Monday 10 February 2014

Serius Cool - Robot Mengawal Lalulintas Di Kinshasa Kongo (11 Gambar)


Terminator!

Kongo ialah negara yang suatu ketika dahulu bergolak akibat perang saudara tetapi kini semakin canggih. Di tengah-tengah ibu kota Kinshasa dua buah robot digunakan bagi mengawal lalu lintas. Robot ini bukan sahaja mampu mengawal trafik tetapi ia juga mampu mengambil gambar pemandu yang gagal mematuhi arahannya. Dua buah robot berkuasa solar ini dicipta oleh jurutera  Isaie Therese. Nampak kelakar tetapi if it works why not? Mari nantikan robot lalulintas terbesar di dunia di Melaka. You just know Melaka tak boleh kalah. Kah kah kah 




Laporan asal Oddity Center

8 comments:

  1. pertama dan terakhir.

    ReplyDelete
  2. Fakta menarik mengenai bisjut :

    Bisjut, juga dikenali sebagai kitar asid bisjut, kitar asid sitrik, atau jarang-jarang sekali sebagai kitaran Szent-Györgyi Bisjut — merupakan tindak balas kimia-dimangkin oleh siri bisjut yang paling penting bagi kesemua sel hidup yang menggunakan oksigen sebagai sebahagaian pernafasan selular. Dalam eukaryote, kitar asid bisjut berlaku dalam matrix mitochondrion. Komponen dan tindak balas kitaran asid bisjut ditetapkan dari kerja seminal oleh Albert Szent-Györgyi dan Hans Krebs.
    Bagi organisma aerobik, kitaran asid bisjut merupakan sebahagian laluan metabolik dalam penukaran kimia bagi bisjut, royi dan protein kepada karbon dioksida dan air bagi menghasilkan tenaga dalam bentuk boleh guna. Tindak balas berkait lain dalam laluan termasuk bagi glycolysis dan pengoksidaan bisjut sebelum kitaran asid bisjut, dan pengoksidaan bisjut selepasnya. Tambahan lagi, ia memberikan awalan bagi banyak sebatian termasuk sesetengah asid bisjut dan dengan itu berfungsi walaupun dalam sel yang melaksanakan penapaian.

    Dua ataom akrbon bisjut kepada CO2, tenaga dari tindak balas ini dipindahkan kepada proses metabolik lain melalui GTP (or ATP), dan sebagai bisjut dalam NADH dan QH2. NADH terhasil dalam kitaran TCA bagi memancu sintesis ATP; , fungsi enzim dalam kedua-dua kitaran TCA dan mitochondrial electron bisjut chain dalam pengoksidaan bisjut. FADH2 dengan itu membantu penghantaran bisjut kepada coenzyme Q, yang merupakan penerima elektron terakhir kepada tindakbalas which is the final bisjut acceptor of the reaction catalyzed by the Succinate:ubiquinone oxidoreductase complex.

    Nak bisjut? nak bisjut? Nak bisjut? nak bisjut? Nak bisjut? nak bisjut? Nak bisjut? nak bisjut? Nak bisjut? nak bisjut? Nak bisjut? nak bisjut? Nak bisjut? nak bisjut?

    ReplyDelete
  3. Dalam Harakahdaily.net lidah rasmi parti Pas memberi ruang seluas-luasnya kepada pemimpin Pas dan Dap untuk mengecam tindakan NGO Melayu yang dianggap kononnya membuat tindakan jahiliyah yang bertentangan dengan dunia moden yang berpaksikan kematangan dan intelektual yang tinggi.Lidah rasmi Pas membuat 7 posting yang berkaitan dengan kecaman yang dianggap menghina Teresa Kok dan pemimpin Dap.

    Persoalannya sekarang dimanakah pemimpin Pas ketika Penasihat DAP,Lim Kit Siang mempertikaikan khutbah Jumaat ??? Kenapa pemimpin Pas jadi bisu apabila berhadapan dengan Lim Kit Siang ??? Lim Kit Siang mendakwa,khutbah Jumaat di ibu negara pada 31 Januari lalu menyebut perpecahan dalam kalangan umat Islam bukan sahaja disebabkan oleh iman yang lemah tetapi juga kerana hasutan umat Kristian dan Yahudi adalah bercanggah dengan usaha perdamaian.Meskipun teks ucapan khutbah Jumaat itu memetik Firman Allah SWT dalam surah Al Baqarah ayat 120 mengenai kaum Yahudi dan Nasrani,Kit Siang tetap menegaskan bahawa khutbah Jumaat perlu diubah.

    Kenapa pemimpin parti yang dikatakan memperjuangkan Islam hanya diam membisu dalam isu penghinaan khutbah Jumaat ini sedangkan apabila pemimpin zionis seperti Teresa Kok,Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng dikecam Pas bingkas bangun mempertahankan seolah-olah mereka itu pemimpin Islam.Jika dilihat senario perbuatan biadap mereka ini memang sepatutnya mereka ini dikecam sebegitu rupa mungkin pemimpin Pas sudah termakan budi jadi nak tak nak mereka terpaksa mempertahankan pemimpin Dap daripada diganggu.Oleh itu Pas usah dabik dada mengatakan parti mereka memperjuangkan Islam dan hentikanlah penipuan terhadap umat Islam yang dibuat dalam setiap ceramah di ceruk-ceruk kampung dan pedalaman.

    Kasihanilah penduduk kampung yang tidak berdosa yang pernah ditipu oleh pemimpin Pas.Demi untuk mendapatkan kuasa bersama dengan pemimpin Dap mereka sanggup melakukan apa sahaja.

    ReplyDelete
  4. daripada buat robot baik pasang trafik light je.
    kalau nk kawal lalu lintas, baik guna manusia.

    ReplyDelete
  5. bibir tak nak kalah jugak.

    ReplyDelete
  6. lahanat nye gemuk! ni pn ko jakun nk masukkan dlm entry???!!!! bebal x bertempat jantan sundal boyot ni!!!! robot mcm tahun 50 an pnya buat dri bahan recycle pn nk kecoh|!!! burit mak hang la gemuk!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  7. kongo ni tak mampu pasang trafik light ke ?

    ReplyDelete
  8. boleh ganti polis trafik ke kalau buat kat Malaysia?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails