Wednesday 6 February 2013

Serius Klasik - Seoul Korea Selatan Pada Tahun 1960 (15 Gambar)


Wow!

Ini ialah gambar bandaraya Seoul Korea Selatan pada tahun 1960. Hanya 7  tahun selepas Perang Korea, Seoul nampak lebih teruk dari Kuala Lumpur. Tetapi kini kita semua tahu betapa modennya bandar Seoul. Kami pernah paparkan daerah Gangnam yang super mewah serta bangunan futuristik berbentuk bongkah Tetris.

Just in case kalau anda berminat. Kami juga pernah paparkan gambar Seoul pada tahun 1949. Perubahan mendadak Korea Selatan menjadi sebuah negara maju yang futuristik sangat mengagumkan. Kita berharap Kuala Lumpur juga boleh menjadi model seperti Seoul. Marilah doakan Barisan Nasional akan kekal memerintah selepas PRU13 kerana berkat pemerintahan mereka yang adil Malaysia kini setanding Korea Selatan......... oh waiiiiiiiiiiii.............   


Laporan asal KoreaBang

23 comments:

  1. bgmana mereka blh bgtu pntas membangun dn jd slh sbuah ngra yg sgt mbangun lg maju??

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin kerna kita pada masa dulu2 tak kuat melobi dengan Amerika Syarikat.

      Kemakmuran Korea Selatan dan Jepun datang dari pertolongan Amerika Syarikat ketika itu. Demokrasi Amerika Syarikat ketika Perang Dunia Ke-2 mmg sangat kelihatan ideal.

      Tuanku Abdul Rahman penyokong kuat Amerika Syarikat dan terlalu suka demokrasi negara itu. Malah bendera Malaysia yang dikatakan menyerupai bendera Amerika Syarikat, dikibarkan buat julung2 kali pada hari kemerdekaan dan dipamerkan pada rakyat serta wakil British sebagai penyindiran atau kebebasan ke atas kuasa imperialis British.


      Namun, Tuanku Abdul Rahman patut melobi dengan kuatnya dengan USA. Maka perpindahan sistem pengurusan yang cekap serta teknologi dapat diterima di peringkat lebih awal dengan harapan, pendedahan awal sebegini boleh melonjak ekonomi negara kita secepat Jepun dan Korea Selatan.

      Delete
    2. rakyat dorg rajin dan mempunyai mentaliti yang bagus,tak macam rakyat kite..

      Delete
    3. filipina pun Amerika Syarikat tolong jugak!... x jadi cam korea dengan jepun pun "biskut oiii".

      Delete
    4. dah agak mesti ada org nak kaitkan filipina.

      kenapa filipina tak brapa nak jadi macam jepun atau korea :

      1. Sejarah spanish-american war, 1898. USA masa tu mmg dah cari kepentingan di lautan pacific, dan nak 'tolong' org filipina. Spain kalah, USA beli Philippine & Guam dengan harga $20 juta.
      2. USA tak benarkan First Republic Philippine dibentuk dan rakyat filipina tu rasakan USA tak kotakan janji kemerdekaan sepenuhnya maka lahirlah Philippine-American War, 1899 - 1902.
      3. rakyat filipina diberi 'self-goverment' pada tahun 1935, tak merdeka sepenuhnya. USA kurang beri impak besar dalam membantu ekonomi dan pentadbiran. Lagipun rakyat filipina masih membenci amerika.
      4. lepas perang dunia kedua, Philippine dikatakan tiada saingan dari segi ekonomi (tahun 60-an). Manakala Jepun dan Korea punya saingan adalah China. Kat situ dah nampak masalah sikap mudah puas hati filipina. Tak pasal2 Malaysia dan Singapura ambil alih tempat Philippine dan Indonesia di benua Asean.
      5. pada tahun 70-an, suasana negara dan politik yg kurang aman dan tak stabil, menyebabkan pelabur pilih negara lain yg lebih molek.
      6. ini hanya tanggapan saya semata2. Brown race (yg telah moden atau urban kononnnya) tends to be corrupt. Ikut susunan, lihat saja Indonesia, Philippine dan Malaysia.


      Point yg saya ingin tekankan adalah 'lain zaman lain kepemimpinan' . Lepas tahun 1945, dengan belajar dari kesilapan kesan perang dunia pertama, USA merasakan negara2 yang kalah perang tak patut dibebani dengan hutang yg banyak malah patut dibantu untuk membangun. Dengan harapan bantuan ini tidak membuat mereka berdendam dan buka perang dunia ketiga pulak. Maka Jerman dan Jepun dapat byk keuntungan dari polisi luar USA ini. Kiranya tanggungjawab sosial USA pada masyarakat luar la ni.

      Korean War menjelma pada tahun 1950 hingga 1953. Korea Selatan dibantu pasal taknak kepentingan USA di Jepun terjejas akibat penaklukan komunis ke atas semenanjung Korea. Untuk kurangkan risiko, USA kena membantu Korea Selatan menghalang komunis merebak. Akhirnya Korea Selatan dapat tempias ideologi demokrasi dan bantuan pentadbiran serta teknologi dari USA.

      Taiwan pun dapat bantuan USA pasal diaorg pun tak suka komunis.

      Delete
  2. Tukar kg Baru jadi moden... Abih cerita.... Apa-apa pun Obe tak bersyukur

    ReplyDelete
  3. Bn 55tahun tipu org saja bro...

    ReplyDelete
  4. ade lagi tak katerbang international cam dlm last pic tuh?

    ReplyDelete
  5. tu haaa last gambar penyanyi gangnam style

    ReplyDelete
  6. ni blog NEUTRAL atau blog Pencacai??? chillax lar admin. Sumer org berkebolehan untuk terajui negara, bukan BN jerk... PUII...

    ReplyDelete
  7. anon atas aku ni..admin tu perli kot..mmg ko ni macai ke ape? kiki

    ReplyDelete
  8. Macam mana nak buat futuristik.. Asal nak buat bangunan je masuk TV3 'Jangan Ambil Hak Kami'

    ReplyDelete
  9. ni blog macai upenye..puihhhh

    ReplyDelete
  10. Gyeongbokgung Palace! Was there last year sumpah berbeza giler...dah rasa mcm kt New York kot..

    ReplyDelete
  11. Aku kagum negara diorang boleh maju dengan begitu pesat macam yang sekarang ni. Aku harap Malaysia pun dapat jadi lebih maju jugak.

    ReplyDelete
  12. Sebenarnya ramai yg x tahu korea selatan jd lebih cepat maju sekitar 90an kerana menitu dari mesia..ya..dari negara kita...korea telah melihat wawasan tun mahathit pd masa itu dan cara2 pentadbiran kerajaan dibuat termasuk polisi2 dan cara2 polisi dibuat dan paling penting pelaksanaan sesuatu polisi itu..secara lebih spesifik korea sebenarnya belajar dgn mesia mengenai rancangan malaysia ke 5.. cuma korea upgred dgn polisi feedback atau maklumbalas polisi2 tersebut berserta laporan pelaksanannya..
    Mesia pd masa itu hanya membuat polisi dan agak jarang menekan kan kepentingan laporan pelaksanaan sesuatu polisi itu telah dibuat atau tidak...sekarang mesia catching up dgn penubuhan unit perancangan pembangunan-ICU utk memantau sesuatu perancangan polisi itu telah dilaksanakan atau tidak.
    Yes people...some people do copy us but make it better..but at least it shows that we are not that far from progress as we can now...

    ReplyDelete
  13. malaysia lambat maju sebab paranoid dgn yahudi...hahahaha...nama tuhan pun xdpt beza.

    ReplyDelete
  14. Korg ni kuat tgok internet smpai x tgok tv ea..2 tahun lepas discovery channel ade kuar pasal south korea: nation to watch. Mcm mane korea develop negara diorg dlm masa sepploh tahun. Tahun 1997 south korea ade pinjam IMF untuk bantuan sbb kegawatan ekonomi dunia, n south korea bley byr blik dlm mse 5tahun je. Aku nk tergkn pnjg sgt, tgok kat utube

    ReplyDelete
  15. ni ke kpop nye? LOL

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails