Pergh Nice Gile!
Dubai Metro ialah sistem pengangkutan keretapi awam tanpa pemandu terpanjang dan tercanggih di dunia. Ianya mula dibuka pada 9 September 2009 pada jam 9.09 minit malam oleh Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum. Sistem keretapi sepanjang 74.6 kilometer ini mengandungi 43 buah stesen didalam 2 laluan utama ialah Red dan Green line. Setakat ini USD 7.6 Billion (RM 22.8 Billion) sudah dibelanjakan untuk sistem rel kegunaan awam pertama di tanah Arab ini.
Berlainan dengan sistem kereta awam biasa, Dubai Metro mempunyai gerabak yang dibahagikan kepada tiga kelas. Silver Class ialah untuk warga marhaen, Kelas Wanita dan Kanak-kanak dan Gold Class. Jika anda membeli tiket Gold Class anda membayar harga tiket dua kali ganda dari biasa. Beza Gold Class dengan Silver Class ialah gerabaknya lebih mewah, kurang sesak dengan penumpang lain dan anda boleh melihat pemandangan dari hadapan gerabak. Dengan kata lain pemandangan hadapan yang kita nikmati di dalam Putra MRT perlu dibayar dengan harga premium bila menaiki Dubai Metro. Sistem Dubai Metro dilengkapi dengan 87 keretapi 5 gerabak yang mampu membawa 643 orang penumpang pada satu-satu masa pada kelajuan maksimum 90 kMj.
Pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Dubai bercadang menambah dua lagi laluan yang akan menyambungkan Lapangan Terbang Al Makhtoum serta Lapangan Terbang Antarabangsa Dubai. Sepatutnya dua laluan ini sudah siap dibina tahun lalu tetapi kerana kegawatan ekonomi pembinaanya dihentikan buat sementara waktu.
Nampaknya stesen dan keretapi Dubai Metro memang mewah. Kita berharap sistem MRT Kuala Lumpur kelak akan menjadi sebagus Dubai Metro. Tak perlu mewah dan GOLD CLASS pun tak apa asalkan dapat memenuhi frekuensi 6 minit setiap tren seperti di Dubai sudah memandai!
Laporan asal IziSmile
changgih siakk..XD
ReplyDeletePUDU PUDU adakah secanggih ini.
ReplyDelete#Tips Putus Cinta
AKU DAH CUKU BERSYUKUR PUDURAYA TU DAH BERUBAH JADI MCM SEKARANG, DULU RASA SCARY JER NAK MASUK PUDU...
DeleteGAMBAR PASANGAN GAY BERSAMA DENGAN ANAK-ANAK MEREKA
9.90 minit malam?...ekkk...
ReplyDeleteHahahaha..obe fail tgk jam..ari2 post pic jam..tgk jam pun fail!
Delete9.90 = 10.30....
DeleteBudak 3 ekor kat atas ni macam babi!!! Tak reti baca lagi nak salahkan orang.. Pegi masuk darjah satu kenal balik nombor.. Korg x nampak obe tulis 9.09 sial?!!! Bukan 9.90... Fuck nokharom 3 ekor babi..!!!
Deletepeh.. dubai yg dulunya padang pasir brape tahun dulu.. dah macam bandar masa depan siot..
ReplyDeletejuz inner.outside still dusty
DeleteHasil keje tangan aku...alhamdulillah
ReplyDeleteHasil keje tangan aku...alhamdulillah
ReplyDeletejangan lupe company mesia yang buat station neh..huhu
ReplyDeleteLCL tu..
Deleteaku keja kat sini lagi since opening 090909
ReplyDeletebest! sgt2 on time, 3 minggu kat dubai menjadi kenangan~
ReplyDeletekenapa sikit sangat orang?
ReplyDeleteDubai yang dulunya negara yang padang pasir, hasil jualan unta dan kurma dan sikit-sikit minyak mereka boleh jadi kaya raya.
ReplyDeleteJUALAN UNTAN SECARA BORONG
74.6KM dgn stesen yg cantik cuma 22.8Bilion...klu malaysia...20KM jer dah balun 30Bilion
ReplyDeletemcm ni la yang MRT najib nak buat tu... terima kasih najib! janjimu ditepati!
ReplyDeletedah naik dah niee....x byk beza pun dgn putra lrt
ReplyDeleteNampak beno tak pernah naek LRT kat Malaysia nie. Kalau pagi time peak-hours, frequency train memang less than 3 mins every train for LRT (STAR and PUTRA). Which is better than Dubai's 6 mins. FACT!
ReplyDeletesokong!
Deleteya betoll!!!! 6 minit waktu puncak kat Putra LTR dah cukup nak bagi platform sesak. Biasanya 2 minit lebih je waktu puncak. 4 minit kira lama dah tu.
Delete6 minit? Kelana Jaya line(Putra LRT) bila peak hours tren setiap 2 minit..Ampang Line(Star Lrt) setiap 3 minit...xyah nak sembang la kalau 6 minit...puiiiii....
ReplyDeleteBTW, gambar 20 tuh bukan interior Dubai Metro tetapi adalah interior Monorail di Palm Jumeirah.
ReplyDelete