Thursday 9 August 2012

Serius Cool - Rumah Panjang Moden Mesra Alam (11 Gambar)


Mesra Alam

Tema hari ini ialah mesra alam. Selepas kenderaan elektrik mesra alam Walamai dari Australia mari kita pergi ke Sabah untuk melihat sebuah projek rumah panjang mesra alam. Shelter ialah rumah yang digunakan oleh sebuah syarikat pembalakan di pendalaman Sabah. Kerana lokasinya yang terpencil ini, rumah ini dilengkapi unit biogas, panel solar dan sistem pengumpulan air hujan bagi memberikan kemudahan asas yang kita sering take for granted. Rekaan rumah ini mendapat inspirasi dari rumah panjang tradisional. Rekaan dalamanya yang terbuka memastikan bahagian dalam rumah sentiasa sejuk walalupun ketika cuaca panas.

Idea yang bagus. Persoalannya boleh tak kita membina rumah yang autonomus sebegini tanpa perlu bergantung kepada TNB ataupun SYABAS di Selangor? Rumah sebegini pasti lebih praktikal ketika armageddon ataupun zombie apocalypse.






Lapora asal ArchcDaily

9 comments:

  1. dinding dia semua shelves LOL

    ReplyDelete
  2. Rumah panjang orang Iban pun mesra alam. Tapi tak mesra kepada mereka yang penakut, sebab ada tengkorak kat siling. Hehe. Don't worry, itu semua nenek moyang punya kerja, orang Iban sekarang pun bertamadun, mana ada jadi headhunter lagi dah. They kept those for the sake of heritage.

    ReplyDelete
  3. bestnya kalau kat bandar2 pun ada rumah2 mcm ni... ini rumah semuanya dah la mahal pakai batu lagi tak mesra alam sungguh

    ReplyDelete
  4. Inb4, kelambu not included, buy your own kelambu to live in this house to avoid mosquito bites that will cause malaria.

    ReplyDelete
  5. KOmpeni balak yang besar-besar jer yang sanggup buat macam nie. Kalo setakat kompeni balak yang kecik, rumah macam reban ayam pun ada. Beruntungnya org kerja balak di Sabah.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails