Thursday 30 May 2013

Serius Konsep - Pulau Onyx : Pulau Binaan Manusia Sempena Piala Dunia 2022 Di Qatar (7 Gambar)


Kegilaan

Onyx Island ialah sebuah projek mega yang kini dalam peringkat konsep di Qatar. Pulau dengan keluasan  dua juta meter persegi ini akan dibina pada pesisir pantai Doha bagi menempatkan hotel dan kawasan perumahan untuk 25 000 pelawat yang bakal tiba untuk Piala Dunia 2022. Kos pembinaan pulau buatan manusia ini dianggarkan sekitar USD 5.5 Billion (RM 16.5 Billion). Projek ini walaubagaimanapun mendapat tentangan pecinta alam kerana dikatakan bakal merosakkan ekosistem yang sedia ada. Kami tak tahu apa obsesi sesetengah negara dengan pembinaan pulau buatan manusia. Umum kita ketahui projek The World di Dubai kini sudah gagal kerana pulau berbentuk peta dunia yang terbina tidak terjual dan mula terhakis. Ia juga mengakibatkan kerosakan ekosistem dan hakisan ombak yang kronik di Dubai.




Laporan asal Inhabitat

10 comments:

  1. Malaysia layak world cup 2022......argghh

    ReplyDelete
  2. First setan!

    ReplyDelete
  3. eyes of horus...

    ReplyDelete
  4. anon atas ni semua lembab giler..

    kt Sabah da ade nii....rumah atas air..ahahaa

    ReplyDelete
  5. Kat Melaka pun ada. Pulau buatan. Pulau Melaka namanya. Banyak kedai yg kosong dari berpenghuni. Tak lama lagi boleh buat pulau berhantu.

    ReplyDelete
  6. We need to revolutionize city planning as a whole. Lets move business out be industry area centric. IE, Putrajaya, base of govt, Nilai: textile, shah alam: blah blah, while maintaining smaller branches of the main to keep things rolling.
    We need to stop making everything so concetrated in KL and Penang.

    ReplyDelete
  7. Duit tak berkat...tu arab gila buang duit tak tentu arah.kalau tolong negeri2 yg miskin dapat pahala dan berkat.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails