Friday 15 November 2013

Serius Cool - Arkib Negara Belanda Yang Ceria Di The Hague (20 Gambar)


Wow Ceria!

Semasa melakukan kajian tempatan untuk PMR, tesis untuk lulus MRSM serta Malaysian Studies di kolej kami kerap ke arkib negara Malaysia. Kami sedari arkib negara Malaysia nampak seperti sebuah kapsul masa yang terhenti sekitar 1970an. Bau manuskrip lama menusuk hidung dan kawasan membacanya sangat sunyi. Melihat buku catitan pelawat kami menyedari tidak ramai orang menggunakan khidmat arkib negara yang percuma. 

Di Belanda arkib negara mereka di The Hague diberikan rekaan baru yang moden, ceria dan lebih mesra pengguna. Ianya langsung tidak kelihatan seperti sebuah arkib. Bantal gergasi digantung dari dinding untuk dijadikan alas buku-buku antik yang ingin dibaca oleh pengunjung. Bilik bacaan lengkap dengan pantri yang bewarna-warna. Ruang legarnya pula dipenuhi warna terang dan mempunyai kawasan pamerannya sendiri. Sangat cool beans!




Laporan asal Facebook Van Eijk & Van der Lubbe

5 comments:

  1. memanglah, kenapa tak pergi Arkib Negara India di New Delhi? kenapa nak banding dengan Arkib Negara Belanda dengan Arkib Negara Malaysia?

    Yang Benar,
    En. Mail (Pegawai S41 di Arkib Negara)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenape nak banding dengan Arkib Negara India
      nak lagi baik, nk lagi burok

      Delete
    2. Betul tu. Kalau kita nak improve kan sesuatu, xkan la nak refer dekat yang left behind kan? kalau x, duk takat tu jelah kita.

      Delete
    3. Sebab yg post blog ni org Malaysia. dan kalau nk maju kena refer negara maju. tak gitu?

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails