Wednesday, 5 March 2014

Serius Konsep - IOTA : Mangkuk Tandas Boleh Lipat Yang Menjimatkan Penggunaan Air (10 Gambar)


Jimat Air

Minggu ini berlaku catuan air di Kuala Lumpur dan Selangor. Kombinasi cuaca panas dan bukan musim hujan membuatkan beberapa paras air di empangan sekitar Selangor turun. Harus kita sedari air ialah sumbar yang terhad dan harus diurus dengan baik bagi memastikan kita semua mampu menggunakannya setiap hari.

Antara sumber pengguna air tertinggi di dunia ialah sistem flush tandas. Jutaan liter air digunakan hanya untuk memastikan sisa tinjaan anda dapat dipam keluar dari tandas. Alangkah baiknya jika sistem flush dapat mengurangkan penggunaan air. Ini ialah IOTA, mangkuk tandas boleh lipat yang juga menggunakan air yang sedikit dari tandas konvensional. Ianya rekaan Gareth Humphreys dan Elliott Whiteley, pelajar tahun akhir University of Huddlesfield. Menurut mereka IOTA mengurangkan penggunaan air sebanyak 50% untuk mengepam sisa tinjaan berbanding tandas biasa. Air dipam kedalam mangkuk tandas secara automatik apabila mangkuk dinaikkan keatas. Rekaan ini juga lebih kompak berbanding tandas biasa. Nampak menarik tetapi kalau bagi kepada Malaysia kejap je rosak kerana Malaysian bebal. Tandas dudukpun dia nak cangkung! Bowdowh!




Laporan asal Design Boom

24 comments:

  1. kalau jenis tahi yang panjang dan degil, guna la air banyak mana pun, dia xnak pergi punya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana ader!!! ini adalah idea yg baik utk tandas awam di KL!!!!!
      -zZz-

      Delete
    2. kalau da tahu taik panjang susah nk go, lain kali mase taik keluar tu potong kecil2, kalau perlu potong dadu...

      Delete
    3. kamu semua memang pelawak..hahahaaa...

      Delete
    4. Mcm obe cakap rakyat malaysia terlalu bowdow untuk menggunakan tandas mcm ini.... mereka akan duduk depan tandas ini selama 6 hari dan tolak tarik sampai pecah

      Delete
    5. diam ah. org nk berlawak bkn nk baca komen bowdow ko tu #s

      Delete
    6. lawak gila siot, kena potong dadu, dan potong kecil2. (><)

      Delete
    7. Lol komen bowdow dipersalahkan.. lawak siak dadu haha

      Delete
    8. haha..mcm celakak je komen korang..

      Delete
  2. pertamaxxx

    Tips blogger blogspot untuk menginap di Hotel Murah di Jakarta dan informasi mengenai penginapan dan hotel murah di Jakarta. Judul ini cocok banget buat seseorang yang ingin menginap sewaktu bepergian karena hotel murah di jakarta belum mengerti hotel merupakan hotel murah di jakarta mari simak ulasan ini yang akan menyajikan kumpulan hotel murah di jakarta. bukan hanya hotel murah di jakarta. Kualitas seperti hotel murah di jakarta, apa memang jakarta kurang baik sehingga hotel murah di jakarta sangat luar biasa. Cara dan Tips memilih Hotel Murah Di Jakarta.Jangan hanya murah, tapi perhatikan juga hotel murah di jakarta tersebut untuk menunjang semua kegiatan Anda di Hotel Murah di Jakarta - Kami siap memberikan informasi bagaimana cara mendapatkan penginapan dan hotel murah di jakarta lengkap 2014

    ReplyDelete
  3. Oh Rozana

    Ketika aku bertemu denganmu bersama bisjut & royi
    kau sedang melonjak melompat di dalam taman,
    Mengejar tikus mondok mengerbang-terbang memakan bisjut
    Memandang membelai ungka di tepi kolam
    Tegak tertegun mendengar perkataan 'Nak bisjut?'

    Oh Rozana
    Dapatkanlah BR1M
    Bantuan Bisjut Royi 1 Malaysia

    Oh Rozana
    Kutatap bibirmu pucat tak berwarna.
    Berkusip aku: “Rozana, mari kita beli bisjut & royi"
    Kulangkahkan kakiku terdengar belenggu gemerincing,
    Berkata Rozana: “Lemparkan bisjut & royimu, ia sudah basi"

    Kemana Rozana ‘kan ku membeli bisjut lagi?'
    Kemudian kamu berkata “Diamlah, janganlah ko membisjut lagi"
    Tunggu dan bersabar, bila engkau teringaktan daku,
    aku sudah memilih kekasih lain

    nak bisjut?

    ReplyDelete
  4. tengok video ini transfoermers 2014

    http://ohsenyum.blogspot.com/2014/03/ohsenyum-inilah-video-transformers-age.html

    ReplyDelete
  5. kalau orang lain nak guna jamban lepas tu direct je bau taik tu kena kat muka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmmm bau semerbak!!! busuk

      Delete
  6. aku da ade 10 kat umah da.. klaw kowg nk gne dtg la umah aku

    aku kaya

    hhahhahahaha


    aku kaya



    hahahhahahahahaha




    ReplyDelete
  7. B
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    S
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    U
    K

    ReplyDelete
  8. satu keje pulak nak lipat jamban ni. mana larat

    ReplyDelete
    Replies
    1. ckp jela ko uh lembik cam pompuan



      PONDAN

      Delete
  9. anda pengguna smartphone?
    mahukan internet sepanjang masa?
    promosi utk mereka yg mahukan penjimatan prabayar!!
    klik baca!

    http://curium-cr.com/my-6269750

    ReplyDelete
  10. bersepah lah taik tu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails