Wednesday 8 August 2012

Serius - Pokok Batu Nisan Di Kota London (12 Gambar)


San Pancreas

Di tengah-tengah Kota Londan, berhampiran gereja St Pancreas ada sebuah pokok yang agak bizarro. Pokok Ash ini mempunyai lingkaran batu nisan yang disusun sekelilingnya. Mungkin anda tertanya-tanya bagaimana ini boleh berlaku. Pokok ini diberi nama The Hardy Tree, sempena nama penulis terkenal Tom Hardy. Sebelum menjadi penulis Tom Hardy bekerja sebagai seorang arkitek dan firma arkitek dimana beliau bekerja bertanggung jawab memindahkan beberapa kubur lama dari perkarangan gereja St Pancreas ke tempat lain.Pemindahan dilakukan bagi proses pembesaran stesen kereta tapi St Pancreas sekitar 1860-an.

Selepas usai proses pemindahan terdapat banyak batu nisan lama yang tidak lagi diperlukan. Kerana tanah perkuburan ini merupakan tanah perkuburan individu kelas pertengahan, adalah dianggap tidak elok untuk membuangkan batu nisan lama ke dalam sungai. Maka Hardy pun menyusun batu nisan lama ini dibawah sebuah pokok Ash. Selepas lebih 150 tahun pokok ini masih hidup dan akarnya menjalar menutupi beberapa buah batu nisan. Nampak creepy tetapi fascinating at the same time.






Laporan asal Kuriositas

7 comments:

  1. first gold medal olympic!

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. konspirasitasasioss

    ReplyDelete
  4. kubur pun boleh buat hiasan jugak...ada element melancholy..spiritual...memories...etc. Kat Iran pun ada kubur dlm taman..Malaysia pun nak buat nanti.. (apasal la aku komen, sambung mayen 1st 2nd 3rd pun takpe)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails