Sunday, 16 October 2011

Serius Shit - Bencana Alam Sekitar Akibat Kapal Kargo Tersadai Di New Zealand (24 Gambar)


Kapal vs Terumbu = Terumbu Wins

Semnbilan hari yang lalu Rena, sebuah kapal pengangkut kargo tersadai setelah melanggar sebuah terumbu karang di New Zealand. Kapal yang sedang membawa 2100 buah kontena ini kini sedang cuba diselamatkan sebelum ianya terputus dua. Ketika pelanggaran berlaku ianya turut membawa 400 tan minyak diesel dan 1700 bahan bakar lain yang kini mula melimpah keluar. Pihak berkuasa New Zealand menganggarkan 300 tan minyak diesel sudahkan mencemari laut sekitar Pelabuhan Tauranga mengakibatkan ribuan burung dan haiwan laut mati. Limpahan minyak Rena kini menjadi insiden bencana alam terburuk di New Zealand sejak beberapa dekad. Jumaat lalu usaha menyelamatkan kapal dijalankan dengan cubaan mengepam kesemua minyak dari ruangan kargo kapal. Usaha ini terhenti akibat cuaca buruk dengan hanya 10 tan diesel berjaya disedut sebelum operasi dihentikan. Selain limpahan minyak, kontena kargo yang terjatuh dari Rena juga mengotori pantai berhampiran. Orang ramai yang cuba menangguk di air yang keruh kecewa kerana kargo hanya merupakan bahan makanan beku seperti burger dan kulit rusa yang sudah rosak akibat minyak

Krew kapal yang kesemuanya berasal dari Filipina kini ditempatkan dilokasi rahsia dan dikawal oleh pihak polis kerana takut menjadi mangsa amarah penduduk setempat. Penduduk New Zealand berketurunan Filipina pula menjadi mangsa dengan polis menerima laporan orang berbangsa Filipina dimaki kerana kesilapan krew Rena. Sigh............ kesian







Laporan asal Atlantic dan BBC

23 comments:

  1. tengah laut pun boleh eksiden..sian binatang2..

    ReplyDelete
  2. Sape suruh lalu kat terumbu tuh @@

    ReplyDelete
  3. apa drebar kapal ni dapat lesen menyelam dr JPJ ka? terumbu besor tengah jalan pun tak nampak. tido le tu.

    ReplyDelete
  4. patut la cargo aku delay. #showoff

    ReplyDelete
  5. old. berita minggu lepas, slowpoke babi

    ReplyDelete
  6. babi reti baca ka?babi mati tak tgh laut tu?sial @obepig..

    ReplyDelete
  7. AHmad Uzair ni pehal?sawan ke...tetiba pulak nak babi2 ni.

    ReplyDelete
  8. Ahmad Uzair penjilat bontot obepig

    ReplyDelete
  9. wait2..
    how when they say our planet sea level rise n rising each year,where in the middle of the sea,cargo ship wrecked by corals???????
    corals should on the seabed...

    ReplyDelete
  10. Bakpe obepig @ Anon 15:40 tak de telur ni? Aku anon pun sebab tak kutuk sape2..tapi aku kelakar la dgn ko.

    Mu kutuk2 pun bukak site ni gak tiap ari. Kalau nak komen..based on entry la. Kalau nak kutuk buat la open letter ke.. email ke.. karangan kat blog ko ke.

    Anyway, kalu pinoy ni kena belasah dengan Maori memang lauk la.Badan bagak2 sume. haha..

    ReplyDelete
  11. Apo masalah bro...

    ReplyDelete
  12. Mike Zulu,

    mmg la coral dkt sea bed. tapi sea bed to how deep? this incident occurs near coastal area.dlm 6 nautical mile jer. so,air masih cetek. it was also informed yg the coral area was clearly marked on the charts. so, my own assuptions on the possible cause of this incident are:

    1) voyage planning was not conducted properly and the officer by mistake have plan a route going over a coral area.

    2) Officer of the watch 'tido on the watch' and x ikut voyage plan.

    3) Officer navigate using only GPS and kebetulan GPS malfunction/ not accurate.

    4)Main engine or steering failure, causing the vessel to drift onto the coral area. (but report says that the vessel's AIS system shows that the vessel was cruising steadily at about 17 knots, so low possibility for this option).

    5) Officer xupdate chart/ guna outdated chart and x aare of the coral area.... :)

    ReplyDelete
  13. kenapa la setiap entry ade je anon yang kutuk obe?. obe, gua respek lu... gua tau lu senyap sebab x tahan gelakkan budak anon menyalak tah tentu hala tu. gua respek lu.

    ReplyDelete
  14. sebab obepig penyalak tersohor sblm ni, dah tunang ni die slow skit sbb meen asyik blowjob

    ReplyDelete
  15. Jangan anggap hanya orang2 Islam (sebahagian serbanists yang ekstrem ) bersikap bullshit, kita lihatlah - Mat Salleh (orang2 Barat) yang perasan maju pun berkelakuan poyo dan tidak bertamadun - menghina tak tentu pasal bangsa2 lain yang membuat kesilapan2 yang tidak disengajakan....

    ReplyDelete
  16. Palabut la Anon2 ni..semak siyut. Obe,Nanti aku pun nak meneroll blog kau dgn menjadi Anon dan purak2 ada 4-5 orang. Bukan kau tau pun.

    ReplyDelete
  17. Anon 15:58, NZ kira negara Barat gak eh?? ooohhh... ;) diorang cni racist gak la.. slumber je kutuk ktrg..tp bukan smua yg jahat... mcm kte gak.. mmg la, smua tmpt ada racism, tp klu boleh kte kne gak kurangkan racism dlm diri...thus we need to evaluate ourselves more..don't you think?

    ReplyDelete
  18. The most probable reasons is they are using an outdated chart, on top of that, they are probably auto-cruising...

    Last but not least, even if it is found out to be of the negligence of ship crew or master, they still can claim from their insurance company due to the providence of Inchmaree clause...

    In the end, it is always environment that suffer...

    ReplyDelete
  19. agree with anon 2011-10-17 15:58~

    australia n NZ majoriti(bukan semua) penduduk dorg adalah buangan dari UK zaman dulu2~ jadi walaupon secara geografinya NZ & AU bukan barat, tapi penduduknya berdarah keturunan barat~

    ReplyDelete
  20. @Akubas86

    Inchmaree clause ye.well.u learn something new everyday. Thanks bro!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails