Wednesday 12 September 2012

Serius Shit - Bomoh Halau Rasukan Iblis Colombia (10 Gambar)


Exorcist real edition

Banga melayu ialah bangsa yang percaya dengan bomoh sejak berjenerasi. Bila ada penyakit aneh yang tak mampu didiagnos oleh doktor, orang melayu akan mula mencari bomoh. Pernah 10 tahun lebih dahulu berlaku kes bangang dimana seorang remaja kudung kaki kerana bapanya lebih percaya ubat bomot dari ubat konvensional selepas dipatuk ular. Sangat sad!

Kalau ada masalah kerasukan pula di Malaysia kita jumpa bomoh atau berubat dengan Ustaz Harun Din. Bagaimana pula di Colombia? Mari mengenali Brother Hermes Cifuentes yang sudah bekerja sebagai bomoh menghalau kerasukan selama 25 tahun. Sepanjang kareer beliau sudah menjalankan lebih 35000 upacara menghalau kerasukan. Teknik menghalau kerasukan Brother Hermes terdiri dari melumur badan pesakit dengan lumpur sebelum membaringkan mereka didalam bulatan berisi salib. Beliau kemudian membaca mentera dan injil sebelum mencabar makhluk halus yang merasuk pesakit. Dalam kebanyakkan upacara mengubat beliau akan memijak dada pesakit yang menentang proses nyahrasukan.

Kami tertarik dengan penggunaan telur di dalam upacara Brother Hermes kerana kami perasan dalam perubatan tradisional mesti ada telur digunakan. Apa korelasi menggunakan telur ketika menghalau kerasukan, jin, tuju-tuju dan santau? Anyone can help?

Gambar REUTERS/Jaime Saldarriaga







Laporan asal REUTERS

28 comments:

  1. hahaha!kegigihan tercetus disitu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kemaruk paderi tue nk tnjuk power,..hahahah

      Delete
  2. stylo jugek bomoh ni pakai reebok.

    ReplyDelete
  3. Pijak dada tak best, pijak muka best..

    ReplyDelete
  4. bomoh pakai kasut reebok tu.. konfem hant lari kena tapak dgn reebok

    ReplyDelete
  5. Seorg residen Inggeris yg bernama Frank Swettenham pernah menulis sebuah buku bertajuk Malay Sketches iaitu buku tentang kehidupan org melayu pd zaman itu dari pandangan mata beliau. Antara yg menarik

    1. Org Melayu percaya teguh kepada agama Allah dan rela di bunuh daripada menukar agamanya. Ini antara faktor kekalahan mubaligh kristian dalam penyebaran agama mereka.

    2. Amalan melayu: Melayu suka mengaji walopun tak memahaminya, berpuasa dan sembahyang. Dlm masa yg sama berjudi, balas dendam,larikan isteri org yg cantik, membunuh, mengamuk, melatah dan suka berhibur.

    3. Akidah: Walaupun melayu pengikut Muhammad, namun mereka melakukan amalan khurafat, tahyul, syirik, mistik. Sir Frank mnyifatkan akidah melayu bukan pada Allah tetapi kepada kesan dari agama Hindu (adat pada masa itu)

    4. Adat Berhantu: Ketika sakit nazak, org Melayu meminta tolong syaitan. Apabila org itu hendak mati barulah mereka mengajarkan syahadah dan menyerahkan diri kepada tuhan.

    7. Kuasa politik: Sir Frank menjelaskan bahawa syirik, bidaah dan khurafat ini berkembang kerana adanya kuasa politik yang melindunginya.Org melayu yg taatkan pemimpin mudah saja mengikut, biarpun para ulama telah gigih memahamkan masyarakat tentang itu.

    Source: http://ms.shvoong.com/humanities/religion-studies/2288504-membanteras-barah-syirik-orang-melayu/#ixzz26EBqd1gd

    ReplyDelete
    Replies
    1. (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)
      kasi like sikit~

      Delete
    2. ok, ak suka org yg reply post dgn ayat2 yg ilmiah n nmpak akedemik sikit, baru boleh brcambah ilmu kt kpala otak aku nie.

      thanx anon

      Delete
  6. telor adalah salah satu cara untuk distract hantu coz hantu suka makan telor

    ReplyDelete
  7. Brother Hermes Cifuentes ahli PEKIDA rupanya

    ReplyDelete
  8. byk sgt tgk naruto bomoh ni....

    ReplyDelete
  9. nanti kat telur tu keluar la segala jenis darah kotor apa semua mcm bomoh2 kat malaysia ni buat... tapi bomoh colombia tu mesti nak amik kesempatan lumur lumpur kat seluruh badan gadis tak bersalah tu

    ReplyDelete
  10. INI SEMUA KERJA SETAN!!
    INI SEMUA KERJA ILLUMINATI!!
    MAMPUSLAH KAU FREEMASON,YAHUDI KEPALA BANA!!

    ReplyDelete
  11. Bomoh ada banyak jenis bomoh kat malaysia. Tok Bomoh Melayu, To Bomoh Siam, Tok Sami, Tok Batin semuanya sesat, dan lagi menyesatkan.

    Ustaz usatz macam mane?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ustaz pon ada yang sesat~ beberapa imam muda contohnya~ baru ada degree ape lamcau dah persoalkan zikir imam syafie~

      Delete
  12. haha ada jugak komen hidan . cool cool .

    ReplyDelete
  13. pekida alert. bomoh ayahanda. confirm ade org butthurt.

    ReplyDelete
  14. al kisah dulu bomoh ni basket ball player

    ReplyDelete
  15. brader hermes ni brader 3 line. tgk ikat kepala 3 color. kakakaka

    ReplyDelete
  16. Baju ada stripe tiga warna... Adakah ini ketua Pekida d kolombia?

    ReplyDelete
  17. aik~ pendekatan 3 line cawangan colombia agak berlainan dari yang ada di malaysia~ OK~ ape2 hal 2-2 gunalan agama~ hahahahaha~

    ReplyDelete
  18. Ini salah...jelasnya cerita ini mengaibkan agama kristian...siap2 guna salib lagi..this seriously bullshit!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails