Thursday 11 July 2013

Serius - Masjid Türkmenbaşy Ruhy : Masjid Yang Membawa Kemarahan Umat Islam Turkmenistan (15 Gambar)


Sesat?

Masjid Türkmenbaşy Ruhy ialah sebuah masjid yang dibina di Gypjak, 7 kilometer dari ibu negara Turkmenistan Ashgabat. Ianya dibina oleh bekas Presiden Seumur Hidup Turkmenistan Saparmurat Niyazov lengkap dengan sebuah makan sebagai persediaan beliau sebelum meninggal dunia. Ianya siap sepenuhnya pada tahun 2004 dan  Saparmurat Niyazov meninggal dunia pada tahun 2006. Semasa hayatnya  Saparmurat Niyazov ialah seorang diktator. Beliau mengubah nama bulan Januari kepada nama gelaran beliau Türkmenbaşy yang bermaksud "Bapa Turkmenistan"  dan juga menjenamakan semula vodka rasmi negara sempena nama beliau. Selain dari itu Saparmurat juga membina sebuah monumen lengkap dengan patung beliau yang disadur emas. Patung ini akan berputar 360 darjah sehari bagi memastikan ia akan sentiasa mengadap matahari. 

Semasa hidup beliau juga menulis sebuah buku yang diberi nama RUHNAMA. Kitab ini wajid dibaca oleh semua rakyat Turkmenistan dan dianggap suci. How suci? Setiap masjid di Turkmenistan WAJIB meletakkan senaskah Ruhnama bersebelahan senaskah kitab suci Al Quran. Kegagalan mematuhi perintah ini boleh menyebabkan masjid yang ingkar dirobohkan. 

Beliau juga mendakwa bertemu Allah dan Allah menjanjikan sesiapa yang khatam Ruhnama sebanyak 3 kali akan dijamin masuk syurga! Tidak menghairankan ayat-ayat "suci" Ruhnama diukir pada Masjid Türkmenbaşy Ruhy. Dikabarkan Mufti Besar Turkmenistan menegur Saparmurat dan berkata apa yang dilakukan beliau ini bertentangan dengan ajaran Islam. Saparmurat berang ditegur dan mufti ini kemudiannya dipenjarakan 20 tahun kerana keberanian beliau. Crazy!




Fakta dari Wikipedia , Mental Floss dan Cracked

10 comments:

  1. Replies
    1. mcm² benda pelik ada kat luar...bersyukur sgt ada kat malaysia...

      Watch English & Malay Movie Online Streaming @ ZirahNamia's Blog

      Delete
  2. Ish... ni dah sesat giler2 ni... ulama pun dipenjarakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. part penjarakan ulama tu, ramai yg dah buat...tak sesat giler2 lagi.
      Yg sesat bapak giler tu......karang kitab soci, lepas tu suruh ukir kat masjid. Bertambah sesat lagi, sebab berazam tak mau berubah sampai mati. Prepare makam siap2.

      Delete
  3. Mungkin ini yg erdogan nk ubah semua. tapi ditentang oleh golongn taksub pemimpin.

    ReplyDelete
  4. ni kat Turkmenistan (bekas wilayah USSR) bukannya Turki... Erdogan takde kuasa politik kat negara ni pun..

    ReplyDelete
  5. masjid, kitab sendiri dan vodka rasmi...

    hell yeah

    ReplyDelete
  6. follow blog saya di Blog Johan Harith. Bisbis bisjut dan royi sila tuntut selepas berbuka k.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails