Friday, 3 May 2013

Serius Konsep - Rekaan Masjid Utama Pristina Kosovo (12 Gambar)


Masjid Moden!

Pristina ialah ibu negara Kosovo, sebuah negara majoriti Islam yang terletak di bekas negara Yugoslavia. Bagi memenuhi kehendak ibadah komuniti Islam di bandraya ini, sebuah masjid baru akan dibina. Masjid Utama Pristina akan mula dibina tahun ini dan beberapa konsep dihasilkan dan salah satunya ialah konsep masjid moden di bawah. Masjid ini langsung tidak menyerupai rekaan masjid biasa. Ianya dibina dengan menggunakan tiub-tiub konkrit yang membenarkan udara dan cahaya memasuki ruangan dalaman masjid secara semula jadi. Sebuah bazar diletakkan pada bahagian bawah masjid. Selain daripada itu masjid ini mengitar semula air yang dikumpul dari atas bagi kegunaan harian. Panel solar dan kincir udara pada bahagian atap juga mampu menghasilkan bekalan elektrik dan membuatkan Pristina Central Mosque antara masjid paling mesra alam di dunia. Cool idea!




Laporan asal ArchDaily

13 comments:

  1. FIRST BLOOOD

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaki main dota ni.

      Delete
    2. "Tak elok makan McD. Ia menggemokkan" , Ujar Halim sambil makan Nasi Lemak Sotong dengan telur dadar. Disulami Milo ais tabur

      Delete
    3. anon 12:17 copy komen owg je keje, lawak ko da basi laaa.da muak aq tgk komen cmni ad stiap post.

      Delete
  2. PKR sucks

    ReplyDelete
  3. Hidup OBE. OBE kaya beribu ringgit kat bank tak nak kongsi duit dgan anonymous.

    ReplyDelete
  4. Saya ada masalah. Saya ada duit beribu-ribu tapi takde awek. Camner tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. awek akan menyebabkan duet anda abes.
      syukurlah dengan keadaan anda sekarang
      laburkan dalam saham akhirat

      Delete
  5. Sebentar lagi komen macai-macai pkr dan bn membanjiri blog serius.Saksikan pertarungan hebat antara macai-macai pkr dan bn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak mak hang belen...

      Batu api masok api meraka..

      Puiiiii

      Delete
  6. MASANYA TELAH TIBA!!!

    "INI KALI LAH!" atau "LAIN KALI LAH!", mana satu yang anda pilih???

    Buat pilihan cepat di sini.

    ReplyDelete
  7. design tak best. silau. orang nak semayang dlm suasana sayu, redup baru tenang.

    bisjut meri ada??

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails