Sunday, 24 February 2013

Serius - Dokumentari Pak Mie Pengusaha Rumah Penjagaan Anjing Terbiar Di Alor Star


Respect!

Respect untuk Pak Mie kerana menpunyai hati yang kudus untuk membantu anjing terbiar. Sanggup tak makan semata-mata mahu memberi anjing malang makan. Pecinta haiwan sebenar. Semoga Allah membalas ketulusan hati dan pengorbanan Pak Mie diakhirat kelak. What a hero.

Manly tears was had ..................



74 comments:

  1. dapat upah dari DAP kot?

    ReplyDelete
    Replies
    1. You sir, are an idiot.

      Delete
    2. bodoh x abis2 ngn politik

      Delete
    3. Cacai Umngok, selamanya bangang.

      Delete
    4. Inilah bila buta hukum-hakam, cakap pakai sedap mulut.

      Delete
    5. Sebab politik ko nak butakan hati.... ?? Abes pilihan raya nanti senyap la politik ko kan...

      Delete
    6. free air asia-> http://ow.ly/h9VZM

      Delete
    7. akaun RHB... jom daftar percuma... modal RM10, http://www.myr10.com/?id=honeymoney

      Delete
    8. kite sbg manusia ni kalau bodoh tu tak perlu nak kluarkan banyak2, kire 10% jer. tp ngko membuka kebodohan ngko 1000000000000%.

      Delete
    9. otak ko ni letak dkt kepala lutut kot..

      Delete
  2. aku akn respect pakcik nie kalau pas tiap2 kali dier samak pas pegang anjing....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ape ko cube sampaikan??

      Delete
    2. yela..die mmg bagus sbb pelihara anjing liar tapi kalau dier xsamak maknanye dier xhormat hukum allah...my humble opinion...

      Delete
    3. hmmm.panglima agama islam dah tegur .dia dah nmpk org tua jd ahli neraka,sama dgn keluarga dia.mampus la org tua ni.jd kayu api neraka jahanam.habislaaa.

      Delete
    4. tak ada samak tangan kalau terkena anjing melainkan dlm mazhab imam shafi'i, lapangkan dada, islam itu mudah

      Delete
    5. aku xrase pn aku cakap pakcik tu masok neraka...tapi kalau bleh kite ikot la hukum islam...salah ke pe aku cakap nie...maksod aku die mmg baik hati bela anjing tu tp plz la pentingkan hukum islam jugak...

      Delete
    6. Hadis sahih menyatakan bekas yang terkena jilatan anjing sahaja yg perlu disamak. Byk ulama kontemporari yg menggunakan nas ini untuk menghukumkan tidak perlu samak sekiranya terpegang anjing mahupun babi, cukup basuh dgn air biasa sahaja. Tiada isu tidak hormatkan hukum Allah di sini...

      Delete
    7. Anonymous24 February 2013 15:07
      aku xrase pn aku cakap pakcik tu masok neraka...tapi kalau bleh kite ikot la hukum islam...salah ke pe aku cakap nie...maksod aku die mmg baik hati bela anjing tu tp plz la pentingkan hukum islam jugak...

      Tok panglima main rasa pulak dah org masuk neraka.Rasa dgn lidahYEA. ok laaa,ko je org islam yg masuk syurga sbb tau sgt fasal hukum anjing ni.sila buat buku & ceramah yea fasal hukum anjing ni.ke ko takat kuat MENYALAK KAT SINI JE???

      Delete
    8. Kalau sekali pun nak ingatkan dia pasal sertu (kalau nak guna mazhab selain Maliki dalam hal ini) lebih baik kau call pakcik ni tegur dia dari buat kenyataan kat sini.

      Malah husnuzon itu lebih baik, bersangka baik je lah pak Mie ni sertu semua, perkakas atau pakaian yang dia nak guna selain nak jaga anjing-anjing tu? Susah sangat ke?

      Delete
    9. Banyak beza ISLAM ngn MELAYU. Lahir dlm MELAYU mmg salah. banyak sangat "Jangan". Lahir sebagai ISLAM tu mudah bro. to Anon 14:09, Anon 15:07, banyakkan membaca, banyakkan mengaji dari hadis soheh, banyakkan dengar ceramah. terima kasih

      Delete
    10. Kalau ko betul2 islam... lain kali tulis guna akal.. hati.. perasaan sesama manusia.... jgn sampai apa yang ko sampaikan tu jadi pedang untuk pancung kepala ko sendiri.. ko nk respect ke apa ke pakcik tu ttp org yang tolong anjing2 tu.. islam itu indah... skang ko sendri butthurt lepas org lain kuar cite mazhab pulak.. ingt lg skali... akal .. hati.. perasaan sesama manusia..

      Delete
    11. jgn jadi bangsat laa sape ckp anjing haram ???
      ..jwb soalan aku bagsat !!!

      Delete
    12. samak tiap2 kali lepas pegang anjing? kenapa melayu selalu ingat tuhan bodoh?

      Delete
    13. Anonymous24 February 2013 14:09
      yela..die mmg bagus sbb pelihara anjing liar tapi kalau dier xsamak maknanye dier xhormat hukum allah...my humble opinion...

      APA LU BUAT DALAM HIDOP LU UNTUK AGAMA,BANGSA DAN NEGARA ? MY HUMBLE OPINION.FUCKKKK.DUDUK DI BELAKANG KEYBOARD JATUH HUKUM ORG MCM TINGGI SANGAT ILMU DIA.FUCKKK.DASAR ORG MELAYU TIPIKAL.FUCKKK

      Delete
    14. kamon bro.. Quran x pernah haramkan anjing. malah hasil buruan anjing halal dimakan, xde samak2 (refer Quran 5:4, tgk apa makna mukallibin atau kalb). Quran itu ayat dari Allah. yg haramkan anjing tu hadis dari manusia je. so kalau Allah kata x haram, hadis kata haram, cakap siapa yg kamu ikut? kalau ikut hadis jelaslah siapa tuhan kamu.

      btw, mazhab lain dlm sunni e.g. maliki x haramkan anjing pun. dan xde gerenti pun mazhab syafie itu betul 100% ataupun satu2nya jalan yg lurus kpd Allah.

      Delete
    15. Yang penting pegang anjing tak berdosa,anjing kotor boleh samak [sertu], daripada dok pegang anak dara org, tu berdosa.. Pak Mie ada tujuan dipegang anjing,utk merawat dan memberi makan.

      Delete
    16. ni jawapan yg lebih baik dari yg atas2 nih..harap membantu

      http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0309&sec=Bicara_Agama&pg=ba_05.htm

      Delete
    17. Bro, setiap kata2 Nabi Muhammad Ialah Benar kerana Semua kita kenal Nabi ialah seorang yang jujur dah perkataannya itu turun dari wahyu Allah. Ko ni tak ingat ke pesanan imam syafie sekiranya kata2 imam ini bercanggah dengan kata2 Nabi Muhammad Maka buanglah kata2 ku dan ambil kata2 Nabi Muhammad sebagai kataku sesungguhnya setiap yang baginda sampaikan ialah benar.

      Yang kat atas ni nak cakap pasal hukum tapi tak tau beza samak dan sertu. pegang anjing yang kering tak payah sertu kecuali basah.

      Islam tidak menggalakkan Membela anjing kecuali atas beberapa sebab
      4 tujuan diharuskan membela anjing.
      1.utk memburu,
      2.utk menjaga binatang ternak,
      3.utk menjaga kebun dan
      4.utk menjaga keselamatan rumah(yang ni masih diperselisihkan oleh ramai ulama,sesetengah ulama tidak memberi kebenaran walaupun utk tujuan keempat ini,dan setengah lagi berkata harus pelihara anjing utk tujuaan keempat ini

      Dalil
      dari Abu Hurairah, dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau berkata: "Barangsiapa yang memelihara anjing kecuali anjing penjaga binatang ternak atau anjing pemburu, atau penjaga tanaman maka pahalanya berkurang satu Qirath setiap hari."
      [Hadith riwayat Imam Abu Daud no.2461]

      Qirath = satu qirath tu sebesar sebuah gunung yang besar,dalam riwayat lain disebut sebesar gunung uhud

      Adakah saudara Annakholat berkata bahawa kata2 Nabi Muhammad Itu dusta ?

      Delete
    18. cek Quran; itu saja dokumen yg dijamin Allah takkan bercanggah. kalau Quran kata boleh, apsal hadis kata x boleh? adakah kata2 nabi muhammad itu sama taraf dgn Allah? kalau kamu kata hadis itu dari Allah, adakah kamu maksudkan Allah flip flop?

      btw, mcm mana kamu boleh gerenti hadis2 tersebut nabi muhammad yg cakap dan bukan rekaan pak arab yg guna nama nabi? nabi x boleh mengajar perkara yg x dianjurkan dalam Quran apa lagi mengharamkan apa yg halal dalam Quran. ada beratus ribu hadis yg didakwa kata2 nabi, tapi 1% je yg dikira sahih. itupun para periwayat x bersependapat ttg yg mana hadis sahih yg mana x. sila kaji sendiri sejarah hadis.

      mazhab sunni lain ok je pegang anjing, x payah samak. adakah mazhab lain itu sesat? macam mana ko tau mazhab syafie tu benar?

      Delete
    19. mende la nak korat... nama dh mcm2 aura kamal atartuk tu, semua benda nak kilaf ceh semua dlm ayat al-quran ada penjelasan dia ada sebb berlaku ape sebb ayt tu diturun kan org biase2 mcm ko jgn mandai2 nak men rase2 je... nak ban semua org.... haizz.. ni jenis org salah fhm mcm ni

      Delete
  3. Pada akulah ada baik bela kucing terbiar..... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuceng pun die ade jage..More than 100 cats..Tp byk anjing di highlight sbb mungkin it's rare..

      Delete
    2. kalo dia bela kucing trbiar jer mesti ko kate baik dia jaga anak yatim kan?

      Delete
    3. taNaim24 February 2013 14:07
      Pada akulah ada baik bela kucing terbiar..... :)

      FUCKKK.NI LG SEKOR.TAK TGK VIDEOKE,OR TAK PAHAM APA DIA CKP.FUCKKK.DAH MMG TERANG DIA ADA BELA KUCING.FUCKKK.

      Delete
    4. Kalo dia jaga anak yatim jer mesti ko kate baik dia jaga babi kan?

      Delete
    5. Ingat hebat sangat la yg ckp 'fuck' tu? Tolong lah matang sikit. Budak umur 6 tahun pn lagi beradab dari ko.

      Delete
  4. Urusan samada die samak ke tak x pyh nk sibuk sgat la. Hal die yg suke tolong anjing kucing trbiar tu patut djadikn contoh. Org2 Melayu ni pandai mngutuk je. Pastu brprasangka buruk. X islam la ape la. Puiii..

    ReplyDelete
  5. Bagi aku pak mie mmg patut dihormati, tidak smua orang sanggup gadaikan hidup semata2 untuk binatang..

    ReplyDelete
  6. btol gak cakap bro anon tu...mmg baguih ape yg dier buat...bleh jadi contoh tok orng melayu n bkn melayu cos sanggup bela anjing terbiar....tapi diharap hukum islam diambilkira jugak...bkn condem tapi ingin menolong saudara islam kite jugak...

    ReplyDelete
  7. paklong mie ni dulu buka 4 jamming studio kat tg.bendahara alor setar, habih semua equipment dia juai semata2 nak buka shelter ni... RESPECT! org melayu mmg pyh nak terima benda yang bercanggah "kebiasaan" kita buat, dek kerana kurang ilmu hukum hakam agama, islam tu luas, banyak khilaf pendapat ulama berkenaan anjing ni, mazhab maliki, hanbali, hanafi dll, (dgn menghormati pndapat mazhab shafi'i) masih ada ruang utk kita pertimbangkan pendapat mazhab yg lain tntang anjing, islam tu luas, jangan sempitkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul tu...bg saya pak mie ni perlu d hormati di atas perjuangan beliau yg ikhlas dan murni ini...walhal arwah ayah saya pernah beritahu dulu d mana kisah nabi menceritakan seorang pelacur yg begitu d hina d kalangan masyarakat...namun beliau masuk syurga di sebabkan beliau telah memberi makan pda seekor anjing yg kelaparan...
      bg saya apa yg pak mie buat adalah lebih baik dari kalangan manusia yg membuang atau membunuh bayi yg tidak berdosa

      Delete
  8. kite yg cukup solat 5 waktu pun blom tentu masuk syurga. jgn laa kite menghukum pak mie.. yg bermurah hati nk jaga anjing dan kucing... kalau nk harapkan kite yg cukup sempurna ini blom tentu dpt buat seperti ape yg pak mie buat skang nih. sepatut nye kite sokong ape yg dibuat oleh pak mie ini...

    ReplyDelete
  9. “Diampunkan dosa seorang pelacur yang melintasi seekor anjing yang berada di tepi sebuah telaga yang lidahnya terjelir. Hampir kehausan membunuhnya. Maka pelacur itu pun menanggalkan kasutnya, lalu dia ikat kasut itu dengan tudungnya lantas dia menceduk air untuk anjing tersebut. Dia diampunkan disebabkan kejadian itu” (Riwayat al-Bukhari).

    ReplyDelete
  10. May Allah s.w.t bless you Pak Mie !

    ReplyDelete
  11. apa masalah dengan bela anjing? bukannya dia bela nak makan pun. lainla kalau bela babi untuk dibuat makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ni lagi satu. tak abis2 menumpang blog org nak promote. miskin benar Prince ni. da la penulisan sgt kayu.

      Delete
  12. dia pegang anjing lagi mulia la dr korg yg dok pegang pompuan tak menikah.. pegang anjing bukan dosa pon. kena samak je la.. pegang anak dara org tu yg dosa oi

    ReplyDelete
  13. Sama2 kita berubah... tegur dan ubah mana yang salah... bantu mana yang baik... xperlu sebab politik... bola sepak... sikap tak matang kita... semua org berpecah belah... kutuk sana sini... kita ada hati dan akal.. guna sebaik mungkin... mulakan dgn diri sendiri... ajak rakan2 berubah sama... sistem masyarakat kita akan lebih baik lepas kita sama2 berubah... Allah akan bantu semasa kita mula buat dan menuju kearah kebaikan... jgn pernah giv up... Allah ada.. jom berubah...

    ReplyDelete
  14. ok jom kumpol duit bg kt pak mie setel xyah nk kuar semua hukum la ape la salak menyalak la...g bankin duit kt pak mie bli mknan anjing..SEDEKAH SATU IBADAH

    ReplyDelete
  15. pak mie ni sangat mulia hatinya...respect him...

    ReplyDelete
  16. aku kagum dgn kesungguhan pak mie menjaga haiwan terbiar. respek giler dgn dia. semoga Allah membantu pak mie sekeluarga.

    ReplyDelete
  17. Maknanya boleh la kalau nak bela anjing dkt rumah kan? yay!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaikat tak masuk rumah. tahniah

      Delete
    2. Bodo ko nak bela kat rumah buat apa lahanat?

      Org tua ni bela anjing bukan untuk buat binatang peliharaan tapi untuk merawat dan bagi tempat tinggal.

      Delete
    3. sebab tu dia tak duk umah dia duk lam keta .

      Delete
  18. 00:47 hingga 00:53 apsal Pak Mie baca zikir/selawat kat sekor anjing tu...

    ReplyDelete
  19. terima kasih obe kerena menyiarkan berita tentang pak mie shelter. faith in humanity restored.

    ReplyDelete
  20. bgos pak cik ny...at least ade jgk manusia baik hati mcm dia

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. aku baca sume komen! aku lagi hero.

    ReplyDelete
  23. Bela babi plak pak mie utk cover kos bela anjing.

    ReplyDelete
  24. Many heaven dwellers anonymous believe pak mie must repent immediately.

    ReplyDelete
  25. better dari org melayu yg nampak anjing disepaknya mcm sampah , bajet diri suci murni bersih sgt . keje nk menghukum je state hukum hakam sana sini . bukannye pak mie tu suh kau pi tolong dia pun , yg buat keja semua dia , yg pegang anjing dia , yg kau menggelupur apahal . nk nasihat dkat internet mcm la org tua tu bleh baca.

    ReplyDelete
  26. baek pegi tolong sdare sesame islam.

    ReplyDelete
  27. kenape melayu suka sangat nak sibuk hal orang lain? kubur lain2 kan? korang yang sibuk sangat konon tak ikut islam lah, aper lah, yang sibuk abiskan masa surf blog-blog ni buat aper? kenape tak nak tolong orang yang memerlukan? for sure korang pun ader facebook, kan? jangan cakap lah korang pakai facebook tapi tak pernah tengok gambar2 perempuan/lelaki. pastu alang2 pakai internet, bukak youtube, tengok video2 porn jugak. lepak cafe internet sampai 4-5 pagi for sure layan porn jugak. pastu konon nak komen pasal islam? yang lelaki takkan lah tak pernah tidur dgn perempuan, yang perempuan takkan lah tak pernah tidur dgn lelaki, kan? lagipun banyak gak aku nampak perempuan skrg konon pakai tudung, pastu pakai legging, pakai baju ketat + sluar skinny jeans? what the hell?

    korang lahir sebagai melayu, haruskah menjadi islam? seingat aku, islam tak memaksa, kan? asal melayu je, kena jadi islam? banyak orang2 arab pun rileks je. ramai jugak yang bukan islam.

    Pak mie nie dier sayang binatang. kalau betul2 islam haramkan anjing, kenapa tuhan tak kasi hapuskan jer anjing? tuhan maha kuasa, kan? bukan aku nak mempersoalkan kuasa tuhan.. tapi mempersoalkan pemikiran manusia. macam agama lain, islam suruh umat2nya berbuat baik. kristian pun camtu. buddha pun camtu, hindu pun camtu. agama aper yang suruh orang jadi penjenayah? anjing tu kan tuhan jugak yang cipta. so, adakah agama islam menyuruh umatnya membenci ciptaan tuhan?

    manusia mmg takkan senang nak puas hati. tengok kat komen2 lain. drpd bela anjing, baik bela kucing. drpd bela kucing, baik bela anak yatim. drpd bela anak yatim, baik bela apa pulak? takkan habis lah.

    kepada yang lelain, sudah2 lah tu. bukan buat dosa sendiri ker nak kutuk2 pakcik nih? drpd buang masa nak komen, nak rage, tutup komputer, pegi sembahyang. tak kisah lah sembahyang ke, aper ke, asalkan something yang berfaedah. PEACE.

    ReplyDelete
  28. siapalah saya sebagai manusia biasa yg mana tidak layak untuk menghukum orang mahupun kawan2 yg laen..apa2 pun, usaha murni pak mie dan isterinya akan Allah balas cuma tidak tahu dengan cara dan jalan yg bagaimana. moga2 rezeki kedua pasangan ini terus murah dan bertambah. >_<

    ReplyDelete
  29. Setiap agama menyuruh umatnya membuat kebaikan.Cuma akal manusia saja tak kesampaian untuk memahami erti sebenar nilai seorang manusia dan siapa kita untuk menilai manusia lain sedangkan kita sendiri tak sempurna.Cuma syabas saja yg saya boleh ucapkan kepada pak mie dan mak intan dan sesiapa yang duk menghina apa nilai anda sebagai manusia malah menambah dosa dengan kata-kata. Taubat dan cuba bantu.

    ReplyDelete
  30. daripada dok kutuk pak cik ni , baik pakat kumpul duit ramai2 tolong dia . korang jugak dapat pahala . heh

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails