Monday 1 October 2012

Serius Cool - Earth House Lättenstrasse : Rumah Teletubbies Edisi Sebenar (15 Gambar)


Time for Teletubbies

Rancangan kanak-kanak BBC Teletubbies sangat popular di kalangan kanak-kanak sekitar 1997-2001. Dalam masa empat tahun Tinky Winky, Dipsy. Lala dan Po ialah watak yang popular seakan Upin dan Ipin skarang. Perkara yang menarik tentang siri ini ialah empat watak utamanya tidak bercakap menggunakan bahasa Inggeris sebaliknya bercakap seakan-akan bayi. Sebab itulah ianya sangat menarik minak budak preschool yang masih belum petah bercakap.

Kami minat menonton Teletubbies dahulu terutamanya ketika high, Groovy gila dan sangat mendambakan rumah bawah tanah mereka yang cool. Tapi tahukah anda rumah bawah tanah sebegini sudah wujud? 

Earth House Estate Lättenstrasse ialah kawasan perumahan yang dibina di Dietikon Switzerland. Ianya direka oleh Peter Vetsch sebagai alternatif kepada rumah yang sedia ada. Rumah ala teletubbies ini lebih menjimatkan tenaga elektrik terutamanya ketika musim sejuk. Masalah utamanya hanya ianya lebih mahal untuk dibina kerana menggunakan konkrit yang disembur dan memerlukan penebat yang elok semasa pembinaannya.Rangka rumah terlebih dahulu "dianyam" menggunakan besi dan konkrit disembur pada kerangka besi ini. Kemudia salutan polyurathane diletakkan sebagai penebat haba dan kelembapan. Kerana kos yang tinggi inilah rumah sebegini tidak popular pembinaannya.

Shame.... pasal ianya sangat groovy! Di Malaysia rumah sebegini pastinya cool dibina tetapi kalau banjir melanda terus menangis......



Laporan asal BestHouseDesign

18 comments:

  1. Replies
    1. Alhamdulillah, Allah bg aku ada otak & akal. ada ciptaan Allah yang ada otak tapi tak de akal.

      Delete
  2. Replies
    1. Alhamdulillah, Allah bg aku ada otak & akal. ada ciptaan Allah yang ada otak tapi tak de akal.

      Delete
  3. kepala hotak masonik kau macam last~

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. ko dah jadi patrick cukupla tu...

      Delete
    2. lupa nak tmbh....ko duduk je kat dlm rmh batu kat laut tu...haha

      Delete
    3. KO BUKAN TELETUBBIES TAPI KO AIALAH TELE BAD ASS

      Delete
  5. Dah nampak macam jirat cina jer klo tengok dari jauh. Hik3

    ReplyDelete
  6. da cam jirat cina plak skali tgk

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails