Saturday 9 March 2013

Serius Konsep - Farmscrapers : Konsep Kebun Pencakar Langit Di Shenzen (13 Gambar)


#SeemsLegit

Antara masalah yang duduk di bandar besar ialah kita perlu membawa masuk makanan dari luar bandar setiap hari. Ini memerlukan banyak bahan api fosil dan tidak elok untuk alam sekitar. Jika berlaku kekecohan seperti perang atau apokalips zombie, penduduk bandar akan paling awal mati kelaparan kerana ketiadaan sumber makanan yang ditanam sendiri. Idea menanam sayur-sayuran di dalam bandar urban bukanlah idea yang baru. Di New York, London, Amsterdam, Tokyo dan Detroit projek kebun dalam bandar sudahhpun bermula sejak beberapa tahun yang lalu. Di New York bangunan laman dan trek keretapi yang terbiar diguna semula sebagai kebun sayur-sayuran yang dijual untuk masyarakat setempat.

Di Detroit terdapat cadangan merobohkan ribuan bangunan terbengkalai akibat ekonomi merudum untuk memberi lalu kepada kebun sayur urban. Di Tokyo sudah ada restoran Subway yang menanam sendiri sayur-sayuran mereka di dalam premis mereka sendiri. Cool stuff!

The next step di dalam konsep kebun dalam bandar ialah pembinaan Farmscrapers, iaitu kebun di dalam bangunan pencakar langit. Kebun sayur vertikal ini akan menghasilkan segala keperluan makanan penduduk bandar. Ini bukan sahaja dapat mengurangkan pembaziran bahan api fosil tetapi mewujudkan kawasan hijau yang besar ditengah-tengah hutan konkrit. Di bawah ialah konsep Farmscraper di Shenzen China. Ia kelihatan seperti batuan sungai yang disusun menegak di atas satu sama lain. Kompleks hasil rekaan Vincent Callebaut Architech ini mempunyai luas kawasan 320 000 meter persegi. Nice eh?



Laporan asal VCD via Gizmag
 

8 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. politik2...xabis2 dgn politik ko 2 bodo..smua bnda jd politik..bik ko pg blaja lg bgus...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KORANG NI APSAL SUKA GADUH SANGAT..EHH MACAM SIAL LA PUIHHH...PRANGAI MACAM BUDAK2...AKU SUMPAH SATU KETURUNAN KO JADI ORG KELANTAN BARU PADAN MUKA KO...HAHAH MAK KO MUKA MCM ORG KLANTAN..KEKEKE
      MUKA NENEK KO MCM ROSMAH...SO WHAT?? U MAD BRO??
      ATOK KO PRANGAI MCM NIK AJIH

      Delete
  3. gile vavang!!lift core at least 2/3 floor area nk pgang bonjot2

    Come visit
    http://www.designtobuild.blogspot.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails