Thursday 20 September 2012

Serius Cool - Sony RX-1 : Kamera Kompak Full Frame Terkecil (13 Gambar)


Compactfag?


Kamera full frame seperti Canon 5D Mark III ialah kamera yang digilai DSLRfag. Malangnya ia terlalu mahal dan besar. Kepada peminat fotografi sambilan seperti kami adalah sukar untuk justify membelanjakan RM 15 000 untuk body sebuah kamera dan kemuda struggle untuk di bawa kemana-mana. The next best thuing ialah Leica M9. Ianya klasik dan lebih kecil dari 5D Mark III. Masalahnya kamera lagendary lebih mahal dengan harag permulaan RM19 000 sebuah. Pendek kata kamera full frame masih terlalu mahal dan tidak praktikal. Kan bagus kalau ada kamera full frame yang kecil dan lebih mampu milik?

Di pameran Photokina, Jerman baru-baru ini Sony memperlihatkan Sony RX-1, ianya kamera kompak full frame paling kecil di dunia. In fact kami percaya inya kamera kompak full frame pertama dunia. Ianya lebih kecil dari Leica M9 dan 5D Mark III tanpa lensa. Ia dilengkapi dengan lensa Carl Zeiss 35 MM f/ 2.0. Ianya kamera kompak 24.3 Megapixel yang mampu mengambil gambar pada kualiti DSLR. Holy awesome. 

Now the downside. Ianya lebih murah dari Leica M9 dan 5D Mark II tetapi pada harga saranan RM 9000 ianya masib belum truly affordable. Oh dan kerana ianya kamera kompak anda tak boleh menukar lensa yang sudah terbina dalam. Macam ni beli Panasonic GX-1 sahajalah......




Laporan asal Gizmodo , SonyAlphaRumours

7 comments:

  1. Masih boleh gantung dekat leher kan?

    ReplyDelete
  2. Buat 2nd body best ni.... :D Thnx obe 4 sharing.....

    ReplyDelete
  3. Mesti berat nie. Memang menawan hati.



    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ---------------------- hangat diperkatakan --------------------------
    ######################################################

    ReplyDelete
  4. apsal design dia mcm kamera slr lama yg pakai kodak je? sesuai la utk awek hipster/

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails