Friday 16 August 2013

Serius Indo - Masjid Ajaib , Malang : Masjid Yang Dibina Oleh Jin (15 Gambar)


Katanya

Masjid Ajaib ataupun Masjid Tiban yang terletak di Malang , Jawa Timur. Menurut lagenda penduduk setempat masjid yang kini sudah menjadi sebuah sekolah dan gedung ini dibina semalaman oleh jin pada tahun 1978. Sebuah pesantren kemudian dibuka oleh Romo Kiai Haji Ahmad Bahru Mafdlaluddin Shaleh Al-Mahbub Rahmat Alam bersebelahan masjid ini. Jika anda melawat Masjid Tiban sekarang, anda akan melihat masjid dengan senibina yang boleh dikatakan aneh. Keseluruhan dinding masjid dilitupi porselin bewarna biru dan bersebelahannya terdapat gedung setinggi 8 tingkat. Masjid Tiban dan Pondok Pesantren Salafiah Bihaaru Bahri Asali Fadlaailir Rahmah  masih lagi dibina sekarang. Ia tidak dibina dengan perancangan yang teliti. Yang membinanya pula adalah pelajar pesantren ini sendiri yang bekerja dengan ikhlas tanpa bayaran. Ini memang masjid yang aneh!




Laporan asal Tangga Domino

13 comments:

  1. oh indo! membohong tak hengat.

    nampak mcm kuil hindu pun ada... sib baik ada kaligrafi arab

    ReplyDelete
  2. kalau ia dibina di malaysia, ni makan kos RM2.5 billion....

    ReplyDelete
  3. Kompleks ni sebenarnya termasuk Masjid dan tempat pengajian pondok (pesantren). Design ala-ala candi, cth Borubudur. Dibina oleh jin tu hanya momokkan masyarakat sekeliling.

    ReplyDelete
  4. More like trying to convert a kuil to masjid and paste all sorts of calligraphy on it and created the "jin" story for sorry asses who came there

    ReplyDelete
  5. pelik aje masjid aku tengok.

    ReplyDelete
  6. masjid cantik tapi x gunakan dengan baik untuk solat dan majlis ilmu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails