Thursday, 29 September 2011

Serius Cool - Muzium Kentang Goreng Di Bruges Belgium (11 Gambar)


Lagi muzium Makanan

Mari kita sambung tema muzium dan makanan. Sebelum ini ada aku paparkan muzium mee segera oleh Nissin. Hari ini kita pergi ke Muzium Kentang Goreng atau Frietmuseum di Bruges Beligium. Tahukah anda walaupun kentang goreng dipanggil FRENCH FRIES, ianya dipercayai berasal dari Belgium? Mengikut pendapat para pengkaji sejarah kentang mula digoreng sekitar 1680. Sebabnya ialah masalah kekurangan ikan di Lembah Meusse Belgium. Kentang dipotong menyerupai ikan yang difillet dan digoreng secara deep fried. Kentang goreng pun secara tak langsung tercipta.

Jadi kenapakah kentang goreng kini dikenali sebagai FRENCH FRIES? Menggoreng makanan secara deep fry dipopularkan oleh orang Perancis. Suatu ketika dahulu bila kentang digoreng ia dikatakan French Fried Potatoes. Lama-kelamaan jadi French Fries. Muzium kentang goreng ini sudah dibuka sejak 2008 dan mempamerkan alatan-alatan yang digunakan bagi mengahsilkan dan memasak kentang goreng sejak zaman berzaman. YUM! Rasa macam nak pergi McD beli fries sepam tetiba






Laporan asal Frietmuseum

20 comments:

  1. nice!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. alatan potong kentang ker.. pelik2 ler

    ReplyDelete
  3. pergh...gila kentang...goreng kentang sbb nk ganti ikan? shish...tipu diri sendiri...hahaha

    ReplyDelete
  4. xde orang first ke? biar aku laa.

    ReplyDelete
  5. Miss Belgian Beauty tu looks like Aaron Eckhart.

    ReplyDelete
  6. 1st d siang ari,,,,,,,,,

    ReplyDelete
  7. wah... fries pun ada muzium....

    **dear anon berkenaan...
    aku dah malas la nak gaduh2 jadi 1st ni... kalau ko nak sangat 1st ambik la...

    ReplyDelete
  8. @TBMF

    Demmit itu benda pertama yg aku pikirkan bila tgk gambar tu! LOL.. great minds think alike eh? :P

    androgynous beauty she is i guess....

    ReplyDelete
  9. bgaimna pula dgn Fun fries?

    ReplyDelete
  10. ade bc gak haritu.. belgium people butthurt.. diorang yg cipta alih2 france dpt nama.. semuanye pasal tentera amerika salah faham dgn penduduk belgium yg dok kt france ms perang dulu..

    ReplyDelete
  11. aaaaaaaaaa!!!nak pegi!!!cambest je kat sane....nak makan sume tuh!!!hahahahaha

    i'm crazy over potatoes =))

    ReplyDelete
  12. wahhh taktau pong ade museum nih kat sane.. demmm.. rugi

    ReplyDelete
  13. masa pergi brussels, belgium dulu. ada beli kentang goreng sana. mmg sgt sedap. dan sgt2 lain rasanya dgn kentang2 di malaysia. plus mmg sgt besar setiap keping kentang tu. sos dia pun sedap sgt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dijamin halalkah?

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails