Saturday, 24 November 2012

Serius Kreatif - Melayu Di Jalan Melayu : Filem Pendek Dengan Mesej Mendalam


Dalam maknanya

Bin Filem ataupun nama sebenarnya Ridhwan Saidi ialah novelis tempatan kegemaran saya. Novel beliau Cekik dan Amerika adalah dua karya yang menyeggama minda. Jadi tidak pelik jika filem pendek beliau juga senggama minda. Anda paham tak mesej yang cuba disampaikan? Jika paham bagus. Kalau tak paham tunggu hujung bulan di PWTC. Then anda akan paham #LULZ




17 comments:

  1. Genius! Satu penceritaan yang....fuck no. Aku tak paham langsung.

    ReplyDelete
  2. huhuhuhuhu cerita pendek melayu neh..

    ReplyDelete
  3. pmbangunan meragut 'nyawa'..

    ReplyDelete
  4. tabur wang pastu cekik semula sampai mampos

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..aku pn rase tu kot msgnye..mereka memperlihatkan sifat yg positif dihdapan org ramai, tp apabila tiada yg melihat, mereka membunuh, menghancur, dan memperguna bangsa sndri demi kepentingan diri..bagai syaitan bertopeng manusia..

      Delete
  5. Adengan last tu...pakcik buta kena liwat ke?

    ReplyDelete
  6. dok pehe kawe... btw zahiril adzim pun berlakon jugak.. hebat

    btw jom join contest ni, cara penyertaan mudah sangat, mana tau leh dapat hadiah thumbdrive 8gb/16gb... klik je kat sini

    ReplyDelete
  7. oh damn.....filem bisu...terima kasih mohd hanif kerana menerangkan...komen paling kelakar adalah dari f7 "Adengan last tu...pakcik buta kena liwat ke?"...hahahahhaah

    ReplyDelete
  8. ada sebab kenapa tali leher itu merah.

    ReplyDelete
  9. dan ada sebab kenapa bunuh dgn modus operandi mencekik dan juga menggunakan tali leher

    ReplyDelete
  10. PON, Zahiril Adzim ni mmg asalnya dari scene sastera alternatif ni la. Berlakon tu kemudian

    ReplyDelete
  11. patut dia tambah.. carik org yg cakap berapi. then nangis nangis. lol.

    ReplyDelete
  12. Okay, tumpuan secara tanpa sedar diberi kepada apa-apa material berunsur merah. Kereta merah, tanda berhenti merah, lampu belakang Persona merah, Iswara merah, bangunan merah dan semua yang bewarna merah. Babak awal lelaki bertali leher merah a.k.a PENJERUT berucap adalah cerminan kepada ahli politik yang pandai bercakap dan menggunakan kata-kata manis mempengaruhi rakyat. Simbolik pemberian wang di khalayak awam dan dibuat berulang kali adalah cerminan kepada pemerintah yang menggunakan wang untuk mempengaruhi rakyat yang gemar mengulang tayang dan riuh di TV perdana tentang kebaikan palsu mereka, sebelum dijerkah oleh seorang pejalan kota sebagai simbolik kepada pembangkang yang menegur hapraknya tindakan kerajaan mengumpan rakyat dengan wang. Kemudian bila tiba masanya, wang yang dilabur untuk umpan rakyat akan ditebus kembali, PENJERUT secara senyap telah mengekori si buta untuk misi keji. Tidak tumpah seperti kerajaan sebelum mngundi akan menggunakan wang untuk mengumpan rakyat, iklan berjuta di TV untuk kempen memikat, lagu menjilat so called patriotik dimainkan hingga muak. Sejurus habis pilihan raya, nah, segala kenaikan harga barang menunggu, janji hanya tinggal janji. Warna merah adalah simbolik kepada amaran bahaya. Pengarah secara halus agar kita berhati-hati dengan penjerut bertali leher merah ini. Tali leher sendiri adalah cerminan kepada jenayah kolar putih, yakni jenayah dari golongan elit (ahli politik dan kroni) terhadap rakyat marhaen seperti aku. Malangnya, kita terlalu bodoh untuk sedar, dengan masih memberi undi kepada mereka, menolak jalan raya percuma, menolak pendidikan percuma, menolak minyak murah, menolak segala kebaikan yang ditawarkan. Kita memang bodoh. Kesimpulan yang aku boleh buat, pakcik buta itu ialah kita, rakyat yang buta dan bodoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rakyat tak bodoh, ttp rakyat tdk sanggup diperbodohkan dgn janji2 yg tak tak berpijak di bumi nyata, cumanya nasib baik org2 bodoh ini tak byk sehingga menjadi majority..

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails