Thursday 18 October 2012

Serius Konsep - Masjid Sancaklar : Sebuah Masjid Bawah Tanah (11 Gambar)


Masjid "Rumah Teletubbies"

Lateky kami banyak paparkan konsep masjid moden yang cuba memecahkan stereotaip rekaan masjid yang biasa kita lihat. Jika anda ingat kami ada paparkan konsep masjid merangkap perpustakaan Malaysian Chinese Muslim Association. Kami juga ada paparkan masjid dengan tempat letak kereta bawah tanah di Turki. Hari ini kita kembali ke Turki untuk satu lagi konsep rekaan masjid tidak konvensional. It seems in Turkey they are really serious in redefining the shape of modern mosques. 

Mari lihat Masjid Sancaklar, di Buyuk Cekmece Turki. Masjid rekaan firma Emre Arolat ini dibina pada lereng bukit dan oleh itu bahagian ruang solatnya terletak di dalam bukit! Seperti rekaan stesen janakuasa di Itali tempohari, masjid ini dibina didalam lereng bukit bagi mengurangkan gangguan pada panorama asli kawasan sekitar bukit yang cantik. Yang menarik bagi kami ialah menara cahaya yang bersinar di waktu malam untuk menunjukkan lokasi masjid dari jauh. Nampak sangat tenang dan sejuk. Kalau binaan ini jadi kenyataan rasa mahu singgah di Buyuk Cekmece untuk ambil foto. Pastinya unik. 



Laporan asal ArchDaily

30 comments:

  1. 1st!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. !@$%#$%#^%^

      Delete
    2. perlu tanah yang luas untuk membina masjid sebegini.

      Delete
    3. alhamdulillah, baguslah makin banyak masjid dibina, tapi harap2 manusia yang meramaikan masjid tu semakin banyak la...

      Delete
    4. BODO OBE, "binaan ini jadi kenyataan rasa mahu singgah di Buyuk Cekmece untuk ambil foto. Pastinya unik"..nk g amik foto jek??baik ko g solat kt situ lg bagus..pundek

      Delete
  2. markas al-qaeda yg ke berapa nie..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. jubo bapak ko!

      Delete
    2. raja anon gile...

      Delete
    3. aik.. marah..?? aper kes..? mesti ahli tahap satu al-qaeda...

      Delete
  3. Abg harun bachik18 October 2012 at 11:31

    para artis malaysia membimangkan dan membangangkan saya sejak akhir2 ini..byk gjala disco. arak dadohs dan sex bebas. saya buntu memikirkan hal ini..

    p/s-i luv u anjoule lavocah. tonite same time k. call me maybe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abg harun bachik18 October 2012 at 12:05

      cibai!! komen lah sni semua!! eh..sory2 terkasar bahasa.he..

      Delete
  4. anon pukimak.. al-qaeda kepala butuh bapak ko..

    ReplyDelete
  5. Salam 1Malaysia,

    Saya merupakan pegawai PTD M52 dari Unit Kawalan dan Pematuhan Kandungan Siber, Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) ingin memaklumkan bahawa blog ini (http://blogserius.blogspot.com/) telah dimasukkan di bawah senarai pemerhatian dan pemantauan kami kerana akhir-akhir ini kami mendapati terlalu banyak komen yang boleh mengganggu keharmonian dan menggugat keamanan negara. Kami memberi tempoh 1 minggu kepada pemilik blog untuk mengambil tindakan untuk membendung perkara ini dari semakin berleluasa agar tidak dikenakan tindakan di bawah Akta 114A.

    Sekian, harap maklum.

    "BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"

    Saya yang menurut perintah,
    Pegawai KPKK,
    Unit Kawalan dan Pematuhan Kandungan Siber

    ReplyDelete
    Replies
    1. kepala hotak pegawai kpkk18 October 2012 at 11:57

      kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..

      KEPALA HOTAK KO PEGAWAI KPKK GUNA OPEN ID

      Delete
    2. hah, dalam pmerhatian ape? meh sini hisap meh.

      Delete
    3. mesti tengah perhatikan bini obe tu. jangan. dia dah ada suami.

      Delete
    4. Freemason detected

      Delete
  6. Sejak aku da dapat 1st beberape kali, kini 1st sudah tidak bermakna lagi untuk aku.

    dan untuk anon kepale bapak.

    kepale bapak ko!!!!

    kahkahkah..

    ReplyDelete
  7. Hakim AlKhred Mula-mula saya kisar ramuan herba organik,dan tambah sedikit perahan jus lemon.Dengan Suhu sederhana...(sambil pandang keatas) saya masukkan kacang buncis yang dikukus sempurna.Ayam pula dimasak dengan kombinasi teknik kukus,gril,panggang,kukus gril panggang,kukus.

    ReplyDelete
  8. chef riz Redzuawan18 October 2012 at 12:13

    membuat spaghetti semudah 123 dengan sos prego. waw mamamia

    ReplyDelete
    Replies
    1. atok kow lah! dhlah masak hot dog hangus mcm belacan! eh atok kow bpak aku..Ah! g jahanam! aww!

      Delete
    2. kepala bapak dengan kepala anak sama jer..ko pun masak ntah hape2..lembut jer lebih..chaittttt

      Delete
  9. Neh suma ilimuniti n freemason neh..

    ReplyDelete
  10. 당신의 조상 헤드

    ReplyDelete
  11. i x reti masak taw...

    ReplyDelete
  12. Kat bangunan Bank Islam ade masjid bwah tanah gak...

    ReplyDelete
  13. Surau bangunan tabung haji pun bawah tanah jgk.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails