Tuesday 11 February 2014

Serius - KRI Usman Harun : Mengapa Kapal Ini Membuatkan Singapura Dan Indonesia Bertelagah? (12 Gambar)


Sejarah Time!

Kapal Republik Indonesia Usman Harun ialah kapal corvette kelas Nakhoda Ragam terkini yang dimiliki Republik Indonesia. Kapal ini menjadi penyebab pertelagahan di antara Singapura dan Indonesia sejak minggu lalu.

Kenapa Indonesia dan Singapura bergaduh kerana sebuah kapal? Ceritanya berkait dengan serangan pengganas Indonesia ketika zaman konfrantasi Malaysia dan Indonesia.

Kapal corvette KRI Usman Harun ini pada asalnya dibina untuk Tentera Laut Diraja Brunei. Tiga buah kapal dibina oleh BAE Systems untuk Brunei tetapi apabila ianya siap pada tahun 2003 Brunei enggan untuk memasukkannya kedalam inventori tentera laut mereka. Brunei berkata kapal yang dibini ini tidak memenuhi kehendak dan spesifikasi mereka. BAE Systems pula berkata kapal yang dihasilkan adalah mengikut kehenda pembeli dan Brunei enggan menerima mereka kerana kos operasi yang tinggi dan kekurangan anak kapal untuk melakukan operasi.

Pada tahun 2007 mahkamah menetapkan Brunei harus membayar kepada BAE Systems kos pembinaan bernilai GBP 600 juta. Brunei akur tetapi kapal ini diserahkan kepada sebuah firma di Jerman untuk dijual kepada sesiapa yang berminat.


Pada tahun 2012 Indonesia bersetuju membeli ketiga-tiga kapal reject shop ini pada harga murah GBP 120 juta. Ia akan memulakan operasi mengawal perairan Indonesia tahun ini. Disinilah kontroversi bermula!

KRI Usman Harun mendapat nama dari Wira Negara Indonesia Harun Said dan Usman Hj Mohd Ali. Kedua- dua orang wira ini melakukan serangan pengganas di Singapura pada Mei 1965. Mereka adalah ahli skuad Komando Marin Indonesia yang ditugaskan menimbulkan kekacauan di Malaysia ketika Konfrantasi 1965.

Harun Said dan Usman Hj Mohd Ali mengebom McDonald House di Singapura mengakibatkan 3 kematian dan 33 kecederaan. Dua orang pengganas ini berjaya ditangkap dan kemudian digantung sehingga mati pada tahun 1968 setelah didapati bersalah.

Kematian mereka diratapi Indonesia dan jenazah mereka disambut dengan istiadat penuh ketenteraan. Mereka juga diberikan pengkebumian penghormatan negara sesuai dengan status mereka sebagai Wira Negara Indonesia. Bendera dikibarkan separuh tiang dan jasad mereka disemadikan di Taman Makam Pahlawan Kalibata, Jakarta.

Singapura menganggap tindakan Indonesia menamakan kapal yang bakal berlayar di perairan sekitar Singapura ini sebagai tidak wajar. Di Singapura ahli politik dan rakyat sebulat suara menyeru kerjaan Singapura supaya tidak membenarkan KRI Usman Harun untuk memasuki perairan Singapura walaupun untuk seketika.

Indonesia pula berkata mereka mempunyai hak untuk menamakan kapal milik mereka sempena nama "Wira Negara" mereka. Pada hemat mereka Singapura tiada hak membantah penamaan KRI Usman Harun

Yang menariknya di Malaysia kita cool face. Padahal ketika serangan dilakukan Singapura masih lagi sebahagian daripada Malaysia? Kita tak peduli ke kapal dinamakan sempena 2 terroris yang menyerang negara kita boleh melayari Selat Melaka? DISCUSS



Laporan asal Wikipedia

77 comments:

  1. Indon tak join sekali ker???

    ReplyDelete
    Replies
    1. err.. Malaysia tak join sekali?? typo errrrr..

      Delete
    2. err.. Brunei tak join sekali?? typo errrrr..

      Delete
    3. " Yang menariknya di Malaysia kita cool face. Padahal ketika serangan dilakukan Singapura masih lagi sebahagian daripada Malaysia? Kita tak peduli ke kapal dinamakan sempena 2 terroris yang menyerang negara kita boleh melayari Selat Melaka? DISCUSS "


      sialnye gemuk!!!!! babi anjing punya gemuk nk hasut malaysia dgn indonesia pulak????!!!! pegi mampus la dgn singapork!!!!! tu dia punya pasal la siall!!!!!!!!!!!!!

      Delete
    4. Malaysia nama kapal yang lain-lain tiada masalah, jangan letak nama kapal Rosmah sudah la..

      Delete
    5. Kena letak nama KD Rosmah, baru nampak garang!

      Delete
    6. Brunei mana pernah join Malaysia.

      Delete
    7. letak KD Rosmah bukan garang...tapi cepat tenggelam...tak timbul2....

      Delete
  2. nape Lee Kuan Yew tabur bunga kat kubur komando Indon tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bunga taik ayam kot?

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Biasalah politician. Sebagai salah satu kempen politik Lee Kuan Yew. Macam Malaysia gak, politik nyer punya pasal, ustaz sanggup pegang lilin acara pengkebumian org bukan Islam. Kalau Rosmah yg buat kompom dihukumnyer murtad, jahil, munafik..... bla...bla...bla.... 10 tahun cerita tak habis.

      Delete
    4. LKY tabur bunga sebab dia tahu askar tu cuma mengikut arahan. Dia cuma menentang TNI mengebom Malaysia, bkn askar bawahan. Apa kejadahnya bom McD utk buat huru-hara? Takkan tetiba ada org merusuh menentang penubuhan Malaysia sbb TNI bom Malaysia. Tak ke bangang namanya tu?

      Delete
    5. Menghormati si mati

      Delete
  3. orang bodoh je bom orang awam, islam xpernah suruh pegi bunuh orang awam...nie bukan cara islam, walaupon nama islam, tapi kalo xikut ajaran islam, bukan lah orang islam sepenuhnya..bunuh orang adalah dosa besar..darah bayar dengan darah....tiada penghormatan pada orang tersebut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa tu Indonesia Negara komunis. Pengeboman tu tak ada kaitan dengan Islam.

      Delete
    2. Masa tu Indonesia bukan negara komunis la. tp pengaruh komunis makin meningkat masa tu.

      Delete
  4. nak badam? badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..badam..

    ReplyDelete
  5. eww sedihh lah indon ni.dah la kapal second hand xmampu ke nak beli kapal first hand?sesuai lah indon dgn taraf negara mundur ittew

    ReplyDelete
    Replies
    1. adui lah cik. malaysia pun beli barang secondhand. kapal selam, kereta kebal, jet pejuang. ishh banyak sangat

      Delete
    2. ko jangan lar nak HIPOKRIT sangat2, moyang dr mne??

      Delete
    3. Entah-entah yg hipkrit tu pun pakai kereta secondhand :(

      Delete
    4. Kapal ni sama spesifikasinya dgn KD Jebat (kapal tercanggih Malaysia) dan hull nya 10 tahun lagi baru dr KD Jebat. Brunei tak pernah langsung guna kapal ni walaupun utk bersiar2. Satu lg kapal selam, kereta kebal dan jet pejuang kita semua first hand. Malaysia dh tak minat beli barang 2nd hand. Serik nk jaga maintenance.

      Delete
  6. lets say kita namakan kapal kita KD NORDIN MAT TOP pulak..indon butthurt tak?

    ReplyDelete
  7. kalau singapore tanya, kita kutuk penamaan kapal perang indon. kalau indon tanya, kita sokong indon. Malaysia win.

    ReplyDelete
  8. apsal derang nk bom Mcdonalds?..marah burger mahal ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. g balik baca sejarah.

      Delete
    2. Dia bom sebab nak buat huru hara. Macam perhimpunan Bersih. Bukan nak memperjuangkan apa-apa pun. Saja-saja nak buat huru hara, menyusahkan orang.

      Delete
  9. Vandal yang baik hati11 February 2014 at 12:11

    tggu Singapore namakan kapal perang baru diorg "RSS Chin Peng"..kasi tgk malaysia butthurt ke tak TROLOLOL



    inbe4 nak bisjut

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko ingat kelakar la troll ko tu???!!!!
      mcm anak sundal je!!!


      inbe4 cina babi

      Delete
    2. malaysia kasi nama kapal "singapore syurga maksiat, indon mundur zaman batu"..

      Delete
  10. haha..bior je la skali skala depa bergaduh. dok kita ja yang sat-sat gaduh ngn indon, pastu ngn singapore..pastu indon balik.kali ni kita jgn masuk cmpur, depa nak gaduh pun gaduh la. kita banyak lagi benda nak buat.

    ReplyDelete
  11. Kita tak peduli ke kapal dinamakan sempena 2 terroris yang menyerang negara kita boleh melayari Selat Melaka?
    aku nak tulis pun....pembaca kau bukan boleh fikir sangat pun. Sikit2 bisjut, first, royi,maki hamun. Jual babi, lacur blog, macam2.
    Tapi simple macam ni la..... kita tak anggap dah kot Singapore tu brkaitan dgn kita dah kot..sampai sejarah2 sekali pun kita dah tk rasa dia prnah jadi kita. Okay, anon, jom... buttheart for no reason....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tulis jerla... kena royi tu penyedap mulut

      Delete
    2. bru mengenali blog obe???
      kesian..sebelum ni duk kt dalam hutan amazon ke?

      Delete
    3. Aku lama dah kenal blog abe ni. Tapi masih tak faham. Kekadang dia suka Kak Rosmah, tapi ada kalanya dia tak suka . Dua dalam satu ke apa?

      Delete
  12. hoi makin bertambah benci pulak dengan ego indonesia ni...dah bunuh orang awam boleh dicakap 2 orang tu hero?

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang malingsia gak usah sok tahu sejarah,malingsia gak lebih dari budak yang dimerdekan negara kafir inggris.malingsia tidak akan akan pernah mengerti arti heroik,karena kalian gak punya pahlawan negara sampek kiamat pun kalian tetap jd budak orang kafir.,kasihan sekali kalian.diam atau kami boom tuh gedung petrok kayak sodara kamu dulu

      Delete
    2. ^ indon sudah mari. cepat kamu bersihkan kloset rumah aku

      Delete
  13. Nasib baik gantung sehingga mati, kalau digantung sehingga penat tengkuk?

    ReplyDelete
  14. Tak kisah Indonesia nak beri nama apa pun kat kapal dia. Dua org pengebom tu anggota tentera mereka... bukan pengganas. Jadi takde masalah kat sini. Lagipun nama tu diletak pada kapa Tentera Laut Indonesia bukan Tentera Laut Singapura.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau askar israel? Bukan pengganas la?

      Delete
    2. Harun Said dan Usman Hj Mohd Ali mengebom McDonald House di Singapura mengakibatkan 3 kematian dan 33 kecederaan. Dua orang pengganas ini berjaya ditangkap dan kemudian digantung sehingga mati pada tahun 1968 setelah didapati bersalah.

      Baca dan fahamkan betul-betul, mereka berdua ni pengganas, anggota tentera tak bom atau tempat ada orang awam. Tentera lawannya tentera juga, ada faham!

      Delete
    3. Yea betul tu, mereka adalah pengganas. Oleh kerana Indonesia masa tu dikuasai oleh Komunis. Maka kita bole kata pengebom itu adalah pengganas komunis.

      Delete
    4. kalau kt malaysia ni komunis tu pejuang atau pengganas??haaaaa

      Delete
    5. Di Malaysia komunis dipanggil PENGGANAS KOMUNIS sebab suka-suka bunuh orang dan buat huru hara.

      Delete
  15. penceritaan macam sial. tonggang terbalik.

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Obe kan orang Johor, memang sayang Singapore lebih, member aku sendiri cakap org Johor ni ego, paling kerek kat Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm JDT tu la..

      Delete
    2. lek ele... kerek la pulak!!.. apa-apa pun awek kelate chomey dan mantap2 ...best... tak mcm awek joho...

      Delete
    3. lubang awek kelate busuk. x cuci puki

      Delete
    4. Dah citer pasal JDT lak. Penyokong T-Team tak ada ker?

      Delete
    5. Sebab JDT lah bolasepak tempatan nampak ade high profile sikit

      Delete
    6. dud, de nmpk tteam gua x?

      Delete
  18. bagus lah berbalah sama negara melayu.. semua islam.. berbunuh satu sama lain.. were no different than animals u know.. fuck humanity !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah, mereka cuma berani kat blog ni jer. Tak ada apa-apa.

      Delete
    2. Masa konfrontasi Indon tak pernah heran pun pasal agama dan bangsa ni. Kalau tgk kat forum2, blog2 Indon dorang tak rasa apa pun maki Malaysia. Maling Sial panggilan paling popular sekali. Media dorang pun join sekaki. Askar TNI sentiasa standby 24 jam kat sempadan kalimantan dan jumlah dorang sentiasa meningkat. Kalau kita buat bodoh jer tahu2 Sabah & Sarawak jadi wilayah Indon.

      Delete
    3. bagusla jadi wilayah indon dari cina babi banyak kat sana

      Delete
    4. Majoriti besar minyak Malaysia ada kat Sabah & Sarawak. Terengganu tinggal sikit jer. Dalam beberapa tahun keringlah dia. Minyak kat Kelantan dah pass ke Thailand. Kenyang Indon makan minyak kita nanti.

      Delete
  19. biarlah diaorg bergaduh.. kali ni kita plak tepuk tangan..

    ReplyDelete
  20. gemuk ko nk kena akta hasutan ke?

    ReplyDelete
  21. asal x bom je singapore kasi hancur je bai... singapore pon bukan malaysia punya lg.. admin ni sengal.. boikot jangan baca blog serius lg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Singapore pengimport no. 1 Malaysia dan rakan dagang kedua terbesar Malaysia. Korang dok benci Singapore Najib duduk lepak kedai kopi dengan Lee Kuan Yew. Lawak betul.

      Delete
  22. pengganas adalah wira?terrorism=jihad? what the fuck

    ReplyDelete
  23. apa ke bangang anon yang ingat tu mcdonald's. tu MacDonald house. bank bukan restoran. asal mcd je restoran. buduh

    ReplyDelete
  24. " Yang menariknya di Malaysia kita cool face. Padahal ketika serangan dilakukan Singapura masih lagi sebahagian daripada Malaysia? Kita tak peduli ke kapal dinamakan sempena 2 terroris yang menyerang negara kita boleh melayari Selat Melaka? DISCUSS "

    Weei babi gemuk sial.... nak hasut geng2 juboq berdemo laaa ni... kakaka... nak discuss apa??? hang discusss dengan mak hang laaa macammana mak hang dapat hang.... bolo punya babi gemuk uk uk uk

    ReplyDelete
  25. obe, kau ni keyboard warrior je, hakitkatnya di luar ko adalah sorang pukimak

    ReplyDelete
  26. ini smua poyo yg penting kangkung murah..

    ReplyDelete
  27. oi die bukan bom restorten mcdonalds la.. kau igt die xdpt gift happy meal tros nk ngamok ke ? mcdonald yg kene bom tu bangunan lain..xde beger pon dlm tu

    ReplyDelete
  28. malaysia x hairan pun sebab yang penting duit kroni mesti dijaga.

    ReplyDelete
  29. Bagus la tu Harun ngan Osman gi BOM bangunan Mc Donald tu.
    Itu bangunan yahudi zionis haram jadah...

    ReplyDelete
  30. kd nordin mat top br indon takut

    ReplyDelete
  31. Oh Diana,
    Kembalilah wahai sayangku
    Kembali padaku
    Cintailah aku setulus hatimu
    Karena aku ingin membeli bisjut
    Dan bila suatu saat nanti

    Aku pergi
    Bukan karena aku merajuk
    Namun kerana tiada lagi bisjut dijual
    Dan ruang yang memisahkan kita
    Apabila itu terjadi
    Maafkanlah bila aku
    Tiada lagi membeli bisjut untukmu

    Kerna kita terpisah ruang dan waktu
    Bila saja ada bisjut & royi
    Sejak dari awal sejak kau selalu mengucapkan
    "Nak bisjut?"
    Harusnya kau bilang sayang
    Ku bilang cinta
    Karena semua itu milikmu

    Diana,
    Tetaplah engko membisjut
    Meski saat itu nanti tak bersamaku
    Kerna bagiku
    Bahagiamu damaikan hatiku. . .
    Ingin aku sampaikan 1 kata,

    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?
    Nak Bisjut?

    ReplyDelete
  32. mat,apsl post blog penpatah ni sama dgn ko?klo ni plagiat better ko buat tindakan serius.

    http://penpatah.blogspot.com/2014/02/serius-kri-usman-harun-mengapa-kapal.html

    ReplyDelete
  33. kapal yang dibini ini.
    bini obe.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails