Wednesday 5 February 2014

Serius FAIL - EFV : Kenderaan Perang Amfibia Yang Gagal Amerika Syarikat (18 Gambar)


Gagal!

Beberapa tahun yang lalu kami gemar menonton siri TV Future Weapons di Discovery Channel. Antara senjata terkini yang dipaparkan di dalam rancangan ini ialah Expeditionary Fighthing Vehicle (EFV) yang dibangunkan untuk kegunaan askar Marin Amerika Syarikat. EFV dikatakan lebih pantas, mempunyai sistem senjata, pertahanan dan kemampuan yang lebih baik dari kenderaan amfibia yang digunakan oleh tentera marin sejak 1972. Pendek kata EFV akan menjadikan tentera Marin USA tentera marin yang paling berteknologi canggih berbanding tentera lain yang masih menggunakan kenderaan berusia 40 tahun.

Malangnya EFV kini dimasukkan kedalam buku antara kenderaan paling gagal yang dibiayai wang cukai rakyat Amerika Syarikat. Selepas membelanjakan lebih dari USD 3  billion projek ini dibatalkan pada tahun 2011. Projek ini dimulakan pada tahun 1993 selepas melihat kelemahan yang ada pada kenderaan amfibia AAV 7A1 ketika Perang Teluk Pertama. Ianya tidak cukup pantas, tidak dilengkapi senjata untuk menentang kenderaan infantri dan tidak mempunyai sistem pertahanan yang baik. Kenderaan baru perlu bagi menjamin keselamatan askar yang dibawa. 

Pada tahun 2003 EFV mula direka oleh General Dynamics. Selepas menyedari masalah serangan bom jalanan serta RPG milik "pengganas", rekaan EFV diolah semula dan prototaip hanya dihasilkan pada tahun 2010, 7 tahun selepas program dimulakan. Pada waktu ini beberapa masalah mula timbul seperti kos yang meningkat naik , kelewatan penghasilan prototaip dan kemamapuan protaip yang mengecewakan. 

EFV sepatutnya bergerak pada kelajuan 45 kilometer sejam di dalam air. Tetapi ketika percubaan dilakukan ia tidak mampu mencecah kelajuan ini. Enjin yang lebih berkuasa diletakkan tetapi ini menambah berat dan menyukarkan pengapungan pula. Apabila armor anti serangan RPG dan IED dipasang berat semakin bertambah dan kelajuan bergerak di atas darat pula berkurangan. Satu demi satu masalah baru timbul dan akhirnya selepas terlalu banyak kegagalan projek ini dihentikan pada tahun 2011. 

Program EFV yang gagal kini digantikan pula oleh program Amphibious Fighthing Vehicle pula pada tahun yang sama. Sehingga kini tiada syarikat yang mampu menghasilkan rekaan alternatif yang boleh memenuhi kehendak pihak tetera. Ini menunjukkan dalam hal pembaziran budget ketenteraan, Amerika Syarikat paling champion! 




Laporan asal Wikipedia

9 comments:

  1. Replies
    1. macam buat dari kadbod je.
      ini semua penipuan illuminati ni..

      Delete
  2. membazir, tapi senjata ni, memang gerun, kalau tengok dia punya video, kalau bawa pergi buru Gajah kat jeli, Gajah pun lari!

    ReplyDelete
  3. mengharap dunia semakin aman tanpa peperangan :)

    ReplyDelete
  4. bab membazir ni BN pun sama jugak la

    ReplyDelete
    Replies
    1. betui ke? ke ko dgr ckp org je?

      Delete
  5. kalau tak caye tanya rosmah.. mana anak dia dapat duit banyak tu untuk buat filem ? lepas tu tanya lagi mana anak dia dapat duit beli apartment kat New York tu, lepas tanya beberapa soalan lain tanya pulak berapa banyak beg tangan dia ?, kasut dia ? dan berapa banyak belanja dia gunakan setiap kali bershopping kat lua negara ? agaknya belanja shopping kat luar negara tu boleh tolong berapa ramai rakyat miskin dan miskin tegar di negara ni ? setiap pendedahan yang dibuat tak pernah dia mengakuinya jauh sekali dia menafikannya maka boleh tak dianggap semua dakwaan pembaziran yang dibuat olehnya itu adalah benar ?

    ReplyDelete
  6. Jangan lupa kos tanggung 2 panda yang tinggi. membazir , baik duit tu buat tolong anak2 gelandangan

    ReplyDelete
  7. http://www.theweeklypay.com/index.php?share=398799

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails