Thursday, 14 February 2013

Serius Cool - Arte S : Sebuah Kondo Unik Di Bukit Gambir (21 Gambar)


Pods!

Pulau Pinang a.k.a Pulau bangunan tinggi dan rakyatnya majoritinya tidak mampu memiliki landed property. Sekali tengok Pulau Pinang nampak seperti Singapura. Di Bukit Gambir , Arte S sebuah kondo unik sedang dibina dan ianya dilengkapi dengan 2 pod riadah untuk kegunaan penduduk. Pod ini diletakkan di tingkat 35 di salah sebuah dari dua menara Arte S yang mempunyai ketinggian 49 dan 32 tingakat setiap satu. Di dalam pod anda boleh menikmati pemandangan Selat Melaka dan Georgetown. Arte S sedang dalam pembinaan dan dijangka siap pada tahun 2014



Laporan asal ArchDaily

103 comments:

  1. cool~..nak satu..haha
    sapa kata Negeri PR miskin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha mari kite tgk peratus melayu yg duk situ ;)

      Delete
    2. sape cakap negeri miskin??rakyat die yang miskin.hahaha

      Delete
    3. so johor xnak pandang dh ker?

      Delete
    4. Cina je lah mampu beli... MELAYU???? Merempat je lah...

      Delete
    5. Saya berumur 24 tahun dan berkahwin sebulan lalu. Suami yang berusia 35 tahun mengalami masalah kekurangan air mani.

      Mungkinkah ia menyebabkan saya tidak akan hamil? Kitaran haid saya normal setiap bulan.
      Suami juga mengalami sakit kaki, terutama ketika cuaca sejuk. Adakah ia mempengaruhi air mani suami dan adakah cara untuk mengubati penyakitnya?

      TIARA

      Kuching, Sarawak

      Delete
    6. The name "Penang" comes from the modern Malay name Pulau Pinang, which means "island of the areca nut palm" (Areca catechu, family Palmae). The name Penang may refer either to the island of Penang (Pulau Pinang) or the state of Penang (Negeri Pulau Pinang). In Malay, Penang's capital George Town was called and labelled in old maps as Tanjung Penaga (Cape Penaigre),[7] named after the many ballnut trees (also known as Alexandrian laurels, Calophyllum inophyllum) on the coast, but now usually shortened as Tanjung (the Cape).[8][9]
      Penang is often known as "The Pearl of the Orient", "东方花园" and Pulau Pinang Pulau Mutiara (Penang, Island of Pearls). Penang is shortened as "PG" or "PP" in Malay.[10]
      Early Malays called it Pulau Ka-Satu or "First (or Single) Island" because it was the largest island encountered on the trading sea-route between Lingga and Kedah.[11] The Siamese, then the overlord of the Kedah Sultanate, referred to the island as Koh Maak. (Thai: เกาะหมาก "Areca nut palm Island")[12][13] In the 15th century, the island of Penang was referred to as Bīnláng Yù (simplified Chinese: 槟榔屿; traditional Chinese: 檳榔嶼) in the navigational drawings used by Admiral Zheng He of Ming-dynasty China in his expeditions to the South Seas.[12][14] The 16th-century Portuguese historian Emanuel Godinho de Eredia's map of the Malay Peninsula in his "Description of Malaca" in 1613 referred to the island as Pulo Pinaom.[7][15]
      The geographical term of "Penang Island" first appeared in the "The Nautical Charts of Zheng He" written on the expeditions of Zheng He (Cheng Ho) in Ming Dynasty during the reign of the Yongle Emperor. In the 15th century, the Chinese navy using the record of nautical chart as navigation guide from "Con Dao Islands" (Pulo Condore) to Penang Island, Penang has been seen to trade with Ming Dynasty (modern China) in the 15th century.


      Kapitan Keling Mosque built in 1801.
      One of the very first Englishmen to reach Penang was the navigator and privateer Sir James Lancaster who on 10 April 1591, commanding the Edward Bonadventure, set sail from Plymouth for the East Indies, reaching Penang in June 1592, remaining on the island until September of the same year and pillaging every vessel he encountered, only to return to England in May 1594.[18]
      The history of modern Penang, originally part of the Malay Sultanate of Kedah, began when the island was leased by Sultan Abdullah Mukarram Shah to Captain Francis Light, an English trader-adventurer working for the Madras-based firm, Jourdain Sullivan and de Souza and the East India Company, in exchange for military protection from Siamese and Burmese armies who were threatening Kedah. For Light, Penang was a convenient magazine for trade and an ideal location to curtail French expansion in Indochina and Dutch foothold in Sumatra.[19] On 11 August 1786, Francis Light landed on Penang at what is later called Fort Cornwallis and took formal possession of the island in the name of His Britannic Majesty, King George III and the Honourable East India Company, and renamed the island Prince of Wales Island in honour of the heir to the British throne but the name never caught on.[20][21] In Malaysian history, the occasion marked the beginning of more than a century of British involvement in Malaya.
      Unfortunately for the Sultan, the EAC's new governor-general Charles Cornwallis made it clear that he could not be party to the Sultan's disputes with the other Malay princes, or promise to protect him from the Siamese or Burmese.[22] Unbeknownst to Sultan Abdullah, Light had decided to conceal the facts of the agreement from both parties. When Light reneged on his promise of protection, the Sultan tried unsuccessfully to recapture the island in 1790, and the Sultan was forced to cede the island to the company for an honorarium of 6,000 Spanish dollars per annum.

      Delete
    7. bukan rakyat x bole beli ..tpi melayu x bole beli ..kita merempat di negara sendiri!!!..

      Delete
    8. Ni kesian la penduduk kampong manala plak nk kena halau utk buat ni..kena halau xde pampasan...xde umh ganti..

      Delete
    9. BN jugak bg dkt cina negeri ni.. habis tu nk letak ats pala DAP lak pehal.. bodo..umno rasis

      Delete
    10. otak hg, pas hat jual tanah kat cina x mo kata apa ka?..

      Delete
    11. lawa gila bangunan dia, tidak tahu pulak siap macam mana. klu gambar je sy pun boleh buat cantik-cantik.


      Menarik: Ngeri Mayat Bergantungan Di Jambatan
      Tertarik: Siti Saleha seksi dalam muka depan majalah
      Panas terik: Aidil Zafuan tidak bernikah dengan Zarema

      Delete
  2. Replies
    1. puiiii, mai bagi bukti snp

      Delete
    2. blah lah. mkan pon mk tangung. tilam kencing mlm td x kering lg. sembang pelir

      Delete
    3. lesen pon pkai BL1M, puuiihhh... ptptn dh habis byr?

      Delete
    4. KERJA CACAI ANGKAT NAJIS..ADA HATI LAK BELI KONDO NI..PUIII

      Delete
  3. owh, dok nampak masih lagi dalam pembinaan. dekat je dengan USM..

    ReplyDelete
  4. yeee wahai rahman... yg beli cina jeee... melayu mana mampu.... tu pun ko nak bangga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila kat penang, sume kata cina jer mampu beli, melayu tak mampu, ko penah plak tgk kat KL org melayu duk kondo???? haaaaaaaaaaaaa...... sembang sal KL tu dulu baru ko leh sentuh PENANG.. sapa ada duit, dia beli, takde, toksah duk berangan~~~

      Delete
    2. Ko tgk sendiri ngan mata ko dah ke kat penang mcm ne? ke dgr citer org PAS n PKR kat Pahang n Selangor tu je? Org Melayu KL buat aper beli kondo kalo leh beli banglo harga sama ngan kondo... Kat penang nih... Harga flat, apartment n kondo je lg murah dari rumah bawah... rumah teres 1 tingkat 500 kaki persegi pun dah 1/2 juta dol... Flat 850 kaki persegi pun dah 400k.. pikir la..

      Delete
    3. Oii anon bodoh!!

      Mak pak ko dulu penah 3some dgn anjing skali ke??
      Ape bebal sgt post ni psl umh kat penang!
      Baek ko ckp harga umh kat russia belah siberia sana nuuuuu...
      Dahla penchacai gay x fhm bhs lak tu..
      K.l pon kurang2 xdela halau org kg mcm tu je...

      Delete
  5. Nak kaitkn politik tp wotak letak lutut phuiii!

    ReplyDelete
  6. org melayu pakat lari p kedah..harga rumah mahal kat penang..5 taun lepas ada rumah kos rendah..tapi skrg dh xda..depa dok halau melayu slow2..tanah kg2 melayu depa ambik buat kondo..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hituew awuak kinampew ungdiw diew. kitew x cukew owunk tcinne . dowunk beyeak tuk bacuw.ee gelei leww

      Delete
    2. cantik bahasa??? ko tuh macam la tau kat penang tu macam mana.... pi duk penang lu, baru ko tau melayu kena halau ke apa benda.... jgn dengar sebelah pihak, kaji dua2 pihak...

      Delete
    3. Kepada Anon 09:23

      Tolong jangan jadi jadi bangang, siapa kata kat Penang takde orang Melayu beli rumah? Inilah Melayu, kerja pemalas nak mampus dan bila orang Cina beli rumah sibuk bising2 kata orang Cina halau Melayu..

      Delete
    4. woah..ko mesti cine kan?

      Delete
  7. ni pun tak paham2 lagi ke? slow slow la melayu ilang kt penang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayu hilang p mana bodo??

      Delete
    2. pi duduk kat kedah la.rumah kat kedah murah.pulau tu nanti akan dikeluarkan dari malaysia,jadi macam singapore.terbaik!!

      Delete
    3. bodoh giler komen ko!!! ko ingat senang2 PENANG nak jadi cam SINGAPORE??? , MALAYSIA nih ader perlembagaan, jgn bingai sgt~~~ Undang-undang ada, takkan senang2 nak jadi cam singapore.. Dulu GERAKAN tadbir PENANG, hangpa tak kecoh, skrg, bila DAP tadbir, sume kecoh.... bodoh!!

      Delete
    4. ko pun bodoh gle komen... Gerakan tadbir hal org melayu x kaco walaupun terpinggir... nih sah2 kaco n pinggirkan lg... ko x duk penang jgn byk ckp... org melayu kat pulau nih ramai dah beli umah kat Kulim sbb dah dpt sebijik banglo... kalo kat pulau nih dpt umah 500 kaki persegi je tu pun tingkat 20...

      Delete
    5. alahai..komen bajet cerdik. gerakan tak kacau melayu?
      yang jadi 13mei tu bukan sebab gerakan menang besar?

      macai meno ker nih?

      Delete
    6. Ni sekor lg machai x fhm sejarah pura2 cerdik!!yg menang besar tu dap..gerakan pon x masuk bn lg bodoh!
      Dulu gerakan pon x kacau gerai2 kg melayu..skrang abes seme kena sapu...dahla bodoh cam hanjing

      Delete
    7. hahahaha semua bodo, wei pange di klate kalu baloh umno or pas pun melayu keda kopi, jamban n masjid buleh konsi, kalu cino demo pk sediri pakoh la DAP merempat pade muko klate tanoh banyok baloh pom x merempat hahahahaha bodo bodo bodo sapo melayu jugok aku? aku klate cerdik pah ceroh hahahaha

      Delete
    8. Tolong jangan jadi jadi bangang, siapa kata kat Penang takde orang Melayu beli rumah? Inilah Melayu, kerja pemalas nak mampus dan bila orang Cina beli rumah sibuk bising2 kata orang Cina halau Melayu..

      Delete
  8. apesal aku masih di penang? atau dah bertukar jadi cina?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko melayu yg dok kt tepi laut yg rumah nak runtuh tu.. sblh hang kondo cina... ptuiiii

      Delete
    2. Mai..pakat2 jgn beli barang dr cina..depa depan mulut manis..blkg depa mcm hanjing..tolg org melayu..biar pukimak mcm mne pn org melayu..kita ajar dia jd bagus..hidup melayu!!

      Delete
  9. price start serendah RM700 psf. tu harga dulu. skg mesti dh 800psf ke atas. gila...

    ReplyDelete
  10. melayu kena tipu ngan cina penang..kakakaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam najib kena tipu ker?

      Delete
    2. macam nik aziz janji syurga

      Delete
    3. Mcm hj hadi perasan jd pm

      Delete
    4. adoi sakit perut baca komen hampa semua ni =p

      Delete
  11. Kalau benar la cina halau melayu dari pulau, sapa sebebenarnya yg buat ni?? Adakah DAP yg memerintah sejak 2008 atau BN sebelum tu??? Fikirkan2

    ReplyDelete
    Replies
    1. sejak DAP yg memerintah sejak 2008,semakin menjadi2 projek2 mahal untuk expat nih

      oh mungkin juga segala article dlm blog DAP patut dijadikan kitab suci yg tidak patut disanggah oleh rakyat?

      Delete
    2. dap adalah maksum.jangan kacau dap.mereka adalah parti yang boleh memertabatkan islam.takbir !

      Delete
    3. bila org tak berpelajaran mengomen... kebodohan terserlah!!! tgk KONDO mahal2 kat KL takde plak nak kecoh, bila kat penang, tergedik gedik nak kecoh....

      Delete
    4. Knpla korg ni x cerdik..ni psl k.l ke penang??
      Dulu kecik2 xnk mati..besar2 sibuk nk berdemo tp x celik..
      Baca sendiri sejak bila gerai2 melayu rancak kena roboh...ade yg 20thn niaga xde pon kena kacau sblm ni..gerai cina tepi jln mcm ne teruk pon xde notis majlis...dulu kg xde pon kena notis sgt singkat utk pindah...xde pampasan..xde umh ganti kena pindah..sejak bila kena??

      Delete
    5. Anon 21:24

      Siapa kata orang Cina berniaga tak kena kacau? Aku sendiri pernah tengok Pak Cik Cina bergari kena tangkap sebab berniaga DVD cetak rompak kat pasar malam, kalau dah buat salah tu kena la hukum, ni negara ada undang2 :)

      Delete
    6. ok lar bergari, klu melayu jual konfem lebam biji mate dulu, kene ludah maki bagai, baru kene gari..

      Delete
  12. melayu yang mampu bersaing dengan cina la ramai dekat penang..macam aku..mampu jugak beli twin towers penang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puii..takat sembang kosong,aku pun boleh. ko tu sebenarnya anak pungut.mana mampu nak beli.

      Delete
    2. spender pun mak beli

      Delete
    3. bawak ex5 je nk sembang

      Delete
    4. alahai takat keje kat cosmos bj x yah la ngaku duk situ...

      Delete
  13. biar buta mata jangan buta hati bangsa melayu..menang sorak kampung tergadai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. biar la. janji BN jatuh.dah lama sangat kat atas,apa salah bagi bangsa lain memerintah. Malaysia Malaysian.ko dengki ke?

      Delete
    2. aku undi pas sebab nak masuk syurga tu je.

      Delete
    3. aku plak tetap undi BN sebab aku melayu felda takut dengan cina dap.

      Delete
    4. bangsa cina mmg bangsa penakut, diorg bnyk main belakang tp mmg pandai ambik kesempatan..kite org melayu pulak hr2 duk sebok melalak tp xde ape2 hasil...haha.

      Delete
  14. penang mmg mcm ni x kira la dap pegang ka gerakan pegang..plan projek ni kebanyakan dah ada sblum 2008 lg..bgus gak dap pegang penang..kalu dlu xdak sapa peduli org melayu kat penang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hidup kafir ! takbir! jezuzzzzzzzz

      Delete
    2. jezuuuzzz kraiiihhh!

      Delete
    3. Dan dan ayah ko br rancang...
      Dah 5 thn Dap merintah..benda ni pon masih dlm plan..xde start lg..br nk bina...maknanya baru berapa thn nk jln bodoh.
      Mana ada dah 10thn x jln2..rugila developer..nmpk ko penghapus umat islam tegar dgn sokong dap

      Delete
    4. penang = singapore

      Delete
  15. HIDUP JOHOR.....HIDUP JOHOR.....TERBAEKK

    ReplyDelete
  16. bn akan kalah

    ReplyDelete
  17. biarlah cina beli... bangsa diorang kaya hanya atas dunia yg sementara ni je.. so rileks kawan2.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. habis tu nanti macam mana cucu cicit ko? nak biar diorg miskin ka?

      Delete
    2. biar anak cucu kita miskin tapi boleh masuk syurga.undilah pas.takbir !

      Delete
    3. bodo mentaliti org pas.xlihat future.bajet comfirm2 ko masuk syurga

      Delete
  18. Org melayu suka salahkan bangsa lain. Tanah jual kat cina buat kondo pastu salahkan org cina. Bila malas, pastu nk salahkn org cina. Hasil didikan kerajaan selama 60 tahun. Tahniah.
    Selama ni sape pegang penang? Knapa dr dulu lg x tlg org melayu? Knapa time dap amik alih bru melalak mcm anjing? Dahla dlm umno penang ramai mamak. Mamak tu melayu ke? Bodoh betul kna tipu ngan mamak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak bisjut?

      Delete
    2. abah kau bkn mamak ke?aneyy!!!!tosseyy sattowww!

      Delete
    3. Dulu xde org melayu kena halau cam sekarang bodoh bertingkat2

      Delete
    4. Ini semua salah Mamak Mahathir Kutty dari Kerala, India a/l Thambitaik

      Delete
  19. ni rumah uyk cina.hrp melayu sedar lol undi pas msuk syurga

    ReplyDelete
  20. Yang bodoh ni apesal? Cine ni kaye dup ape peduli hal orng, yg penting tgk diri sendiri tu !! Mentility tu jgn bodoh sngt.. bkn semua cine Kaya ciket2 cine kaya.. melayu pon ade yg kaya la beb! Tu usaha seseorng bkn duk malas dan CKP KOSONG jew.. Usaha la bai! Bkn duk ckp sal cine melayu orang tu!! Individu tu are paham??hehe

    ReplyDelete
  21. sorg je anon yg komen pasal cina n stuffs ni..macai sungguh..abes projek2 org melayu GLC kaye xingat duna dengan kroni semua ko x pikir? ckp dasar macai..ntah ko melayu tulen ke mamak penang mengaku melayu..org tengok pon igt bangla..bodo punya anon..

    ReplyDelete
  22. Berusaha lebih dan doa,Itu sahaja ye Meleis

    ReplyDelete
  23. aku dok penang dah dekat 35 tahun! dari zaman BN pon mmg byk tanah2 melayu tergadai..tmpat lahir aku kat tanjung tokong habis semua tanah tok nenek org2 melayu tergadai. melayu sendiri perosak melayu. tak pyh nak salahkan DAP. mcm lah kalau BN menang dia bagi melayu pegang dia bg kat kroni depa jgk cina cina cinaaa MCA macai najib.. ada ja org2 melayu yg kaya beli kondo2 mewah kat penang nie ingat melayu kolot sgt ka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. doh mu bodo ngaji pon bodo nok saloh ko KERAjaan kalu mu sekolah pandai musti jadi pegawai pitih banyok tok susoh nie sekoloh dulu monteng, cikgu ngaja tido ngorat marka pah tu maroh, mu mari klate banyok mano tanoh mu nok aku bui 5 juto lori pom buleh syarat pakoh PAS and pakatan buleh masok syurga tok payoh nok susoh2 masuk syurga NIk Aziz WAHABI

      Delete
    2. mmg ade yg melayu bile kondo kat penang, tp perangai da x mcm islam buat ape, minum arak, bela anjing,pakai seksi..

      Delete
  24. Dah nama pemalas, x nak berusaha cari rezki lebeyh, bukak bisnes mcm sunnah nabi, harap makan duit kerjaan, memang x mampu milik, aku ada kwn gaji rm40k sebulan, melayu, buat insurance, berniaga dll sbb dia rajin dan berusaha. AKu? On the way...insyaallah.apa yg penting halal dan diredhai Allah, bukan Islam x galak kekayaan bahkan lagi kaya lagi bagus asal x lupa Allah. Sebab lagi kita kaya, lagi buat amal kebjikan, lagi kaya dpt bantu org lain jgak. So shut up dgn MELAYU kau tu...bangsa x penting, agama penting.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sembang kemas lu brader..blajar pn takat spm jek wkkakaka

      Delete
    2. Anon 03:49

      Dari belajar masuk U 3-5 tahun, keluar-keluar hutang berpuluh2 ribu and terpaksa bersaing dengan ratus ribu yang lain untuk dapat kerja, basic 2k sebulan, HAHAHA

      Delete
    3. sembang aku pon bole bro!hahaha kawan aku jual gula2 gaji rm7 juta sebulan.aku?on the way..insyallah dpt 7 juta sebulan!idop anon2 pangkah kaki sembang!hahahah

      Delete
  25. Pelik, hari tu kata sbb kerajaan skrg harga rumah naik mendadak di KL...Penang 2 ape pulak? 2x5 je...semua 2 modal politik utk PRU 13. X tau sape yg betul2 ikhlas bantu rakyat...tp at least BN ada rumah 1 M'sia...PR ada ape?

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh baru aku tahu rumah 1Malaysia tu parti umno, mca, gerakan, mic, ppp punya. ingatkan anjuran kerajaan Malaysia punya.

      Delete
    2. alahai bodonya kamu ni. apa harga rumah kerajaan penang yang control kah? kalau najib x letakkan harga rumah RM 400000 sebagai harga rumah mampu milik agak-agak harga rumah sederhana sampai juta-juta x?

      Delete
  26. hidup lim guan eng
    hg xbuat rumah kos rendah utk org penang pn xpa
    ada melayu dok tolong sapu pungkoq hg lg
    ya la kt penang tu yg mampu beli umah mahai2 semua melayu kn?
    untung laaa

    ReplyDelete
  27. gua orang penang sejati..
    kalo gua turun tanjung,tokei2 cina suma mai sembah kaki gua..
    chill~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puiii...sembang macam pisang..ada hati nk kene pelempang

      Delete
  28. cina rajin. pasal tu diaorg kaya. yang melayu pemalas ni lah duk bisang2 cina beli kondo. ubah lah sikit minda tu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails