Tuesday, 27 August 2013

Serius Merdeka : Ulang Tahun Ke-38 Tugu Negara Dibom Komunis (9 Gambar)


Merdeka

Sempena bulan kemerdekaan dan Hari Malaysia mari dapatkan sedikit maklumat bersejarah untuk hari ini. Umum diketahui Tugu Negara dibuka pada tahun 1966 untuk memperingati lebih dari 11 000 perajurit yang mati di dalam perang dunia pertama, kedua dan darurat. Tugu setinggi 15 meter ini diukir oleh Felix De Weldon, pengukir yang berasal dari Amerika Syarikat. Felix dipilih sendiri oleh Tunku Abdul Rahman untuk mengukir patung-patung Tugu Negara kerana kagum dengan kerja beliau menghasilkan monumen Iwo Jiwa untuk askar Marin Amerika Syarikat. 

Tahukah anda pada hari ni 38 tahun yang lalu tugu ini dibom oleh komunis? Yep pada pukul 5 pagi, 27 Ogos 1975 Tugu Negara digegarkan oleh letupan bom. Akibatnya sebuah patuh rebah ke tanah manakala dua lagi kepala patung terpancung. Kerosakan yang dialami tugu tidak berapa teruk kerana hanya 1 daripada 3 bom yang diletakkan pengganas meletup. Letupan di monumen ini menyebabkan Tugu Negara terpaksa ditutup sehingga 11 Mei 1977

So there you go! Selamat Hari Merdeka dan Hari Malaysia. 




Laporan asal Wikipedia

14 comments:

  1. Replies
    1. Jiwa le pulak..aku ingat tugu kat Indong tadi...hahaha
      tugu Iwo Jima ni lagi dramatic siyot......tugu negara ni okay la jugak...
      tapi macam posing bergambar 3 orang tu....
      Iwo Jima...fuu...macam movie

      Delete
  2. Assalamualaikum..salam ziarah!! Jemput ziarah blog saya ;)
    http://supplementforall.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. Menurut sumber yang sahih iaitu majalah MAstika (hahahah), yg posing jadi model untuk lakaran awal tugu ni ialah Datuk Seri Osman Aroff, bekas MB Kedah. Osman Aroff jd PA Tunku dan ikut Tunku melawat US. Tunku suka tgk tugu Iwo Jima dan dengan segera nak buat jugak satu untuk Malaya, maka Osman diminta posing.
    Katanya....

    ReplyDelete
  4. tumpang bro

    http://budgetputrajayahomestay.blogspot.com/2013/07/coming-soon-budget-putrajaya-homestay.html

    ReplyDelete
  5. merdeka tahun ni ada sapa2 mau bertafakur depan tugu negara lagi kaaa?

    ReplyDelete
  6. tu kan berhala. wajib bomkan. Allah marah. mengundang murtad kalau bertafakur depan berhala. lagipun, nama2 yang terukir tu bukan ada nama2 melayu islam. semua spesis karam sigh walia, askar2 gurkha je. apa pulak dipanggil tugu negara????

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul~ patut dipanggil Berhala Negara (BN)~

      Delete
    2. kaabah pun berhala juga la..mcm mane ni..

      Delete
  7. kalau nak tahu, takde sorang pun nama askar melayu pada tugu tersebut..... Jadi yang merdeka bukan melayu. Org putih yang merdeka, kita pi sign je. hmmm. sejarah negara yang sangat lemah. Bukan seperti sejarah Indonesia atau negara -negara lain. Ramai peribumi yang mati melawan penjajah. Kita merdeka sebab Penjajah bagi merdeka. itupun selepas Penjajah dah mentekadarah semua hasil bumi kita. mungkin obe kena buat edisi siasat cari sejarah sebenar kemerdekaan negara kita. caiyob obe!

    ReplyDelete
  8. yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails