Wednesday 5 September 2012

Serius Genius - OwnFone : Telefon Bimbit Untuk Kanak-Kanak Dan Warga Emas (6 Gambar)


Mudah!

Zaman sekarang jarang kita temui individu yang tidak mempunyai telefon bimbit. Malaysia ialah antara negara yang mempunyai kadar penembusan pengguna telefon mobil yang tinggi sehingga isu anak-anak membawa telefon bimbit menjadi isu besar. Kami di Blogserius menyokong cadangan membenarkan pelajar membawa telefon bimbit ke sekolah. Sebabnya ialah ianya memudahkan urusan menalefon mak bapak dan parents pula dapat menghubungi anak-anak mereka. Kami dulu bersekolah zaman UNIPHONEKAD dan adalah annoying kena beratur untuk gunakan telefon awam. Sangat jengkel!

Mereka yang menentang cadangan membenarkan pelajar bawa phone berhujah jika bawa telefon bimbit pelajar akan hilang konsentrasi. Ini adalah hujah yang legit tetapi zaman kami di sekolah dulu pun ada distraksi di dalam kelas. Ok aje kami dapat straight A's. At the end of the day ini semua bergantung kepada pelajar itu sendiri

Tetapi kalau parents masih risau kami cadangkan mereka membeli OwnFone. OwnFone hanya membenarkan pelajar menggunakannya sebagai telefon dengan jumlah nombor yang terhad. OwnFone membenarkan diantara 2- 9 nombor preset didail melaluinya. Anda perlu menekan nama pada bahagian muka hadapan OwnFone untuk menalefon. Asalnya telefon ini dicipta untuk kanak-kanak pra-sekolah. Mereka sukar untuk mendail dan hanya menekan nama pada OwnFone akan memudahkan mereka menalefon ahli keluarga. Ia juga sesuai digunakan untuk warga emas yang merasakan peranti mobil yang ada sekarang terlalu kompleks

Pihak OwnFone juga memgeluarkan OwnFone versi BRAILLE dan GAMBAR. Oleh itu orang buta masih boleh mendail hanya dengan membaca tulisan Braile dan kanak-kanak yang tak tahu membaca boleh tahu siapa yang ditalefon dengan menekan gambar.

Brilliant dan sangat diperlukan di Malaysia. Kalau bawa OwnFone kami rasa parents tak akan bising anak mereka sebok Facebook ketika di dalam kelas! OwnFone dijual hanya di United Kingdom buat masa ini dan dijual pada harag GBP 50 (RM 246) sebuah.

Tips oleh GADGET.MY





Laporan asal OwnFone

12 comments:

  1. ada gula2 x dalam nye? tuk budak2 punya? hahaaa

    ReplyDelete
  2. Budak2 skang takde lah retarded sgt sampai nak kena pakai phone camni.. darjah 1 bagi Iphone pon dah leh jailbreak kan..

    ReplyDelete
  3. tak lame nanti apple sue la ni..

    ReplyDelete
  4. Agak bahaya jika telefon terlepas kpd si penyagak. Culik budak then call parent mintak duit tebusan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo dia culik...takda number telefon lagi susah...kena jual kat Lombok..

      Delete
  5. tunggu masuk pasaran kat malaysia...berguna ni

    ReplyDelete
  6. phone ni ada gps dan tracking function tak? patut henpon utk budak kecik kena ada function ni

    ReplyDelete
  7. bagus nih KPM kene tgk hahahahahaha

    ReplyDelete
  8. kat jepun RM 20 jer phone budak2 nih
    http://mb.softbank.jp/en/products/mimamori/index.html

    ReplyDelete
  9. Sekarang memang penting gilerr tepon bimbit ni.. dari budak sampai warga emas guna tepon bimbit..
    Tapi simkadnya tetap kena topup kannn
    Kalau Simkadnya beri kita duit mesti semua nak kannn

    Klik Kat Nama... Akan Angah Kongsikan Camna Simkad Boleh beri kita DUIT.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails