Friday, 7 June 2013

Serius Indo - Sungai Citarum : Antara Sungai Paling Tercemar Di Dunia (12 Gambar)


Dayyyum Son

Sungai Citarum yang terletak di Jawa Barat Indonesia pernah tersenarai sebagai sungai paling tercemar di dunia pada tahun 2007. Terdapat 5 Juta penduduk mendiami kawasan tebing sungai ini dan oleh sebab itu ianya dipenuhi sampah sarap dan sisa kumbahan manusia. Pada tahun 2008, Bank Pembangunan Asia meluluskan pinjaman sebanyak USD 500 Juta kepada Indonesia bagi mengurangkan pencemaran sungai ini. Kami tak tahu sama ada usaha kerajaan Indonesia berjaya atau tidak tetapi jika mentaliti penduduk tidak diubah, perbelanjaan USD 1 Billion juga tidak akan mengembalikan kebersihan sungai ini. Sad!




Laporan asal Wikipedia

15 comments:

  1. perghhh. nasib baik sg klang bersih lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Tak lama lagi akan jd mcm tu la :)

      Free Download Majalah, TV Series, Anime & Watch Anime Online @ http://zirahnamia.blogspot.com/

      Delete
  2. You can even walk on the trashes. O_O

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  3. Sihat jer dorang ku tengok......

    ReplyDelete
  4. 1st!!! nak busjit? nak riyo? bersyukur aku tinggal di malaysia.

    btw jom join contest ni, sangat mudah dengan hadiah menarik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. lme xnmpk ko...tp dtg dgn link yahudi...

      Delete
    2. ingatkan kau dah mampus

      Delete
  5. Sampah terlampu banyak boleh dijadikan satu pulau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. eloklah tu, lepas tu bagi nama 'pulau sampah'...

      Delete
  6. dah 5 tahun dapat duit tu..apa perkembangan terbaru ye?
    ke tak berubah langsung? :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails