Friday 3 August 2012

Serius Cool - Replika LEGO Hari Kebangsaan Singapura (15 Gambar)


Erdeka! Erdeka! Singapura!

Singapura bakal menyambut hari Kemerdekaan mereka yang ke 47 tanggal 9 Ogos ini. Antara perkara menarik yang sering dinantikan warga negara singa ialah perbarisan hari merdeka mereka. Setiap tahun tiket untuk pra-tonton dan hari majlis itu sendiri laku macam IKEA meatballs. Tidak semua rakyat dapat menghadiri acara gilang-gemilang ini setiap tahun. Yes kids, Singaporeans love their N-Day. As a Johorean I can confirm this with you. Mereka sambut kemerdekaan dengan penuh gembira kerana berjaya melepaskan diri dari Malaysia dan kini jauh lebih maju serta moden dari negara kita. HA HA HA! Lucky bastards.

Anyway antara perkara menarik yang dilakukan di Singapura ialah penghasilan miniatur perbarisan merdeka mereka menggunakan LEGO. Sejak Stadium Kallang dimusnahkan untuk pembagunan semula pada tahun 2010, perbarisan tahunan kini diadakan di The Float@MarinaBay. Replika sebesar 9 x 2 Meter ini dibina oleh 500 orang sukarelawan dan boleh memuatkan 25 000 minifig Lego. Bagi mereka yang berminat mereka boleh menghasilkan minifig mereka sendiri untuk diletakkan didalam replika ini. Mereka hanya perlu membayar SGD 5(RM12.60) untuk menghasilkan minifig mereka. Hasilk kutipan wang ini kemudiannya disalurkan kepada tabung bantuan duit poket kanak-kanak sekolah yang memerlukan. Jika anda mahu melihat replika ini, ia kini diletakkan di Singapore Flyer sehingga akhir bulan. Enjoice!







Laporan asal Facebook

10 comments:

  1. xde tempat nak berbaris. negara kecik .

    ReplyDelete
  2. lego = not really a good theme for N-day!

    ReplyDelete
  3. cute betol bendera dia. .wkwkw

    ReplyDelete
  4. Takpe nanti org Johor jual pasir kat Singapore kasi Lucas sikit bole buat perbarisan takyah guna patung2 cenonit utk represent diri sendiri... MALAYSIA BOLEH!

    ReplyDelete
    Replies
    1. si bodoh , yg jual pasir tu selangor bongok .
      apa ko nk salah kan Johor

      Delete
  5. tak dapat buat legoland kat singapore, dapat buat perbarisan N-Day tema lego pun jadilah. haha

    ReplyDelete
  6. org malaysia pon ramai gak yg berebut-rebut g beli tiket nak tgk N-Day diorg.kadang2 dah macam acara cuti tahunan.dorg yg N-day.kite yg amek cuti nak g sana tgk. huhu

    ReplyDelete
  7. singapore merayakan merdeka atas kemerdekaan dapat melepaskan diri daripada malaysia ke?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails