Friday 28 February 2014

Cologne Central Mosque : Masjid Terbesar di Jerman (12 Gamabr)


Islam Di Jerman

Cologne Central Mosque ialah masjid terbesar di Jerman yang mampu memuatkan 4000 jemaah pada satu-satu masa. Masjid ini mempunyai sejarah pembinaan dan rekaan yang menarik. Pada tahun 2008 apabila permohonan membina masjid ini diumumkan ia menerima tentangan dari pihak Neo Nazi yang menganggap adalah tidak wajar sebuah masjid orang Islam dibina di tengah kota Cologne. Pada pendapat mereka masjid tebesar di Jerman tidak boleh dibina di dalam bandar yang majoriti penduduknya Kristian. Tentangan juga diberikan terhadap pembinaan 2 menara masjid setinggi 55 meter ini kerana dianggap mahu menyaingi ketinggian 2 menara pada Katedral Cologne (yang berketingian 157 meter)

Dato Bandar Cologne meluluskan pembiaan Cologne Central Mosque dengan menggunakan alasan umat Islam mempunyai hak asasi manusia bersolat di dalam masjid milik mereka. Masjid ini unik kerana rekaannya yang tidak konvensional. Jika anda lihat masjid ini kelihatan berlapis - lapis dengan banyak permukaan kaca. Ini diinspirasikan oleh rekaan masjid Ottoman di Turki yang mempunyai banyak kubah. Arkitek yang merekanya pula adalah Paul Böhm, arkitek yang terkenal dengan rekaan gerejanya!

Majoriti kos pembinaan masjid ini dibiayai oleh kerajaan Turki dan juga derma dari masyarakat seluruh Jerman. Dana juga dikumpul oleh Gereja Katolik St. Theodore sebagai tanda solidari dengan hak bebas beragama di Jerman. 

Sungguhpun sudah siap dibina masjid ini masih menghadapi pelbagai masalah. Bulan ini sahaja ia sudah diserang sebanyak 3 kali oleh pihak Neo Nazi. 

So at the end of the day apa yang kita boleh pelajari dari cerita pembinaan Colone Central Mosque?

Kalau anda adalah minoriti jangan bina rumah ibadat di kawasan majoriti. Tutup mulut. Jangan bantah dan hormati hak agama majoriti dan pendapat golongan extremis setempat. Kalau berani melawan dan bina juga terimalah serangan bertubui-tubi kerana berani melawan status quo yang ada.

OH WAIT........ I am kidding. This is just me commenting on how Malaysian Brown Power Movement who will do anything to stop non Muslim houses of worship to be built in Brown People majority areas. We saw it in Shah Alam and we heard about it in Putrajaya. The Germans did great by ignoring the bigoted so called defenders of Christ and allowed the Muslims to have their rights to have a big mosque

Question is...... Why a muslim country like Malaysia not doing the same and acknowledgeing the rights of minorities? German Kuffars more Islamic than Malaysian muslims? 




Laporan asak Wikipedia

29 comments:

  1. salam jumaat semua

    ReplyDelete
  2. الله أكبر

    ReplyDelete
  3. ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﷲ − ﻭﺍﻟﺤﻤﺪ ﷲ − ﻭﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﷲ − ﻭﺍﷲ ﺃﻛﺒﺮ − ﻭﻻﺣﻭﻻ ﻭﻻ ﻗﻮﺓ ﺇﻻ ﺑﺎﷲ

    ReplyDelete
  4. Org bukan Islam boleh mnderma nk buat masjid, halal utk diterima sumbangan itu tapi orang Islam haram derma untuk buat rumah ibadat org lain. Ketahian apekah yg diajar ustaz2 kite ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. haram bertolong-tolongan dalam mensyirikkan Allah...

      ya banana ya banana...

      Delete
    2. said someone who never went to mosque.. lain kali klau bodo, senyap ja.. org xnmpak lu bodo.. lu menyalak, mmg ramai la nmpk lu ni dungu..zzz

      Delete
    3. Apa kata obe pada org macam ni, obe sokong tak? Please show urself, obe.

      Delete
    4. Kebangangan apakah Anon 12:17?? Kalau da JAHIL, diam je la. jangan nak menyalak lebih2.. Lagi teruk dari anjing pemikiran sebegitu.. Allah bagi akal suruh guna, bukan pakai kepala lutut berpikir...

      Delete
  5. korang jangan nak sindir NGOs Islam... korang tak takut ke dgn hukum Allah... kalo musykil sangat tu.. mohon bertanya dengan yg pihak sepatutnya... kita nie negara Islam.. pa per pun.. Islam kena diutamakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. negara islam ker? x tahu pulak aku slama ni.. kat sekolah x di ajar pun..

      Delete
    2. Nak buat negara Islam pemimpin dulu kena tunjuk contoh. NGO Islam buat apa je? Kalau bab racist baru keluar NGO bagai.

      Delete
  6. ko sekolah ke...ke ko selalu ponteng skolah.

    ReplyDelete
  7. Haha, hal menara masjid tu sampai sekarang tak habis. Ramai percaya tak boleh bagi menara masjid lagi tinggi dari menara gereja dalam sesuatu bandar. Tengok la apa jadi kat switzerland, sampai buat pilihanraya pasal menara masjid.

    Masjid ni memang awesome cuma aku selalu pikir mesti heating bill jadi mahal sebab banyak sangat guna kaca.

    ReplyDelete
  8. Obe, obe... ko tak nampak ke patung besar kat batu cave? ko tak nampak ke patung budha kat kelantan? org bukan islam takde masalah nak buat rumah ibadat dia tapi kena la berasas. lagipun, ikut statistik rumah ibadat bukan islam di malaysia ni lebih banyak berbanding masjid dan surau. nak tanya obe, kat jerman tu ada berapa buah masjid? ada sama banyak dgn gereja ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah si obe ni..tengok statistik rumah ibadat yang ada kat malaysia la obe..rumah ibadat yg lain lebih banyak dari rumah ibadat orang islam sendiri? padahal orang islam majoriti kat malaysia. tu bukan ke tanda toleransi?

      tak masuk lagi dgn cerita masjid/surau yg dihalang dari dibina & disuruh perlahankan suara azan?

      pendapat obe macam mana? perlukah kita mencontohi sebijik macam german baru kita dikira toleransi ke mcm mana? yg dah ada skrg ni bkn tolenrasi jugak ke?

      sila jawab obe

      Delete
    2. Kesian obe, pemikiran terlalu sekular, tgk movie byk sgt,terpengaruh barangkali

      Delete
    3. obe ni bodoh , ramai blogger ckp dia ni bodoh . sebab2 bodoh obe gemuk babi sial mak bapak dia anjing .

      Delete
    4. taktau ke kat bukit jalil ade cavalry church..sikit punya moden, sikit punya besar......

      Delete
  9. Aku setuju sangat dengan komen kat atas. Kalau dah perlembagaan malaysia kata islam agama persekutuan, agama lain la patut hormat apa pun keputusan yang dikeluarkan. Kalau nk komen menangkan dorang and salahkan negara sendiri, kaji la dulu undang2 negara masing2. Klu lslam ditindas masing2 diam, klu kononnya kuffar kata ditindas, pandai pula beriya2 nk menangkn kuffar. Habis saviour la konon masing2 nak tunjuk pling pandai dlm hak beragama?

    ReplyDelete
  10. Indah sungguh binaan masjid ni.

    ReplyDelete
  11. sebab kt mlesia pon pemimpin gov hangat2 tahi ayam je psl islam... masing jahil tukil. nk jd pemimpim nombor satu ank bini sendiri tak terpimpin. sendiri mau ingt la wahai islam malaysia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko sembang berapi padahal 2x5 jugak

      Delete
  12. banyak pengaruh tgok cter star wars ni

    ReplyDelete
  13. Obe ni western oriented. Ambik yg jernih dari western, jgn lebih lebih.

    ReplyDelete
  14. takpe...
    boleh je buat rumah ibadat macam tokong buddha ataupun church kat sebelah ruma obe.buat kuil hindu pun takdehal.buat besar besar macam kat batu caves tu...sebab dia lebih muslim macam non muslim kat jerman..

    kat bukit jalil tu satu..
    batu caves satu...

    owh kesian diorang tertindas sebab takleh buat seluruh malaysia ni church ataupun tokong...

    ReplyDelete
  15. obe ape ko tak takut Allah ke nak menggalakkan pembinaan gerrja pulak. nak tolong lebih beramai2 manusa mensyirikkan Allah??

    ReplyDelete
  16. Buat masjid banyak2 tapi pasar malam gak yg meriah time maghrib. Pirahh...biar ada 1 masjid dalam ribuan gereja sekalipun kalau iman teguh dan cintakan Islam, tak ada masalah punya. Islam tu akan tertegak sendiri.

    ReplyDelete
  17. kena tukar kerajaan dlu la bru rakyat brubah. ni sebab BENGONGNAJIB (UMPORNO) la jd camtu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails