Monday, 17 March 2014

Boeing P8A Poseidon : Apabila Boeing 737 Diberikan Kemampuan Melancarkan Misil Dan Torpedo (21 Gambar)


Terkini

Hujung minggu lalu pesawat Boeing PA8 Poseidon tiba di Subang bagi operasi mencari dan menyelamat MH370. Kami tak pernah melihat pesawat ini dan kami baru sedari ia hanya memasuki inventori tentera laut Amerika Syarikat November tahun lalu. Ianya pesawat yang paling canggih dalam keseluruhan operasi mencari MH370 yang kini masuk hari ke 10.

Apa yang kami rasakan menarik ialah P8A Poseidon pada asalnya ialah sebuah pesawat penumpang Boeing 737-800 yang kini mempunyai kemampuan membawa senjata. Ia mampu melancarkan torpedo MK54  dan misil udara ke daratan Harpoon. Senjata-senjata ini boleh dibawah di bawah sayap dan juga di dalam tempat simpnan senjata di bahagian belakang Poseidon. 

Untuk misi di Malaysia kami perasan pylon senjata pada bawah sayap tidak dipasang. Memang sekali pandang nampak macam pesawat penumpang biasa dengan beberapa bonjolan pada bahagian ekor untuk sistem elektronik. Ia juga mampu melakukan pengisian minyak di atas udara. Poseidon akan menggantikan Lockheed P3 -Orion yang menggunakan enjin turboprop. Kami yakin insiden MH370 ini digunakan oleh Poseidon bukan sahaja untuk mencari pesawat yang hilang tetapi melakukan intipan terhadap sistem senjata beberapa kapal perang China yang turut serta di dalam misi pencarian. Ini namanya sambil menyelam minum air versi espionage ketenteraan. 

Sungguhpun begitu kita berterima kasih juga kepada Amerika Syarikat kerana menggunakan pesawat SAR paling canggih sekarang untuk mencari MH370. Ulterior motive mereka kita tolak tepi sementara kerana pencarian pesawat MAS dan penumpangnya harus diutamakan. Inilah yang disebut oleh Dato Seri Najib apabila beliau mengatakan "And we have put our national security second to the search for the missing plane". Hanya sejarah akan menghakimi tindakan Malaysia ini sebagai perlu ataupun hanya membuka lubang kepada kuasa luar untuk menjengok kelemahan sistem pengawasa negara yang kini nyata rompong.Apapun terjadi mari mengharapkan yang terbaik.




Sumber Wikipedia

12 comments:

  1. Obe Freethinker!
    BTW Aku first

    ReplyDelete
  2. WTF Nick Casper, tulis 1st dulu baru puji Obemok... Skrg ni aku la yg terpaksa jadi 1st...

    ReplyDelete
  3. org lua ni bhye jgak..takut ada motif tertentu kan..

    ReplyDelete
  4. Oh Rozana

    sengaja aku tulis terakhir sebuah sajak penuh tangis

    sajak patah hati khusus untuk bisjut & royi

    agar kau tahu, supaya kau mengerti

    kalau aku sedang memakan bisjut

    gundah gulana bisjut & royi



    sudah aku bilang,

    dari kemarin aku tunggu untuk membeli bisjut

    satu bisjut

    dua bisjut…

    tiga bisjut…

    tiada bisjut

    nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut? nak bisjut?

    ReplyDelete
  5. malaysia jenis "bila terhantuk baru tengadah" kena buat 50 tahun sekali supaya jgn pelupa sgt susah pyh orang2 lama dulu nak kasi malaysia merdeka kalau tak hantuk pala , memang akn makin teruk malaysia ni ngan sifat pelupa, org ad sifat mencari ilmu mcm obe ni pun ad berapa kerat yg rmi nak berhibur nak relax je keutamaannya

    ReplyDelete
  6. haritu terjumpa troops army dari negara mana tah kat rnr ulu bernam arah selatan pun aku dah takut. senangnya diorang masuk negara ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diorg buat latihan dgn polis UTK la.. tiap2 tahun diorg training..

      Delete
  7. [ Ghairah ] Gambar buah dada terbesar yang dimiliki oleh pornstar!

    http://bit.ly/1deISek

    ReplyDelete
    Replies
    1. kill ur self!

      Delete
    2. go suck your mom titty..

      Delete
  8. هوجوڠ ميڠڬو لالو ڤساوات بوايڠ ڤا8 ڤوسيايدون تيبا د سوبڠ باڬي اوڤراسي منچاري دان مڽلامت مه370. كامي تق ڤرنه مليهت ڤساوات اين دان كامي بارو سدري اي هاڽ مماسوقكي ينۏينتوري تنترا لاوت اميريك شريكت نوۏيمبر تاهون لالو. اياڽ ڤساوات يڠ ڤاليڠ چڠڬيه دالم كسلوروهن اوڤراسي منچاري مه370.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails