Saturday 9 February 2013

Serius Konsep - S 72 RSRA : Pesawat Hibrid Helikopter Dan Kapal Terbang (16 Gambar)


Transformers sebenar

Sikorsky S 72 Rotor Systems Research Aircraft ialah antara konsep pesawat yang unik tetapi tidak pernah dihasilkan untuk kegunaan awam. Pesawat hibrid hlikopter dan kapal terbang ini dihasilkan oleh NASA dan tentera Amerika Syarikat sebagai platform untuk menguji kemampuan pesawat boleh ubah. Secara teorinya S 72 boleh terbang menegak seperti dan terkantung-kantung seperti sebuah helikopter sebelum kipas helikopter dihentikan dan ianya terbang mendatar seperti sebuah kapal terbang. Dalam mod kapal terbang kipas helikopter dihentikan ianya akan berfungsi sebagai sayap berbentuk X. Untuk itu empat buah enjin dipasang pada pesawat ini. Dua enjin untuk mod helikopter dan dua lagi untuk mod kapal terbang.

Projek dimulakan pada tahun 1970 dan penerbangan pertama dilakukan pada tahun 1976. Selepas 60 jam penerbangan ujian konsep pesawat diubah dimana sayap kapal terbang, kipas helikopter dan enjin untuk mod kapal terbang boleh ditanggalkan mengikut kehendak pengguna. Dalam kata lain S 72 menjadi pesawat boleh ubah. Ujian dalam mod helikopter dan kapal terbang sahaja turut dilakukan. 

Menjelang 1980an tentera US diperkenalkan kepada konsep pesawat tilt rotor. Oleh sebab itu projek ini dihentikan serta merta pada tahun 1988. Dua buah prototaip yang dihasilkan disimpan di Kem Tentera Udara Edwards jauh dari tatapan awam. Tentera US kemudian memilih untuk menggunakan pesawat tilt rotor Bell Boeing  V-22 Osprey yang kini digunakan secara meluas di Iraq dan Afghanistan.

Cool looking aircraft tetapi kami rasakan V-22 Osprey lebih seksi




Laporan asal Sikorsky Archive dan AviaStar 

12 comments:

  1. first mafaka...btw yg ni sama macam m.a.s.k Switchblade.dulu aku ada mainan dier

    ReplyDelete
  2. kelantan semua bodo

    ReplyDelete
  3. ^mentang2 anon...hantam kenegerian la, racist la....jangan over bro.
    pasal over la anonok kena banned hari tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko ape hal pukimak nk sound2 anon? ak selaku ketua imam perang anon2,nk cakap, spe x puas ati dgn anon, cri ak, trmsuk obe gemok

      Delete
  4. woi obe, bakpe anon ade lg!! semak mcm sampah la!! sila block!! Vote:1

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohd Amirrudin Ahmadiah, lu serupa anjing,n bontot mak lu pink.


      sekian

      yang benar: anon

      Delete
  5. Mohd Amirrudin Ahmadiah, lu serupa anjing,n bontot mak lu pink.


    sekian

    yang benar: anon

    ReplyDelete
  6. Ape jadahla korang suka keji mengeji ni..

    ReplyDelete
  7. Ak xphm apesal korang benci sngt kt kelantan ni.. walaupun ak bkn org kelantan ak respect diorng n u know ekonomi diorng lagi hebat dri ekonomi bngsa len.. korang ckp kelantan ni miskin lah bpa kedana.. kepala hotak kau... ak pernah dtg kelantan n majoriti beurmh besar sume melayu, so mne statement ko kate kelantan ni miskin.. ckp biar berasas, jgn nk men bedal je ckp

    ReplyDelete
    Replies
    1. kelantan laki2 dia gedebe.tapi perempuan dia mantap2. pantat tembam . lulz

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails