Wednesday 13 November 2013

Serius - PetroRakyat : Industri Minyak Haram Di Myanmar (17 Gambar)


PetroRakyat

Myanmar ialah sebuah negara miskin dan sungguhpun ia kaya dengan sumber asli, kerajaan Myanmar masih belum mampu menaikkan prasarana bagi mengoptimasikan penggunaan sumber mereka. Di Magwe penduduk setempat menjalankan aktiviti kecil menggali sendiri minyak mentah. Tanah milik peribadi disewa pada harga USD 1000 bagi mendapati hak penggalian eksklusif. Setiap hari mereka mendapat USD 30 hasil jualan minyak mereka. Teknik kuno mereka ini berbahaya dan paling menyedihkan anak serta isteri mereka terpaksa tinggal di dalam kawasan yang kotor dan terdedah kepada pencemaran. Myanmar harus mencontohi Malaysia. Gali minyak di Kelantan selepas itu salur minyak ke Thailand dan tidak membayar royalti minyak kepada kerajaan Kelantan. Kalau diberi royalti sekalipun salurkan jumlah yang kecil itu kepada kawan-kawan seperti yang berlaku di Sarawak. Apa yang berlaku di Myanmar ini terlalu sosialis dan membolehkan rakyat miskin mendapat keuntungan. Umum kita ketahui hanya kerajaaan ada hak melombong. Rakyat proletariat hanya layak menunggu bantun BR1M. Stupid Myanmar is stupid. #s



Laporan asal Yahoo

15 comments:

  1. boleh palk diorg duduk di kawasan cmtu,
    kalu hujan lebat rasa mmg x selesa,
    tapi nk wat cmner,
    idup kene diteruskan.

    ReplyDelete
  2. makes me think about 'there will be blood'

    ReplyDelete
  3. walaupun Malaysia `sedut minyak kat Kelantan kendian proses kat Thailand' tapi kita tak hidup macam foto-foto di atas. Kawan aku cuma ada sijil IKM dan jadik pelukis pelan oil dan gas pun dah ada 2 kondo dan pakai Honda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah oil and gas mesti la masyuk. lain la palm oil dan getah kureng sikit

      Delete
    2. Oil dan Gas memang masyuk, terima kasih pada UMNO kerana cipta MARA yg banyak tolong Bumiputra termasuk Bumiputra Sabah dan Serawak. (IKM = Institut Kemahiran MARA)

      Delete
    3. aku bumiputra tapi bila aku mintak bantuan MARA tak dapat sebab tak cukup cable,tapi kawan aku yang ada cable UMNO dapat.cuba cerita sikit macam mana tu wahai priety fuck face?banyak tolong bumiputra konon.mintak taufan haiyan kasi langgar

      Delete
    4. Pandai - pandai la hidup cari network umno dumbfuck.

      Delete
    5. "mintak taufan haiyan kasi langgar" subhanallah..mintak la Allah murahkan rezeki kita semua..jangan mintak malapetaka..

      Delete
  4. ada jugak orang sokong sedut minyak kelantan bagi kat thailand process.

    ReplyDelete
  5. Aku x payah guna 'cable' pon eh dpt pinjaman mara, belajar cemerlang terus jadi biasiwa. Ini lah bangsa kita, x dpt atau x Berjaya mula salahkan org lain.

    ReplyDelete
  6. ntah bodo je orang malayu, klu lingkup salahkan orang len, klu jaya mula kate ni usaha sendiri la, tuhan tu aku lar..mcm babi..

    ReplyDelete
  7. ish..myanmar punya pasal kelantan and sarawak pun kena sekali..

    ReplyDelete
  8. umno baham duit rakyat xagak2..

    ReplyDelete
  9. Cerm pikir camne dorang nak mengawan kalo duk tempat camtu...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails