Friday 16 March 2012

Serius Fakta - Chaharshanbe Suri : Perayaan Lompat Unggun Api Di Iran (12 Gambar)


Mari kenali perayaan aneh sekitar dunia

Sebelum ini ada aku paparkan perayaan Purim : Perayaan Yahudi Mabuk Tahap Dewa, Hari ini mari kita melihat dan mempelajari apa itu peryaan Chaharshanbe Suri. Dalam bahasa Malaysia Chaharshanbe Suri bermaksud Rabu Yang Berapi. Ianya disambut pada hari rabu terakhir sebelum tahun baru mengikut kalender Parsi. Dengan kata lain ianya disambut sebelum perayaan tahun baru Nowruz. Perayaan ini sudah disambut masyarakat Iran sejak 1700 tahun SEBELUM Masehi dan dimulakan oleh penganut agama Zoroastrian.

Pada malam Chaharshanbe Suri, unggun api dibina dan orang ramai akan melompat unggun api ini secara bergilir-gilir. Mereka percaya unggun api ini akan membakar nasib malang, penyakit dan masalah yang ada pada diri mereka. Api ini juga diharap dapat memberi nasib yang baik serta kesihatan untuk tahun baru yang mendatang. Sungguhpun perayaan ini dimulakan beribu tahun dahulu oleh penganut Zoroastrian, sambutan hari Chaharshanbe Suri disambut oleh kesemua warga Iran tak kiri samada mereka Yahudi, Islam, Kurdish, Armenian maupun Zoroaster.

Pihak kerajaan Islam Iran sudah cuba mengharamkan perayaan Chaharshanbe Suri sejak 1979 lagi kerana ianya nyata tidak syaria compliant tetapi usaha mereka gagal kerana IRANIANS DON'T GIVE A FUCK. Perayaan ini kini semakin popular kerana ianya one way to defy the government. Tahukah anda orang Iran dulu pakai tudung sebagai tanda protes kepada Shah Iran yang terlalu western tetapi korup? Nowadays orang ramai makin berani sambut Chaharshanbe Suri sebagai protes kepada kerjaan Mammoud Ahmadinejad!

In before "Wah awek hipster Hijabis Iran hot siakkkkkkkkkk"







Laporan asal Payvand


12 comments:

  1. wah awek hipster hijabis iran hot siak!

    ReplyDelete
  2. extreme btul awek2 iran yg hot ni..awek melayu mcm aku yg x hot ni berani main bunga api time raya jek

    ReplyDelete
  3. dahsyatt.. brani sungguh.. hehe..

    ReplyDelete
  4. oh salimah.
    jgn main api eh.. terbkr kain lg hot

    ReplyDelete
  5. Awek Iran serius scary! Nak tengok girl power yang sebenarnya, berkawan dengan awek Iran. Derang awesome :3

    ReplyDelete
  6. Klu asalnye majusi, ttp ia majusi smpi akhir hayat..

    ReplyDelete
  7. macam vegetarian la...menghormati makhluk berdarah ke apa ntah...last2 jadi culture..

    ReplyDelete
  8. Lain kali obe kena spesifik sikit lah...Yahudi, Syiah, Kurdish, Armenian maupun Zoroaster. Kalau buh islam tu dgn2 sunni termasuk sekali. Aku yakin geng2 sunni takkan buat bende tu. Lebihkurang 90% org iran tu syiah. Org parsi ada persamaan sikit dgn org di india, tengok je la ritual keagamaan mereka. Nak heran apa... Kalau kat sini, mungkin faisal T****ni berkira2 nak buat agaknya?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails