Friday 23 August 2013

Serius Cool - Payung Gergasi Masjid Nabawi Rekaan "Arkitek Allah" (16 Gambar)


Mahmoud Bodo Rasch!

Nama Mahmoud Bodo Rasch (70) mungkin agak asing bagi kita yang tinggal di Malaysia tetapi bangunan dan struktur rekaan beliau adalah sangat tidak asing lagi di kalangan penganut Islam seluruh dunia. Mahmoud Bodo Rasch terlibat dalam pelbagai proses rekaan projek mega di Mekah dan Madinah. Sebagai contoh menara jam terbesar di dunia Abraj Al Bait ,rekaan kemah kalis api di Mina , kubah bergerak Masjid An Nabawi, mimbar Masjidil Haram, tangga Kaabah dan payung automatik Masjid An Nabawi kesemuanya adalah rekaan beliau. Kerana penglibatan beliau yang extensif dalam pemodenan tempah suci umat Islam beliau diberi jolokan "Arkitek Allah".

Mahmoud Bodo Rasch dilahirkan di Jerman pada tahun 1943. Beliau meminati rekaan struktur besar tetapi ringan. Pada tahun 1973 beliau memeluk Islam dan mula mencari jalan untuk memudahkan pengurusan jemaah haji. Pada tahun 1992, 12 payung gergasi boleh lipat beliau dibina di Masjid An Nabawi bersama dengan 27 kubah boleh bergerak. Pada tahun 2011 pembinaan 250 lagi payung gergasi yang melindungi jemaah dari panas terik siap dibina. Kini anda boleh melihat payung automatik ini diperkarangan Masjid An Nabawi

Seperkara lagi tahukah anda kubah Masjid Putrajaya dan Masjid Wilayah Persekutuan juga direka oleh Mahmoud Bodo Rasch? Now you know! 




Laporan asal Wikipedia

11 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails