Friday 28 October 2011

Serius Indo - Pakaian Perkahwinan Tradisional "Melayu-Melayu" Indonesia (8 Gambar)


Rumpun Bangsa Melayu

Aku adalah produk campuran darah Bowean dan Minang Pekan Baru. Sungguhpun begitu bila kawin bulan satu nanti aku akan pakai baju melayu biasa sahaja. Takde elaborate macam dalam gambar dibawah. Do you think we Malaysian Malay sudah mengalami kepupusan budaya? Aku ada teman minang dan bugis tapi bila kawin tak pakai baju tradisional yang elaborate macam dibawah. Semua nak jadi 1Melayu....... inilah jadinya.







40 comments:

  1. as my mom orang malay-indo,so i ada cousins yang still wear this for weddings with a modern twist.still looks pretty for me but im not sure if im going to wear this bila i kawin nanti hee :D

    ReplyDelete
  2. Babi kau Obe, yang last sekali tu celaka. Cewe ganteng? Come on la...
    BTW mane Cowok ganteng nye?
    Obe alon - alon arep kelon yo..

    ReplyDelete
  3. Aku bugis makassar and aku kawen nanti pakai baju tu gak. :D

    ReplyDelete
  4. yang betulnya CEWE (CEWEK) CAKEP... GENTENG (GANTENG) tu untuk boys (COWOK).... hehehe aku pun berdarah kacukan [arab+melayu]+[jawa+melayu indonesian]

    ReplyDelete
  5. Urang awak ruponyo . . . . Kanciang wa ang! Eee takicuah!

    ReplyDelete
  6. syed rumput yg hijau. i agree!

    ReplyDelete
  7. betawi siap da langsir..tapi unik ahh cuma rasanya melayu malaysia g cntek weh

    ReplyDelete
  8. aku org banjar, tapi rasa mcm tak snggup je nak pakai mcm tu.

    ReplyDelete
  9. laki sunda tu hidung mcm zizang raja lawak.. hehe.. menarik culture..

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. gua ni banjar campur minang negori tp rse2 xdela nak pakai hebat2 ni kot..

    pakai kot ataupun tuxedo sudah

    hahha, bajet melayu moden lah konon..

    ReplyDelete
  12. ko bukan melayu obe...ko kan MELEIS...buaaaahhahahahah

    ReplyDelete
  13. Banjar gak yg menepati syariat...hahaha..yg lain sume rambut Rosmah..

    ReplyDelete
  14. ai banjar tak tau pun ada baju mcm tu...hahaha...

    ReplyDelete
  15. aku suka pakaian macam nie... unik!!! tapi aku tadak keturunan pelik2 tu, takkan sesuka ati nak pakai.... he he.....

    ReplyDelete
  16. ondeh uwang ocu kampar juo
    ehehehehe

    ReplyDelete
  17. aku pun banjar.. huhu ramai yer banjar kat sini..

    ReplyDelete
  18. cikpia...really?, so where is ur family origin?, ethnic sabahan?sarawakian?kuala selangor?siamese?....keturunan yg xpelik tu apa?caucasian?...even caucasian ada beratus2 ethnic origin mereka, scandinavian, irish, welsh, viking etc....dan semua ada pakaian tradisional pelik2 mcm ni

    ReplyDelete
  19. aku vulcan. cuba tunjuk sikit obe pakaian tradisional orang vulcan

    ReplyDelete
  20. pergi muzium kesultanan melayu melaka. ada pakaian orang melayu mengikut negeri.

    ReplyDelete
  21. minang tu nampak dah dekat dah. Aku rasa kalau nak tengok yang asli punya, tengok orang jambi punya pakaian kot.

    ReplyDelete
  22. waaa.. bile aku tgk pakaian2 dorang ade mcm india. ade mcm cine..

    ReplyDelete
  23. aku banjar gak tp x gamak nak pakai sarat atas kepala mcm tu. senget kepala aku kang....

    ReplyDelete
  24. Aku jawa, Banjar dan kampar. Acane tu ? Hahah memang ending up aku kawen pakai baju kebaya biasa je ler.

    ReplyDelete
  25. aku melayu banjar campur german..nnt kawin nak pakai baju apa?baju banjar ke dress mcm octoberfest tu?hahaha

    ReplyDelete
  26. ramainya indon kat sini. tapi kemain kutuk2 org indon.... btw obe kalau nak sewa baju2 camgini biasanya standard size jarang dibuat utk org gemok... kalau gemok boroi tu pakai baju melayu seluar getah je senang... takpun pakai kain pelikat je hehehe

    ReplyDelete
  27. cantik~ klu xsilap ak, pakaian mcm ni ade pengaruh hindu~

    zizan orang sunda rupenye~ ohohoho~

    p/s : ko minat chandramuki ek ??

    ReplyDelete
  28. aku orang kedah
    merong mahawangsa tu tokwan aku
    kahkahkah

    ReplyDelete
  29. oh gosh.. aku setengah pure jawa... merepek la nak pakai baju jawa ni waktu kawin.. pfft... aku nak pakai fusion mcm kate middleton, atas kebaya lace putih, bawah kain lace gerbang2 putih.. mantap...simple and non messy

    warga indonesia yg kisah sgt kita mengambil culture hang... hang ambil la balik baju2 dgn headress pelik ni.. hang ambil jugak la bomoh2 and benda pelik2 yg hang import masuk malaysia and tanam kat rumah orang..

    ReplyDelete
  30. geram aku tgk awek2 ni semua...
    berahi pun ada...

    Yang Benar,
    &%$)(#@#
    catwar...bukan kucing siam.

    ReplyDelete
  31. asa bungas punk dh urang banjar tu.yg bwah tu meulah palir ku karas,hahaha..

    ReplyDelete
  32. mase ak kcik,prent ak ckp org banjar
    msuk skolah,ckgu ckp ak org mlayu
    bile dh keje najib kte 1mlaysia
    yg mne hrus ak ikut ni..ak mghdapi krisis identiti...hahahaha

    ReplyDelete
  33. FYI DS Najib keturunan Bugis Makassar. Time dia kawen macam di atas kot

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails