Monday 19 March 2012

Serius Sadis - Vrindavan : Bandar Balu India (12 Gambar)


Sadis

Manusia mempunyai pelbagai adat dan pelbagai agama. Kita diajar untuk menghormati adat dan agama orang lain. This is just part of being human I guess. Di India ada sebuah kepercayaan turun temurun yang aku just cannot respect of condone. Di sesetengah kawasan di India masih ada kepercayaan dimana balu dikatakan membawa sial. Mereka dicemuh dan dihalau oleh kaum keluarga yang masih hidup bagi memastikan hidup mereka tidak akan ditimpa bala. Ada anak? Mereka sendiripun akan menghalau ibu mereka yang kini sudah menjadi balu selepas kematian bapa. Golongan balu dikatakan membawa bala kerana mereka anak-anak tak mampu membela ibu mereka selepas bapa mereka meninggal. Bayang-bayang mereka pun dikatakan mampu membawa bala kepada ahli keluarga. Sungguh sadis dan ridikeles!

Apa yang terjadi kepada balu-balu malang ini? Mereka akan ke Vrindavan , sebuah bandar suci dimana mereka percaya the cycle of bad luck yang mereka lalui didunia sekarang boleh dihentikan sekirang mereka mati disini. Weird but this is what they believe in. Bandar Vrindavan mempunyai 55 000 orang penduduk dan dipercayai 20 000 daripadanya terdiri daripada balu yang datang untuk mati disini. Balu-balu ini kemudian duduk di Ashram Hindu dan memakai pakaian serba putih kerana balu tidak dibenarkan memakai pakaian bewarna-warni. Malang bagi mereka kerana komuniti balu yang terlalu besar, kebanyakkan Ashram tak mampu menampung mereka kerana kekurangan wang. Balu yang sudah sedia miskin dan gelandangan hanya boleh diberi makan sehari sekali. Jika Ashram penuh ada balu yang tidur ditepi jalan memanti maut dan release from this cruel world.

Jadi pembaca sekalian........mari kita ambil iktibar. Jangan biarkan ibu anda jadi balu malang jika ayahanda anda meninggal. Tak kesian ke? Macam kes mak yang ditinggalkan seorang diri di sebuah hotel setelah anak tak mampu jaga baru-baru ini. Dalam budaya Malaysia balu tidak membawa bala.






Diolah dari sumber OdditySentral , WidowsofVrindavan dan CNN

20 comments:

  1. makcik-makcik nanti buatkan saya kuih vadee

    ReplyDelete
  2. diorg tak ada konsep berkahwin semula lepas spouse meninggal ke?
    btw i thought dlm kepercayaan diorg bila suami mati isteri kena terjun dlm api masa mayat dibakar?

    ReplyDelete
  3. Mean- Thanks to British colonization in India, British had banned this ritual which called `sati`.

    Obe- Amir, the son who had left his mother is not doing it purposely. He was ill and short of money, and left his mother in hotel is the best he can, at least do. The issue resolved recently as someone had offered Amir a job.

    ReplyDelete
  4. Iktibar lain ialah, aci-aci ni patuh dengan ajaran mereka. Bukan macam sesetengah orang kat malaysia, "belum bersedialah, asalkan tuhan tahu niat di hatilah, tak pernah mintak nasi dari orang lainlah bla bla". Kata kuncinya mereka TAAT. Lupakan apa ajaran mereka tp lihatlah mereka ini "dengar dan taat".

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju!..biarkan mereka dengan agama mereka, kita dengan agama kita...yg important adalah taat dalam BERAGAMA...mengaku ISLAM tp xmacam islam pun...duk ngata agama org, agama sendiri pun xnak ikut...rite?

      Delete
  5. sadis..kesian dorang.trma kasih obe hensom 4 this info.

    humm..

    ReplyDelete
  6. Ashram - mcm nama seseorang je..

    ReplyDelete
  7. balu tua..
    cuba kalo akshay mati meniggalkan aishwaryarai

    letak kat sini jugak ke..?

    zalim

    ReplyDelete
  8. very the mengarut...
    yang kena tinggal pulak dikatakan membawa bala...ooooh sungguh ridikules

    ReplyDelete
  9. aishwaryarai letak kat umah aku..aku leh jaga

    ReplyDelete
  10. alhadulilah islam bole kawin 4..

    ReplyDelete
  11. harap Hindraf dapat ambil tindakan. Jgn sibuk tentang penghapusan etnik di Malaysia semata-mata.

    ReplyDelete
  12. Obe tak follow up rupanya cerita mak yg ditinggalkan di hotel.

    ReplyDelete
  13. @landak laut n @obe

    ni link hr tu kisah salah faham pasal 'mak yang ditinggalkan'

    http://www.youtube.com/watch?v=qErMK49TsW4&feature=share

    semoga kita dijauhkan dr sebarkan cerita yg xbenar.

    ReplyDelete
  14. ape lagi pilih pilih mana korang mahu ramai tu hahahaha..

    ReplyDelete
  15. kepercayaan dan agama yang menyusahkan penganutnya...bersyukur dan taatlah dengan agama kita..jom tutup aurat ..http://tudung4you.blogspot.com/

    ReplyDelete
  16. Kesian tgh KELING PARIAH... media kafir kata orang islam hina wanita tetapi ini adalah buktinya...........

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails