Wednesday 28 March 2012

Serius WTF - Bacha Posh : Amalan Pemakaian Baju Lelaki Pada Anak Perempuan Afghan


What?

Tahukan anda apa itu Bacha Posh? Bacha Posh ialah amalam turun temurun aneh yang diamalkan masyarakat Afghanistan. Seorang anak perempuan akan dipakaikan pakaian lelaki dan dibesarkan sebagai seorang lelaki juga sehingga akhir baligh. Persoalannya ialah MENGAPA amalan ini wujud?

Ianya wujud kerana dua sebab. Sebab pertama ialah adalah kepercayaan orang Afghanistan dimana pasangan berkahwin hanya akan dikira "untung besar" dan sempurna apabila mereka mempunyai anak lelaki. Adalah normal bagi keluarga yang tak ada anak lelaki untuk memakaikan baju lelaki pada salah seorang anak perempuan mereka untuk mengelakkan stigma tidak mempunyai anak lelaki. Mereka juga percaya jika amalam Bacha Posh diamalkan mereka akan lebih mudah mendapat anak lelaki apabila mengandung.



Secondly anak perempuan yang dipakaikan baju lelaki lebih mudah digunakan untuk membantu keluarga dengan bekerja. As we all know anak perempuan tak boleh keluar rumah tanpa muhrim. Hanya dengan penyamaran barulah "acceptable" untuk mereka bekerja membantu keluarga



Sungguhpun amalam Bacha Posh ini agak kasihan kamu semua jangan risau. Anak perempuan hanya boleh dipakaikan pakaian lelaki sehingga mereka akil baligh. Selepas itu ibu bapa jadi Syaria compliant dan memakaikan mereka tudung serta pakaian wanita.

Just in case you are wondering

"Ada ke versi LELAKI dipakaikan pakaian wanita dikalang orang Afghan Obe"

Yes...... ada. Amalam ini dikenali sebagai Bacha Bazi. Amalam ini pula lain dari amalan Bacha Posh dimana sebab ia wujud ialah kerana haram bagi lelaki tengok perempun menari. Budak lelaki jambu dipakaikan pakaian wanita supaya orang tua horny boleh menonton mereka menari macam perempuan. Yes this is fucked up dan MASIH wujud. Sad eh?



Laporan asal dan dialih bahasa dari BBC

6 comments:

  1. huhuh.....salah didik...

    anon...may kalau berani blog ohsenyum heheh

    ReplyDelete
  2. kalau Obe pakai baju perempuan nak menari mesti comel.

    ReplyDelete
  3. ^ lu sggup ke jd org tua horny?

    ReplyDelete
  4. Pompuan afghan memang comel-comel. Tapi condition diorg yang menyebabkan diorang nampak selekeh. :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails