Thursday 22 August 2013

Serius Cool - Sekolah Steve Jobs : Menggunakan Ipad Sepenuhnya (11 Gambar)


Jobs!

Tujuh buah Steve Jobsschool kini dibuka di Belanda.  Buku dan papan hitam konvensional tidak digunakan sama sekali dan digantikan dengan tablet buatan Apple. Sekolah SteveJobs tidak ada hubungan secara rasmi dengan Apple tetapi adalah sebuah program percubaan yang dijalankan oleh Education for a New Era untuk menghasilkan sekolah sifar kertas untuk masa hadapan. Pelajar yang berumur diantara 4 sehingga 12 tahun diberikan iPad yang akan digunakan untuk belajar dan medium berinteraksi dengan guru sekolah. Pelajar digalakkan berhubung dengan tenaga pelajar menggunakan Skype, Facebook dan aplikasi khas yang dipanggil sCool Tool. Perkembangan akademik pelajar juga boleh diakses oleh ibu bapa pada bila masa menggunakan aplikasi ini.

Secara keseluruhan 12 buah Steve Jobsschool akan dibuka dan menjadi platform percubaan projek Education for A New Era. Tablet iPad akan diberikan pada pelajar prasekolah sahaja di 10 sekolah manakala di 2 buah sekolah lagi pelajar akan diberikan iPad tanpa mengira umur. Seperkara lagi yang unik dengan sekolah ini ialah waktu belajar dan cuti pelajar tidak ditetapkan oleh sekolah. Guru dan ibu bapa boleh menetapkan sendiri bila pelajar harus pergi ke sekolah. Modul pelajaran boleh dimuat turun dan dilakukan di rumah sekiranya perlu. Ini sememangnya sekolah yang tidak konvensional. Adalah penggunaan tablet sepenuhnya sebuah langkah yang bijak? Sekiranya projek sebegini dimulakan di Malaysia adakah anda bersedia membenarkan anak anak menjadi tikus Guineanya?




Laporan asal DutchNews

11 comments:

  1. Budaya dan persekitaran di malaysia belum cukup organized lagi nak buat macam ni secara meluas.

    Di institusi sekolah private, mungkin dapat.

    ReplyDelete
  2. maka dari sini lahirlah generasi yang depend their life for technology and social networks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agree with ben xii...
      Very dependable society. I bet they will have trouble if ask to write a handwritten letters.. they're either very slow or their handwriting is a mess!!

      Delete
    2. depend their life on technology n social net? Dah lahir dah pun. Sekrg pun tengah ada. This project wheather it's gonna improve it, or make it worse.

      Delete
  3. ok la tu guna ipad.dari guna itablet 1malaysia, cuti sekolah plak mak bapak yang tentukan.tak perlu runsing nak buat surat cuti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada ke sekolah yg tengah guna itablet 1Malaysia tu macam dalam projek ni? ...sudah-sudahlah.

      Delete
  4. seronoknya budak2 dapat sebijik ipad setiap seorang

    My recent post : Sukan Angry Birds Tak Berapa Nak Ekstrem

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Zaman Mahathir dulu, dia ada cakap nak buat cam ni. Pi sekolah bawak computer. tapi sampai sekarang masih pakai buku lagi. Mungkin kena tunggu 10 tahun lagi kut. :)

    ReplyDelete
  7. this is child experiment.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails