Thursday, 9 May 2013

Serius Cool - Makanan Angkasawan NASA Di Angkasalepas (10 Gambar)


Woah. Mana Tangs?

Tahukah anda menghasilkan bekalan manakan untuk angkasawan adalah antara masalah kejuruteraan yang mengambil masa puluhan tahun untuk diselesaikan. Pada tahun-tahun awal penjelajahan angkasalepas, makanan para angkasawan terhad kepada makanan separa cecair, makanan sejuk beku dan makanan kering. Makanan-makanan ini tidak boleh dipanaskan dan dimakan terus dari tiub ataupun bekasnya. Ramai angkasawan merungut diet mereka diangkasa lepas tidak mempunyai rasa apakan lagi mengenyangkan. NASA berusaha berpuluh tahun bagi memperbaiki mutu makanan angkasawan mereka. Hanya selepas misi Apollo mutu makanan bertambah baik kerana kapal angkasa dilengkapi air panas. Dalam stesen angkasa SkyLab pula terdapat peti ais yang mebolehkan makana disimpan seperti biasa. Di stesen angkasa lepas ISS sekarang angkasawan sudah boleh memasak. It only took them like 60 years or so! 

Kami tak tahu apakah yang dimakan Syed Mudzapfar ketika di ISS. Mungkin Nasi Lemak freeze dried dan laksa in a tube. 




Laporan asal NASA

37 comments:

  1. mak hang belen

    ReplyDelete
    Replies
    1. sape komen bawah aku bapuk

      Delete
    2. abah hang mana?

      Delete

    3. Anon 16:46 bapuk sial..wakakakakakakaka

      Delete
    4. aku bobo...ada aku kesah??

      Delete
    5. Bobo, dengaq cite hang dapat offer MIG, betul ke?

      Delete
    6. itu semua rumors.. sebenarnya aku dpt offer utk tidur dgn rosmah mlm ni... -bobo-

      Delete
    7. ko bukan bapuk ke? nape ngan rosmah lak, bukan abang jib?

      Delete
    8. Lombu ado tali takdo pon tak guno..Tunggu hujan dh ghobeh Baru payung nk dibuko?
      Kojo tak kuek tapi berangan nak hidup sonang..Baik poie mampuih dari susah'an semuo urang!

      Delete
    9. Anonymous9 May 2013 16:43
      mak hang belen

      Reply
      Replies

      AH9 May 2013 16:44
      mak hang lah


      Anonymous9 May 2013 16:45
      sape komen bawah aku bapuk


      Anonymous9 May 2013 16:46
      abah hang mana?


      Anonymous9 May 2013 16:50

      Anon 16:46 bapuk sial..wakakakakakakaka


      Anonymous9 May 2013 16:52
      aku bobo...ada aku kesah??


      Anonymous9 May 2013 16:55
      Bobo, dengaq cite hang dapat offer MIG, betul ke?


      Anonymous9 May 2013 17:08
      itu semua rumors.. sebenarnya aku dpt offer utk tidur dgn rosmah mlm ni... -bobo-


      Anonymous9 May 2013 18:12
      ko bukan bapuk ke? nape ngan rosmah lak, bukan abang jib?


      Anonymous9 May 2013 18:18
      Lombu ado tali takdo pon tak guno..Tunggu hujan dh ghobeh Baru payung nk dibuko?
      Kojo tak kuek tapi berangan nak hidup sonang..Baik poie mampuih dari susah'an semuo urang!

      Reply

      Delete
    10. xnak la dgn najib..dia penipu...suka main magic..baik dgn rosmah..dia relaks ja kt rumah...baik aku tdor dgn dia.. -bobo MIG-

      Delete
    11. abg nk bisjut ?

      Delete
    12. "Tak elok makan McD. Ia menggemokkan" , Ujar Adzizi Adeni sambil makan Nasi Lemak Sotong dengan telur dadar. Disulami Milo ais tabur

      Delete
  2. typical meleis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. typical meleis mak hang belen

      Delete
    2. AKU INGAT ADA HANG TUAH, HANG JEBAT, HANG LEKUR, HANG LEKIR DGN HANG LEKIU JEK. HANG BELEN PON ADA GAK EH? DAHSYAT2. HANG APA LG YG ADA EK?

      Delete
  3. halal ke ni

    ReplyDelete
  4. condom tak de? kot diorg nak berzina dalam kapal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodoh!islam mane boleh berzina -TGNA

      Delete
    2. kecuali anwar dan mustapa ali - TGNA

      Delete
    3. dan najib & altantuya - Guru bsr TGNA

      Delete
  5. "Tak elok makan McD. Ia menggemokkan" , Ujar Halim sambil makan Nasi Lemak Sotong dengan telur dadar. Disulami Milo ais tabur

    ReplyDelete
    Replies
    1. kt sume post ada komen ni. dh xde idea lg ke bro. tukar2 la ayat tu skit.

      Delete
    2. Anon 12:13
      Ala... Ok jer... Sma ler mcm 'nak bisjut nak royi' yg x lapuk d telan zaman tu

      Delete
  6. Serunding kan ada. Kering dan sedap :) Tambah nasi impit. HEHEHEHE

    ReplyDelete
  7. toh pak hang.

    ReplyDelete
  8. gambar 5 & 7. liquid vapor provided! haha

    ReplyDelete
  9. toilet diorg cmano plak? kikiki

    ReplyDelete
  10. Webportal kisah cinta yang menyayat hati setiap orang yang membacanya...............

    >>>>>>>> RomantikaSemalam.com <<<<<<<<

    ReplyDelete
  11. 1. kepada pakatan rakyat. sila buat ceramah dekat johor, kedah, terengganu, perlis, perak, sabah & sarawak. korang buat ceramah dekat Selangor lagi nk buat apa.

    2. apa lagi kau nk bagitau. kan da dapat selangor. semak sial jalan jem. selangor ni tmpatnya sesak.

    3. kau buat ceramah, perhimpunan lagi kelam kabut. org pegi keje pn kau nk buat ceramah. orang balik keje pn kau nk buat ceramah. orang da tau BN teruk, udah2 lah bagitau.. pegi buat keje.

    4. lastly, kepada pengkomen aca2 akademik intelektual. sila komen pada gua 'macai detected' sekarang.. plis!! gua merayu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko ni dh knapa? meroyan xtntu hala. pg keje naik la LRT. jgn naik kreta.

      Delete
    2. tq, maafla. saya org BN. org BN mmg byk bangang2.. saya mengaku.. tapi tak tau, tangan ttp nak pangkah dacing, teruk jugak bangang saya ni.

      Delete
  12. Tumpang tanya. Kat ISS tak boleh merokok kah ? Ada ruangan untuk merokok atau tak ? Hahahahahaha....

    ReplyDelete
  13. wakarimaSUNalhaji11 May 2013 09:59

    Obe kenyang ke makan menda mcm nie????

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails