjelang tiba.

24434.my dalam bentuk beta ini dilancarkan dalam bahasa Inggeris, dan sokongan bahasa Malaysia dijangka akan diperkenalkan dalam masa beberapa hari lagi. Mungkin lebih banyak fungsi turut disusun oleh pembangunnya dalam masa akan datang



Laporan asal AMANZMY

19 comments:

  1. good idea...
    truskn usaha yg murni itu..

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. subuh 2 rakaat
      zuhur 4 rakaat
      asar 4 rakaat
      maghrib 3 rakaat
      isyak 4 rakaat

      jadilah 24434

      Blog Berita Serius

      Delete
    2. oooo...gitu..baru aku tahu..tenkiyu tenkiyu..

      Delete
  3. subuh 2 rakaat
    zuhur 4 rakaat
    asar 4 rakaat
    maghrib 3 rakaat
    isyak 4 rakaat

    jadilah 24434

    ReplyDelete
  4. banyak pahala creator ni . insyallah

    ReplyDelete
  5. collect ALL badges !!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  6. your face when, the one who develop this was those kafiruns

    you have no face

    ReplyDelete
    Replies
    1. your face when? you have no face?
      Are you like.....drunk? Please don't drive.

      Delete
  7. wahhh this sangat win! senang sikit cari masjid/surau

    ReplyDelete
  8. sjak kawen ni bgus je obe...almaklumlah jadi ketua keluarga...

    ReplyDelete
  9. Kalau check in banyak tak jadi Mayor. Jadi ahli kariah terus

    dan jugak buleh check in sebagai Imam. bwahaha

    ReplyDelete
  10. HARI BAIKKU PEKERJAAN LPOH MALAYSIA

    TESTIMONI PADA BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN UNTUK MEMBELI RUMAH DARIPADA SYARIKAT PINJAMAN YANG TERSEBUT DAN KESALAHAN DIPERLUKAN firma pinjaman Albaker. Saya SANGAT SANGATKAN HARI INI DAN ALLAH ALLAH.
    ,
    Nama saya Abdullah Saya dari bandar Kuching saya telah mencari syarikat pinjaman tulen selama 5 bulan yang lalu, untuk membeli sebuah rumah
    semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dan pada akhirnya
    Pada hari itu, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa balasan, semuanya
    harapan saya hilang, saya keliru dan kecewa, saya tidak pernah mahu mempunyai apa-apa kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari
    kawan, saya beritahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, itu
    Dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa jumlah pinjaman
    diperlukan oleh saya dengan kadar bunga yang sangat rendah sebesar 2%, dia baru saja mendapat
    pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya bagaimana untuk memohon pinjaman, saya lakukan
    sama seperti dia memberitahu saya, saya memohon dengan mereka di E-mel: (albakerloanfirm@gmail.com) saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan saya
    kejutan besar saya mendapat pinjaman dalam masa 24 jam, saya tidak percaya,
    Saya gembira dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Allah bahawa pinjaman itu
    syarikat-syarikat seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di seluruh tempat,
    sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk pergi
    (albakerloanfirm@gmail.com) mereka tidak akan gagal, dan
    hidup anda akan berubah seperti yang dilakukan oleh saya. Seketika hubungi (albakerloanfirm@gmail.com) hari ini dan dapatkan pinjaman anda dari mereka, Tuhan memberkati firma pinjaman Albaker untuk menawarkan pinjaman tulen mereka.
     Pastikan anda menghubungi firma pinjaman Albaker untuk pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya dari syarikat ini tanpa tekanan.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails