Tuesday 12 March 2013

Serius - Label Halal Ditarik Di Sri Lanka Bagi Menjaga Sensitiviti Penganut Buddha


Untuk kesejahteraan bersama

Di Malaysia logo Halal JAKIM ialah sesuatu yang sudah biasa kita lihat.kewujudan logo ini memudahkan orang Islam untuk mengetahui makanan mana yang boleh mereka beli tanpa timbul perasaan was was. Lain pula ceritanya di Sri Lanka. Persatuan Jamiyyatul Ulama Ceylon hari ini bersetuju menarik semula penggunaan logo halal pada makanan seluruh Sri Lanka bagi menjaga sensitiviti umat Buddha di negara itu. Sri Lanka ialah sebuah negara dimana majoriti penduduknya adalah beragama Buddha. Penjualan dan penggunaan logo halal pada makanan yang dijual dianggap oleh persatuan Bodu Bala Sena (Kuasa Buddha) sebagai sesuatu yang tidak boleh mereka terima.

Menurut Bodu Bala Sena, adalah "haram" bagi penganut Buddha Sri Lanka untuk memakan daging yang disembelih secara islamik. Mereka tidak mahu penganut Buddha terbeli dan termakan daging yang tidak Buddha Compliant ini. Setelah melakukan protes besar-besaran, Persatuan Jamiyyatul Ulama Ceylon bersetuju tidak menjual daging halal secara terbuka dan menarik penggunaan logo halal pada makanan Sri Lanka. Logo halal yang dikeluarkan oleh mereka hanya akan diletakkan pada daging halal yang dieksport ke luar negara.

Cerita ini sangat menarik bagi kami. Di Malaysia orang bukan Islam tak mengira agama setahu kami tidak ada masalah makan makanan halal. Kami juga kagum dengan Pesatuan Jamiyyatul Ulama Ceylon kerana sanggup menarik balik logo halal mereka bagi menjaga sensitiviti penganut agama majoriti. Very interesting news!



Laporan asal OnIslam

39 comments:

  1. Replies
    1. CINA BODOH, INDIA BODOH,KELING N APEK SHOULD GO FAKKING DIE

      Delete
    2. kalau dah paria tu paria juga!!!.

      Delete
    3. lee shing kal bangang tahap ba alif ba ya..

      Delete
  2. 1st................yahooooooo. demmit

    ReplyDelete
  3. dan jangan pelik ada org bukan islam pun akan rasa ap yg org buddha dlm gambar tu rasa diorg rasa haram pd diorg bila mkn benda halal org islam tu kat Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yg ko merepek ni setan!!!!!!!!!

      Delete
    2. penulisan kamu ni macam sial! aku cuba faham tapi aku tetap tak faham. kau cina ehh?? ke lain-lain?

      Delete
  4. Mereka tidak mahu memakan makanan halal maka Logo HALAL sepatutnya Perlu Ada untuk lebih mudah memilih samada HALAL @ Harom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu. tapi orang sri lanka ni bodoh pemikiran dia. sebab tu obe sokong dia sebab obe pun bodoh and obe bukan agama islam.

      Delete
  5. tak boleh letak HALAL? sila letak NON-HARAM.

    ReplyDelete
  6. bagus admin kerana mengagumi Pesatuan Jamiyyatul Ulama Ceylon kerana sanggup menarik balik logo halal mereka bagi menjaga sensitiviti penganut agama majoriti..untung betul jd org islam yek..di negara majoriti islam, kaum bkn islam bebas melakukan apa shj tp di negara bkn majoriti islam semua umat islam ditindas dengan begitu teruk..tambah lebih hebat lg apabila apabila nabi kita dihina pn kita xboleh tunjukkan kemarahan kononnya nak tunjuk islam ni baik..tp kalau mak bapak kita dihina jawabnya mampuslh org tu!mmg lawak terbaik hari nih!!!har har

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yang kita perlukan sekarang adalah seorang pemimpin yang tegas di malaysia apabila bercakap berkaitan dgn hal2 agama islam di samping tidak mengabaikan kebajikan agama2 selain islam di malaysia. apa yang saya nampak sekarang, belum ada lagi di malaysia seorang pemimpin yang benar2 tegas.

      tolonglah lahir seorang pemimpin yang benar2 boleh memimpin kita semua. hentikan politik membenci sesama kita. buat masa ni memang belum ada! inikah akhir zaman?

      Delete
    2. Pemimpin yg rosak adalah disebabkan System pemerintahan yg rosak... Kerana System yg rosak menghasilkan cara berfikir yg rosak... Maka perlunya Ideology Pemerintahan itu dikaji semula... Adakah demokrasi itu masih relevant??

      Aku tak nampak Ideology pemerintahan yg lebih sempurna dari Ideology Khilafah... Hanya dgn Khilafah shja dapat mengembalikan Syariat Islam di muka bumi... Dan dgn itu shja Islam itu akan terbela dan di tinggikan..

      Delete
    3. Apa kau bebel ni?
      "di negara majoriti islam, kaum bkn islam bebas melakukan apa shj"??
      Apa yg diorang buat? Tak mau ' logo halal' jugak ke? Tak pun. Ke..........yg kau sebut mainkan Nabi tu....ada ke nonMuslim sini mainkan Nabi?

      Delete
  7. inb4 rakyat buddha and hindu di malaysia akan menuntut supaya logo halal ditarik balik di malaysia

    ehehehehehehehehe

    ReplyDelete
  8. aku x tau admin ni sama ada ayatnya perli atau sebaliknya, tapi kan mudah kalau ada tanda halal, mudah utk dieorg makan benda yang haram, ada tanda halal, jangan makan,

    tanda halal pun boleh jadi isu, macam2 cara org nak jatuh kan islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. As I already said

      diorang tak mahu makanan halal dijual secara terbuka juga. Macam di Malaysia tak boleh jual babi secara terbuka.

      Logo halal pada makanan macam menunjukkan "NON HALAL" food bersebalahan makanan halal.

      Mereka tak mahu ini berlaku kerana ianya tidak bersesuaian dengan fahaman buddha mereka.

      Delete
    2. ulama2 sri lanka masih ada toleransi dan tak berperangai cibai macma ngo2 yang persoalkan islam kat malaysia ini

      Delete
    3. Series Bodu Bala Sena ni kurang cerdik.
      Logo Halal tu kan akan memudahkan mereka daripada makan makanan syariah compliant? KAta allergik sangat dengan makanan Halal. Bila ada logo , senang la nak beza. Baru la tau mana nak display, mana xnak display.
      Macam di Malaysia ni, lebih baik ditandakan makanan 'HARAM' daripada tanda logo 'HALAL', senang cket nk buat pilihan.

      Delete
  9. masalahnya penganut buddha mane makan daging

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalai Lama pun makan daging.
      Tak caya? Buktikan ku salah.

      Delete
    2. boleh makan, cuma jangan makan dalam rumah yang ada 'tuhan', "tuhan nampak"~ kat luar 'tuhan' tak nampak~ ade sorang amoi makan burger daging jawab macam ni bila kita tanya dia pasal buddha tak makan daging~ LOL~

      Delete
  10. apa dalil yg ckp haram?
    kalau ada, org buddha dekat malaysia pon xleh makan jgk la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau aku beritau sebab kang orang cakap provoks pulak. Tapi ni fakta.
      Jangan compare dng sistem Islam maa...mana2 Islam kat dunia pun tak beza, kalau beza pun tak banyak. lain giler.
      Buddha Tibet lain dng Buddha Thai lain dgn Buddha India lain dng Buddha China. lain giler.

      Delete
  11. buddha ni memang suka makan benda jahat macam bangkai babi tercemar

    ReplyDelete
  12. hah ha ..lawak paling best dalam abad ni..patutlah perangai macm naharommm..sebab makan bangkai... opss....

    ReplyDelete
  13. Buddhist 1 : Muhammedean 0

    ReplyDelete
  14. meanwhile in sri lanka...halal is haroooom

    ReplyDelete
  15. kau kata kagum obe sbb dia tarik logo tu? bodoh ar mu ni.cam naji....b

    ReplyDelete
  16. this is cool. malaysia should do this !! no halal food displayed !! i hope PR will do the same when they lead our country!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh cakap la sebab kau bukan islam. kau tak fikir pulak sensitiviti org islam di malaysia? malaysia mejoriti orangnya beragama islam. kau makan jela bangkai babi kau tu. org islam tidak dibenarkan makan, nak sentuh pun tak boleh. sebab apa? sebab islam tahu babi ni boleh membawa kepada banyak keburukan.

      Delete
  17. admin ni non muslim ke? kenapa kagum? sebagai muslim kte wjib memilih untuk memakan makanan halalan toyyiba.. kalau buat logo halal pun bkn nye agama lain xboleh mkn..

    ReplyDelete
  18. macam mana ngn org islam kt sna? melilau ah nk cri makanan halal, xyakin halal haram makanan tuh, ape la yg ko kagum sgt admin, makin menyampah plak aku ngn blog ko nih

    ReplyDelete
  19. komen2 banyak menunjukkan minda tertutup.

    biasalah tu. majoriti penduduk sana beragama buddha, memanglah dia nak jadikan negara dia buddha-compliant. sama aja dgn malaysia; majoriti beragama Islam dan ramai nak jadikan malaysia syaria-compliant. apa yg pelik sgt?

    ni kes majoriti menekan minoriti bukan pasal agama.

    ReplyDelete
  20. imho. islam bukan agama yang rigid seperti textbook. islam itu sesuai mengikut situasi setempat. syeikhul ulama' yusuf qardawi sendiri pernah publish kitab "fiqh keutamaan", supaya kita boleh kenal antara 2 perkara yang baik, mana satu yang lebih UTAMA?

    benar, pelabelan halal itu satu benda yang bagus. tapi cuba fikir²kan, kalaulah pelabelan FIZIKAL halal yang tak ada nas naqli (kalau ada, sila betulkan) menyebabkan majoriti Sri Lanka menindas minoriti muslim, menyebabkan islam ditimpa fitnah berpanjangan. mana satu natijah lebih buruk?

    saya yakin niat obe masih lagi syariah-compliant, cuma disalah tafsir sahaja oleh sesetengah.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails