Friday, 25 April 2014

Serius Cool - Wadi Rum : Kebun Hijau Di Tengah-Tengah Padang Pasir Jordan (10 Gambar)


Ku lihat hijau

Bercucuk tanam di tengah padang pasir ialah idea yang boleh dianggap gila dan tidak masuk akal. Ianya seperti industri menghasilkan kereta tempatan dengan standard bangang kemudian meletakkan cukai 200% pada pesaing luar negara bagi memastikan kereta tempatan laku. It is just that damn stupid when you think about it. Tetapi ini tidak menghentikan projek kebun sayur-sayuran gergasi yang terletak di Wadi Rum, Jordan. Wadi Rum ialah kawasan padang pasir yang kini menjadi kebun penanaman sayur oleh Rum Farm Organics. Projek penghijauan padang pasir ini sudah dilakukan sejak 1986 dan ianya kini membekalkan sayur-sayuran seperti kobis, kentang dan tomato untuk pasaran Jordan. Rum Farm Organic mengepam air dari akuifer yang terletak 40 meter di bawah padang pasir untuk mengairi ladang mereka yang kini mempunyai keluasan 2000 hektar.Sistem pancuran air berputar digunakan dans setiap kebun sayur berbentuk bulatan ini mempunyai keluasan 78 hektar setiap satu. Yang menarik tentang teknologi penghijauan padang pasir ini ialah ianya bukan teknologi baharu tetapi telah digunakan sejak zaman tamadun Mesir lagi. Really cool. 

IN B4 "Ini antara petanda kiamat ya akhi!"






Sumber Amusing Planet


25 comments:

  1. Oh Rozana

    Tanpa sapa dan bertanya…
    kilatan tatapanmu telah bercerita tentang bisjut & royi

    mengadu disaat hadir gundahku,
    menghadirkan bisjut bukan royi seperti yang kuingin…

    tanpa sedar ceritamu
    ‘tentang cintamu yang kian membara padanya’
    telah memikat jejaka bangla

    Oh Rozana

    kau tak peduli setiap kata yang kau urai
    tentang bisjut & royi
    membuat nafasku mendengus perih..

    Oh Rozana

    sekian lama jalinan kita semai,
    kini terlerai seperti bisjut & royi
    alunan lagu rindu
    menarik perhatian jejaka bangla
    dalam sepi aku bertanya…
    berapa lagi tinggal bisjut & royi?

    Nak bisjut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena lihat(terjemahan)25 April 2014 at 15:15

      Бэлэг эрхтэний сорох Rozana шиг ухаантай хүмүүс

      Delete
    2. Kau ni sakit jiwa ye? Tak bosan? Tak Penat? Takde Kerja?

      Delete
    3. ARTIKELNYA BAGUS BANGET GAN ... POSTINGNYA DITAMBAH LAGI DONK GAN ... MAKASIH YA

      GAN... OIYA YANG PENGEN BACA BACA ARTIKEL UNIK DAN FOTO FOTO GOKIL .... TINGGAL KLIK

      SALAH SATU..

      ===>> BRA PALING UNIK DI DUNIA
      ===>> FOTO - FOTO KEJADIAN LUCU
      ===>> KOLEKSI FOTO HOT LUNA MAYA GA PORNO
      ===>> FOTO PESAWAT TERCEPAT DI DUNIA
      ===>> ARTIKEL CARA2 MENINGKATKAN LIBIDO
      ===>> ARTIKEL HACKER CANTIK DUNIA
      ===>> CIRI CIRI CEWEK KALO MAU ML
      ===>> FOTO FOTO KOTA ANTIK DI DUNIA
      ===>> CARA AGAR WANITA CEPAT ORGASME
      ===>> ARTIKEL BAHAN HERBAL PEMBANGKIT LIBIDO
      ===>> CARA BERCIUMAN YANG BENAR
      ===>> 10 KEBIASAN PRIA YANG DIBENCI WANITA
      ===>> FOTO FOTO ARTIS CANTIK HOLYWOOD
      ===>> CARA AGAR WANITA CEPAT MINTA KAWIN
      ===>> RAHASIA WANITA CEPAT INGIN ML

      TRIMA KASIH AGAN... SALAM SUKSES AJA BUAT AGAN BLOG YA.....
      SMOGA BLOGNYA TAMBAH RAMAI PENGUNJUNGNYA...


      ---------->>>> TRIMS YA.....

      Delete
  2. Ini antara petanda kiamat ya akhi!

    ReplyDelete
  3. takleh block ker orang cerdik neh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takkan Obe nak block diri sendiri?

      Delete
  4. sumber airnya dari mana ya? bawah tanah atau sistem paip yang disalurkan oleh kerajaan/swasta?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bantuan Paip 1 Malaysia kerajaan-BN..bodoh punya soalan..baca la kat atas tu bodoh..

      Delete
  5. awal dari kemakmuran di gurun2 pertanda kiamat sudah dekat

    ReplyDelete
  6. hijau gurun~~O_O


    minat seni grafik dan ingin memuatturun vector percuma?
    jemput singgah ke akiwaart.blogspot.com
    thanks ^_^

    ReplyDelete
  7. PROTON gak yang kena. Cuba produk Asia masuk barat. Dia orang tu buat lagi kejam dari Malaysia. Tengok apa jadik dengan SAMSUNG dan kereta buatan China. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa jadik dengan SAMSUNG dan kereta buatan China?

      Delete
  8. industri menghasilkan kereta tempatan dengan standard bangang kemudian meletakkan cukai 200% pada pesaing luar negara bagi memastikan kereta tempatan laku. It is just that damn stupid when you think about it

    ReplyDelete
  9. Petanda kiamat apa?

    ReplyDelete
  10. Gambar PELUK Nelydia Senrose dengan mat salleh menimbulkan kemarahan, Ini kata-kata panas dari AZWAN ALI DIVA NO.1 MALAYA! http://bit.ly/1lN5kjJ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau tak habis2 dengan gambar peluk,,,,
      Nie gambar peluk mak kau dengan jiran sebelah
      Babi.com

      Delete
  11. nampak sanggat admin adalah PKR jilat dubur anwar ibrahim puih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti dubur ko da barai kena jolok anwar

      Delete
  12. so ur so brilliant since u have figure that out? Standard yg bangang? define bangang?...makin meluat plak bace posting kat blog ni...you guys are getting lame...~

    ReplyDelete
  13. ia tidak bangang apabila ia berjaya, tak begitu?

    ReplyDelete
  14. biasala... bila tak puas hati kat sesuatu pihak tu dia akan nampak kebangangan pihak tu. semua kebaikan ditolak tepi... apa dia nampak semua bangang! nasihat kt obe, hati2 kalo menulis berkaitan Quran dan hadis. Kalo Tun M dikata pernah permain hadis nabi dikata kafir, obe pulak mcm mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Something way way way beyond kafir mungkin? Apa yg lagi teruk dari kafir? Bincangkan

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails