Wednesday, 15 August 2012

Serius Cool - Mari Melawat Kilang Kapal Selam Russia (15 Gambar)


Tiada Mongolian di sini.

Sebelum ini kami ada paparkan kilang pesawat Sukhoi Su-34. Hari ini mari lihat kilang pembinaan kapal selam Russia yang terletak di Severodvinsk, Daerah Arkhangelsk Russia. Kilang ini menghasilkan kapal selam dari kelas KILO yang diperkasakan dengan menggunakan enjin diesel elektrik. Kapal selam dari kelas KILO ialah kapal selam diesel elektrik yang paling senyap di dunia.

Jika dibandingkan dengan kapal selam kelas Scorpene kegunaan Tentera Laut Diraja Malaysia, kapal selam Kilo mempunyai panjang yang hampir sama tetapi ianya jauh lebih lebar. Ianya juga 2000 Tan lebih berat berbanding Scorpene. Sunnguhpun begitu harga sebuah kapal selam Kilo ialah USD 250 juta berbanding USD 450 juta untuk sebuah Scorpene. Dari segi persenjataan pula ianya juga dilengkapi torpedo VA-111 Shkval yang merupakan torpedo terlaju di dunia. Ia mampu bergerak pada kelajuan 370 Ksj. KD Tunku Abdul Rahman dan Tun Razak hanya menggunakan torpedo Blackshark yang mampu bergerak pada kelajuan 93 Ksj. Kapal selam kelas Kilo digunakan oleh Russia, China, India, Iran, Poland, Romania, Algeria dan Vietnam. Vietnam akan mempunyai 6 buah kapal selam Kilo menjelang 2016. Tidak diketahui berapa ramai warga Mongolia dikorbankan dalam penjualan kapal selam ini di sana. #LULZ







Laporan asal Fotografersha via EnglishRussia

27 comments:

  1. "Tidak diketahui berapa ramai warga Mongolia dikorbankan dalam penjualan kapal selam ini di sana. #LULZ"

    kakakah. siyall

    ReplyDelete
  2. HAHAHAHA. Kesian bapak die.

    ReplyDelete
  3. asal kerajaan kita x beli je kapal selam ni dr dok beli kapal selam Scorpene yg bernilai 450 juta.membazir tul.duit lebih tu leh digunakan utk rakyat yg memerlukan????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingat beli kapal selam bukan beli kosong saja bai, torpedo, sistem persenjataan, warranti n maintenance suma masuk sekali..

      pikir dulu sebelum buat statement..asshole

      Delete
    2. So USD250 million tu tak termasuk torpedo, ammunation, warranti & segalanya ke bai?

      Delete
    3. haha... tu la pasal usd250 million da cover sume la.. sengal jugak dia nie..

      Delete
  4. Replies
    1. jgn mention nme 2 noob...nt nek mah dtg..

      Delete
    2. Atlantuya....hang jangan main2...
      Atlantuya.atlantis.atlan bin kasim.at land this is good.atlan@azlan.atlantoya minum todi.
      Atlantuya...amik dia ni.dia tamo tidoq lg ni...

      Delete
  5. hahahaahah macam pandai pulak korang dengan intern in military strategic

    ReplyDelete
  6. Pakage datang skali dengan c4.

    ReplyDelete
  7. kapal selam rusia bising , sebatu leh dengar kalau dia gerak. sebab tu kita tak beli. kapal selam yang kita beli mmg mahal, cuma "terlebeh" mahal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bising? Bukan dekat atas tu sudah ada tulis ke, adalah kapal selam diesel eletrik paling senyap di dunia?

      Delete
    2. Aku rasa dia buat statement "sarcasm"

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. sila tunjukkan specs dua subs tu utk perbandingan baru la boleh nilai dgn harganya

    ReplyDelete
  10. tekejut gak tgk Vietnam ada kapal selam..

    ReplyDelete
  11. rasa baik research betul2.. byk fakta silap dlm ni.. lagi 1.. berapa byk insiden membabitkan kapal selam made in soviet/russia ni.. nk ke gadai nyawa anggota tentera kita?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sirkosky 61 tu cemane plak? ape russia tak elok ke? abis mig29n ngan su30mkm tu buatan mesir ke?

      aku pangkat jeneral je.

      Delete
  12. eh rasa nak makan kuih tepung pelita lah hari ni

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails