Friday 24 May 2013

Serius Konsep - Masjid Berkuasa Solar Di Pristina Kosovo (10 Gambar)


Mesra Alam!

Minggu lepas kami ada paparkan konsep rekaan masjid moden di Pristina Kosovo. Hari ini mari lihat sebuah lagi konsep yang bertanding untuk rekaan akhir Masjid Utama Pristina. Masjid berbentuk sfera berkuasa solar ini ialah rekaan firma Itali Paolo Venturella. Rekaan sfera dipilih kerana ia akan mengoptimasikan dedahan panel solar kepada cahaya matahari sepanjang hari. Ruang solat berbentuk bulat juga membahagikan kawasan solat utama kepada dua. Ruang solat pertama digunakan pada hari biasa sementara ruang solat kedua yang lebih besar digunakan pada hari jumaat. Panel dinding juga boleh dibuka bagi pengudaraan dan pencahayaan semula jadi. Really coo.






Laporan asal DesignBoom

13 comments:

  1. keren ya ?? desain masjidnya sangat bagus dan modern, ini bisa menginspirasi semua kaum muslim..

    ReplyDelete
  2. nak bisjut atau royi? hm... aku pun x pasti....korang semua nak yg mana?

    ReplyDelete
  3.  “Wahai sekalian manusia yang beriman dengan lidahnya, (namun) belum masuk iman ke dalam hatinya. Janganlah engkau sekalian mengumpat orang-orang Islam dan jangan membuka aib mereka, (kerana) sesungguhnya orang yang membuka aib saudaranya yang muslim, maka Allah akan membuka aibnya. Dan siapa yang aibnya dibuka Allah, maka Dia akan membukanya sekalipun di dalam rumahnya.” (HR. Muslim, Abu Daud dan at-Tirmidzi)

    ReplyDelete
  4. isk apa mencarut2 ni tak takut api neraka ke... nah amik bisjut ni

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah Wa syukurillah
    Bersyukur pada Mu ya Allah.

    Alhamdulillah Wa syukurillah
    Bersyukur pada Mu ya Allah

    ReplyDelete
  6. Jepun tak terasa ke? Ada rupa2 Fat Man. In b4, Obe gemok!

    ReplyDelete
  7. design ini merupakan design yg salah bdasarkan senibina islam,spatutnya d saf hdapan d perlukan utk d perluaskan bg membesarkan saf dan d ikuti ke saf seterusnya,karena d hadapan pahalanya lebih besar bdasarkan apa yg ditegakkan dalam islam,senibina terbaik bagi masjid tmpat orangnya islam brsolat adalah segi empat sama dari segi floor plan dan planningnya.insyallah.

    ReplyDelete
  8. Salah satu ciri yang mesti ada pada masjid ialah menara. Pada pelan ni mana menaranya?

    ReplyDelete
  9. design tidak hanya cantik,ianya patut bsesuaian dgn fungsinya,form to follow function,not function to follow form,senibina islam patut di titik beratkan sebelum merekabentuk masjid agar nampak kecerdikan pada perekanya dan juga betapa indahnya islam di mata dunia.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails