Monday 3 October 2011

Serius Cool - 787 Dreamliner : Pesawat Penumpang Terkini Dari Boeing (10 Gambar)


Awesome!

Ini ialah 787 Dreamliner keluaran Boeing dan ianya pesawat komersil pertama yang dibuat dengan majoriti bahan komposit. Sebelum ini semua pesawat komersil dibina dengan menggunakan Aluminium. Pengurangan berat.rekaan semula hidung dan aerodinamik pesawat membuatkan 787 20% lebih efisyen dalam penggunaan minyak berbanding 767 yang mempunyai saiz yang sama. Selaras dengan konsep pesawat lebih mesra alam, bahagian enjin dan sayap direka bagi mengurangkan kesan pencemaran bunyi. Jika anda lihat dibawah ada gambar enjin pesawat ini dan anda boleh lihat struktur bentuk gigi yang menurut Boeing mengurangkan kebinginitan enjin apabila terbang. Boeing juga bercadang meletakkan peralatan Head Up Display (alat paparan visual yang biasanya digunakan didalam pesawat pejuang) bagi membenarkan juruterbang melihat objek disebalik awam bagi mengelakkan pertembungan diudara dengan pesawat lain.

Rekaan dalaman 787 juga lebih maju dari pesawat yang ada sekarang. Lampu didalam kabin akan menjadi terang dan gelap mengikut cahaya diluar pesawat secara automatik. Tingkap penumpang juga 30% lebih besar bagi membenarkan pencahayaan semula jadi kabin. Tingkap ini juga boleh digelapkan mengikut kehendak penumpang. Tak macam dulu lagi dimana ada skrin yang ditarik kebawah bagi menghalang cahaya. All in all 787 ialah usaha Boeing bagi membuatkan penerbangan lebih selesa paska millennium.





Laporan asal Mashable

22 comments:

  1. aku rasa flight ni bese jer doh

    ReplyDelete
  2. 1st!!! takde rasa apa pun. by the way, sama je mcm flight lain.

    ReplyDelete
  3. 1st aku tgk interior cockpit instead of interior utk penumpang.. slalu kapal2 yg ada nie cockpit mcm zaman 60-an pnye siot..

    tp diz plane pnye cockpit wazz awsem!

    ReplyDelete
  4. Perghhh..hebat sial...x sabar aku nak tgk pesawat ni muncul dalam rancangan AIR CRASH INVESTIGATION...hahahahahahaha

    ReplyDelete
  5. skali tgk mcm private jet pon ade...

    ReplyDelete
  6. still using oil, wake me up when it uses palm oil or other greener fuel.

    ReplyDelete
  7. Ini pesawat memang besar!
    http://blogitublogger.blogspot.com/2011/09/boeing-787-dreamliner.html

    ReplyDelete
  8. http://wanwidget.com/
    serius cool lah

    ReplyDelete
  9. Boeing 787 nak lawan Airbus 380 lah ni...
    Memang dia tak boleh lawan la...

    Airbus 380 adalah pesawat komersial terbesar didunia masakini mengatasi sebarang pesawat buatan Boeing....

    ReplyDelete
  10. Made in Amerika....
    Buat senjata serang Pentagon atau White House memang best giler ni....

    ReplyDelete
  11. ramai yang tak sedar banyak airline suka dreamliner sebab benda ni sangat jimat duit, kalau kau dah jadi company besar, memang kau pikir segala cara nak jimat duit la..

    siapa compare dengan A380 memang agak tak rasional. bukan semua flight nak guna pesawat besa gedabak macam A380, setakat terbang dari KLIA pergi Kota Kinabalu tu pakai pesawat kecik2 sudah...

    lagipun A380 sangat mengecewakan sebab order awal2 pun tak dapat2 jugak.. sampai MAS terus cancel order yang dah kena delay 4 tahun..

    ReplyDelete
  12. sounds comfy.spacing seat pn ok.

    ReplyDelete
  13. Dreamliner pesawat alien..canggih btul. Bila la mas nk tukar pd dreamliner.. Nak compare dengan a380 mmg xdpt la geng..ni bukan jumbo.. Ni normal widebody ja..even a380 pn yg da operational still ade problem..

    ReplyDelete
  14. dont compare between airbus and boeing. both ada pros and cons. airbus is coming up with the a350 to fight off the dreamliner.

    ReplyDelete
  15. Sebenarnya jualan pesawat Boeing sudah disaingi oleh Airbus, itu pasallah dia keluarkan Dreamliner ni.

    Sejak dikeluarkan 4 tahun lalu, pesawat Airbus yang canggih, besar dan mahal - A380 sudah ditempah sebanyak 300 unit dan 50 unit sedang dioperasikan oleh Airliners seluruh dunia dan telah membawa 15 juta penumpang! Jadi apa perlunya pesawat yang kecil pada masakini.

    Aku gerenti A350 keluaran Airbus nanti pasti akan lebih canggih dari Dreamliner. Biasanya model yang 'latest' akan mengatasi yang disaingi....

    ReplyDelete
  16. serius cool

    typo. objek disebalik awam? biar betik ko ni obe XD

    ReplyDelete
  17. Jatuh ....bersepah gak

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails