Friday 7 September 2012

Serius Fakta - Apa Ada Pada Bendera Sang Saka? : Sejarah Bendera Kita


Eduskesyenel!


Heboh satu Malaysia selepas muncul bendera Sang Saka Malaya ketika sambutan pra-Merdeka anjuran Bersih tempohari. Ada menteri mengatakan bendera Sang Saka itu menghina bendera kita Jalur Gemilang. Ada juga manusia lain yang mengatakan bendera Jalur Gemilang itu bangang dan Sang Saka lebih sesuai kerana ianya meniru bendera Amerika Syarikat. Persoalannya sekarang siapa tiru siapa dan siapa yang sebenarnya betul dalam perbalahan bendera ini? Hari ini kami di Blogserius mahu memaparkan infografik asal usul bendera Nusantara.

Diharap infografi ini akan memberi sedikit pencerahan tentang sejarah bendera Nusantara yang saling berkait rapat. Selepas ini harapannya kita lebih arif dengan sejarah bendera dan signifikannya warna merah putih yang sedia ada.

Ianya kami diberitahu hasil kerja asal seorang pentwitter bernama @LimMingJi . Karya beliau kami ubah supaya lebih mudah dibaca dan kompatibel dengan susun atur blog kami.

Terima kasih kepada @SMamat kerana memberi pautan asal @LimMingJi




61 comments:

  1. Replies
    1. obe jadi bodo sebab percaya sang SASAU tu wujud sejak sebelum merdeka.

      apa bangang la lu obe.

      Delete
  2. Aah sudah..nnt jadi bahan utk indons wat issue plak kang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak akan dijadikan issue. kalian ga usah pada repot soal bendera, baca saja sejarah kerajaan2 besar Indonesia dan asal muasal ditemukannya benua. begitu juga mengenai Atlantis.

      Delete
    2. ah,.. malingsia,... pada banyak bacott,..
      fakyu laah,...

      Delete
  3. kang YINdon claim...malingsia2..hahha

    ReplyDelete
  4. fakta berkaitan bendera Kerajaan Melayu/Islam Champa juga ptt disemak masuk sekali.

    ReplyDelete
  5. aku dah kata dah... kerajaan melayu nusantara memang merupakan ketamadunan bangsa yang paling superior sebaris dengan kaum aryan dan kaum mayan sampai USA pun nak tiru bendera kerajaan majapahit... sebab tu pun semua mahu maling sang saka

    ReplyDelete
  6. Tak patut, memang x patut.

    Kalau tukar bendera, bermakna Malaysia ditukar nama begitu ?


    ..............................
    Sang Saka? Kurang sedap bunyi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sang Saka kurang sedap?
      Mungkin...tapi ia berbunyi sungguh
      bad ass

      Delete
  7. Bro betul ka Sang Saka Malaya is Pre-Merdeka flag? Check it out:

    http://www.najwanhalimi.com/2009/08/sang-saka-malaya.html

    http://hasbullah.pit.my/2008/08/bendera-malaysia-perlu-diubah-dan.html

    Based on these 2 blogs.. Blogger ni yg come out dgn tis Sang Saka Malaya flag design in 2007 or 2009? (alternatively known as Sang Saka Merdeka). But he acknowledged that die designed it based on Sang Saka design used by Indonesia and Singapore and with some resemblance of Bendera Rakyat (flag proposed by PUTERA AMCJA but it seem never been used except by their own party supporters)..

    and the official pre-merdeka flag, Bendera Persekutuan Tanah Melayu (1896 to 1950) looks like tis:

    http://ms.wikipedia.org/wiki/Bendera_Malaysia

    So Sang Saka Malaya flag only existed in 2007/2009? Honestly I'm not sure sapa yg cakap betul?

    ReplyDelete
  8. itu amerika!
    kita ikut amerika!
    depa kristian!

    jadi..

    bendera saka malaya..
    ada apa dengan Majapahit?
    orang beragama hindu buddha?
    asal usul pun daripada indonesia..

    sama juga.
    bendera kita tak tiru siapa-siapa. kita dijajah oleh british, bukan amerika. 14 jalur itu warna nusantara tapi terdiri drpd 14 negeri. simbol bulan pun cantik menunjukkan simbol agama islam di negara kita. bersyukurlah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. gopoh sungguh saudara ni. kan dari ilustrasi atas tu menunjukkan bendera malaysia dicipta sumber dari inspirasi bendera khti (british). betulkan kita dijajah british. jadi ada logik la bendera kita dari sumber mereka. sperti ilustrasi di atas, bendera khti tu pula diambil dari bendera gabungan 7 negeri/negara dalam kerajaan majapahit. sebab tu ada 7 merah dan 7 putih. 1 merah dan 1 putih mewakili satu negeri/negara. ini sejarah yang sesetengah orang tak tau. jadi, cadangan saya pada saudara, banyakkan membaca bahan ilmiah dan juga berdoa Allah menunjukkan ilmu yang benar yang bermanafaat untuk kehidupan dunia dan akhirat. dan satu lagi nasihat saya, dalam sesuatu isu, pandanglah dari berbagai sudut, fahami dari berbagai sudut, dan dapatkan maklumat dai pelbagai sudut, agar kita dapat melihat dan memahaminya dengan menyeluruh.

      Delete
    2. xda bangsa lain di dunia ini benci dan mempertikaikan asal usul warna bendera, rekabentuk bendera dan lagu kebangsaan yang dicipta semasa zaman kita masih mundur dgn kemajuan dan teknologi yang terhad... hanya bangsa melayu PR sahaja yang cuba membuat kecoh dan onar bagai nama malaysia dan bendera malaysia adalah antara yg paling hina di dunia...kita mengeji pereka2 cipta bendera dan lagu negara...umpama kita mengeji tok moyang dan seluruh keturunan kita sendiri...

      Delete
  9. Check out bendera bangladesh & japan..

    Xde pon depa meroyan2 sang saka bangla or sang saka samurai..

    Problem???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa'ah. Semua Hokage pun tak bising-bising walaupun bendeka mereka tak lawa. Kage-Bunshin-No-Jutsu. Haittt...Dattebayoooooooooooo.

      Delete
  10. COme on....alang nk tukar bendera (after 55 years old merdeka?) apsal taknak tukar je terus nama Malaysia? Selepas 55 tahun baru nk jadi issue??
    Sbb nk jatuhkan BN, benci najib, then tukar bendera negara?
    Lu pikir la sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. sapa yang nak tukar bendera tu phosgene? aku baca pengakuan 2 pemuda yang mengebarkan bendera tu, diorang cuma nak kita semua mengingati sejarah perjuangan mendapatkan kemerdekaan tanah melayu. dan bendera yang disebut sebagai 'sang saka malaya' tidak diketahui sejarahnya oleh orang ramai sehinggalah perkara ini berlaku. betulkan?

      Delete
    2. Well....one person say yes with a clear statement, but the other person say "owhh....jz want to show you what is history is all about"
      this person say yes
      http://aeshahadlina.files.wordpress.com/2012/08/manoharan-statements.jpg?w=529&h=499

      this person say ....
      http://www.najwanhalimi.com/2009/08/sang-saka-malaya.html

      http://hasbullah.pit.my/2008/08/bendera-malaysia-perlu-diubah-dan.html

      Faizal, cuba tgk, kalo tak salah mata aku, bendera masa mlm kemerdekaan tu same je mcm bendera "CADANGAN" di sini http://hasbullah.pit.my/2008/08/bendera-malaysia-perlu-diubah-dan.html

      So...kalo betul nk "....mengingati sejarah perjuangan mendapatkan kemerdekaan tanah melayu..." ,kenapa tak kibarkan bendera asal 'sang saka malaya' ?

      Delete
    3. ok. aku dah baca sume link yang diberi. bab monaharan memang aku sendiri tak pernah paham dengan dia. tengok contoh masa chong wei aritu. merapu apa dia tulis kat twitter, aku pon tak paham mamat sorang ni. macam tak betul pon ada. link kedua dan ketiga, dari link2 tu kedua2nya kata diorang cipta sendiri bendera tu. persoalannya macamana boleh sama. dan sepengetahuan aku bendera sang saka malaya tu diguna oleh pkmm sebelum merdeka. ok, kita tinggal bab bendera. si nazri dan kawan dia zairi shafai, 2 orang yang kibarkan bendera 'sang saka malaya' masa malam merdeka tempohari. aku baca dari penjelasan nazri yang tujuan dia cuma ingin mengingati sejarah perjuangan mendapatkan kemerdekaan tanah melayu. jadi sekarang ni maknanya dia konfius 'sang saka malaya' tu yang sebenarnya ciptaan hasbullah dan najwan (kalau betul apa yang diorng claim dalam blog masing2) sebagai sang saka malaya di zaman sebelum merdeka. aku jawap soalan kau atas pendedahan nazri. kau pula jawap soalan aku "sapa yang nak tukar bendera tu phosgene?" dengan link di atas. jadi baru aku tau ada makhluk yang nak tukar bendera kita. jadi phosgene, untuk tambah pengetahuan aku, harap kau boleh bagi link gambar bendera asal sang saka malaya. terima kasih.

      Delete
  11. Klu tukar bendera pe efek die...GDP leh naik ke...hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde lagi orang tertembak orang malaysia sebab ingatkan kita musuh mereka, amerika..

      Delete
    2. alahai terserlah ketololan ko menjawab soalan ysh

      Delete
    3. maaf, dia tanya cara sarcasm. aku pon jawap cara sarcasm. tapi mmg fakta kan, orang kita tertembak disebabkan mereka tersalah anggap bendera kita tu bendera amerika. (untuk pengetahuan, aku tiada niat langsung nak tgk bendera kita berubah)

      Delete
  12. Sejarah harus diingat, tidak boleh ditulis semula. Sejarah tak boleh dinafikan. Menafikan hak sejarah bermakna anda tak layak untuk mempunyai akal fikiran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku tak setuju. bagaimana kalau sejarah yang telah ditulis itu tidak lengkap ataupun salah. dan ada pengkaji sejarah temui bukti-bukti baru. haruskah kita ingat sejarah sebegitu (tidak lengkap ataupun fakta salah)? mestilah ia perlu diubah dan ditulis semula.

      Delete
  13. X der spe pon nk tkar bendera..melayu bergaduh sbb d laga2kn.ada spa dgr sendiri dr mulut si polan sekian2 malaysia kne tkr bendera?kemon r..ni sumer propaganda politik.jgn amik bulat2 apa yg korang tgk kt tv.bak kata chubbyboy ni sume dakyah iluminati..damass.
    But ada korang nampak india n cina marah psl isu ni??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada manoharan dgn hishamuddin org pkr. Kalo x kerana mereka Korang semua anak muda xkan la terhegeh -hegeh nak buka pasal isu ni..

      Delete
  14. Bendera Sang Saka Malaya tak pernah ada dalam sejarah..ianya hanya dibuat-buat. FACT!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau yang cakap sebab kau x kaji sejarah...... Kalau nk harap sejarah dalam buku teks mmg xde la dia nak jawab perjuang kemerdekaan siapa? Kenapa merah diatas putih di bawah? Sebab merah itu darah... Ape kene mengena nya? Untuk merdeka kita telah bermandi darah dahulu sebelum keharmonian dikecapi... Putih tu la hasil dr merah...

      Delete
  15. Bendera tu hanya simbol. We malaysians yg memberikan makna pada simbol tu, for better or for worse

    ReplyDelete
  16. Kalau Tukar Bendera pon...dgn perangai Rakyat Malaysia Yg Cm Haram..tak akan ubah apa2 pon..+++ org melayu tau komen kutuk dkt org,hina,dengki,dan nk jatuh kan org...yg 2 ja pandai..kerja malas...

    ReplyDelete
  17. blogserious semakin kurang ajar. report to the skmm immediately. otw

    ReplyDelete
  18. sang saka malaya tu baru je cipta. bendera asal persekutuan tanah melayu ade logo harimau kat tgh2 die. sang saka malaya tu Angkatan Muda KEADILAN yg cipta pada tahun 2009. bodo punye blogserius.

    ReplyDelete
  19. Shahpascal tulis dalam blognya tulis, dalam malaysia hantar no wonder la misi ke negara timur tengah selalunya guna bendera UMNO menggantikan bendera jalur gemilang.

    Sana sentimen anti USA sangat menebal, jalur gemilang selalu disalah sangka sebagai star-sprangled banner bendera USA. kalu pakai jalur gemilang kat somalia, afganistan maknanya cari nahas laa..


    p/s aku jumpa komen Obefiend kat blog military tu. :D

    ReplyDelete
  20. obe bodoh kena tipu anjeng PKR.

    bendera sang SASAU tu bendera ciptaan anak ikan anwar al-jubs tahun 2007. anak ikan si anwar al-jubs tu pun dah mengaku.

    bangang punya obe cuba putar belit sejarah kata bendera tu wujud sebelum merdeka!

    ReplyDelete
  21. SHHH..... ONLY INDONESIA WHO KNOW & RESPECT THEIR OWN ROOTS !!!

    ReplyDelete
  22. x pedulipun samada nak tukar bendera atau nak pakai bendera lama. org kita terlalu banyak gaduh pasal simbol... buang masa dan tenaga. baik gaduh cari penyelesaian utk masalah2 di malaysia kini. apa faedah menang gaduh utk simbol tp negara hancur?

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. sedikit pembetulan.Bendera sang saka merah putih telah digunakan jauh sebelum kerajaan Majapahit wujud dan digunakan banyak kerajaan-kerajaan di Nusantara termasuk Sriwijaya,Tanah Batak,Aceh,Sulawesi Selatan,Diponegoro etc. Sang Saka bukan milik total Majapahit tetapi milik semua kerajaan-kerajaan yang terdapat di Nusantara dan menjadi simbol perjuangan terhadap penjajah (British & Belanda). Sang Saka juga adalah lambang jati diri Nusantara dan bangsa Melayu (Indonesia, Malaysia, Singapura, Brunei, Philipine). ps/ jangan ingt Melayu itu hanya di Malaysia. kenali lah bangsa mu. Jangan buta Sejarah.Bendera Sang Saka Merah Putih milik kita tapi bendera jalur2 penjajah yang dipertahankan. Merdeka kah kita?

    ReplyDelete
  25. oh mcm tu :)

    tp dari apa yg aku kaji n fahami, syrkt hindi timur Inggeris (SHTI) mengambil jaluran merah putih tu dari salah satu simbol perisai kesatria Raja Athur, iaitu Lancelot.
    (video ade kt youtube, nt aku bg link)

    disebabkan kesatria Lancelot itu taat setia kepada Raja Athur, maka dia menjadi kesatria yg paling dipercayai dan disayangi.

    kesinambungan SHTI memilih menggunakan simbol itu sebagai bendera (kena lihat link video untuk gambaran yg lebih tepat).

    http://www.youtube.com/watch?v=8Xerr9xrNP4

    *setuju dengan Obe, sejarah mmg kita perlu tahu. pada aku ia penting, mengenai asal usul kita. xkira la siapa kita, jgn kita dimomokkan oleh anasir luar menggangu keharmonian dn keamanan Malaysia.

    ps: ade dgr cerita, PAP (singapore) pakat dgn DAP (mmg dorang sekutu pun) cetuskan benda tu (huru hara)

    wallahualam~

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup mmg PAP ngn DAP tu b'sekongkol..tp yg sedihnya mg da t'nyata jelas tp ada jgk org melayu nk geng ngn dorg ni..

      -sedih ngn bangssndr..melayu mudah lupa~

      Delete
  26. aku belajar sains politik, aku tau macam mane malaysia skrg..jadi sama2 kita ubah PRU nnti.takbir.. (pas)

    ReplyDelete
  27. fakta yg last tu salah..
    bendera pas ngan umno tu amek dari sangsaka merah putih...

    ReplyDelete
  28. terinpirasi gue rasa hal yang wajar. siapa meniru siapa ga perlu di ributkan. tapi yang perlu adalah ciptakan citra "siapa diri anda" jadi lambang tersebut akan selalu identik dengan anda.

    ReplyDelete
  29. sang saka?

    more like sang sucker la bunyinye

    ReplyDelete
  30. ape nak kecoh2 jepun punya bendera satu titik merah rakyat dia tak bising pon.

    ReplyDelete
  31. Aku ada 2 soalan..1- macamana plak org cina ni (as his name shown) pandai sejarah bendera nusantara?? Yg menyokong terutama melayu tahniah anda menunjukkan kebangkitan bagaimana orang kita senang mudah dan murah untuk dijajah
    2- apasal selama sambut merdeka tak ada pun makbapak atau atuk opah kau claim pasal bendera ni? diorabg bacul ker maksud dia?!! Bodoh murah dan mudah!!

    ReplyDelete
  32. jgn bertelagah..kita kan satu bangsa, satu asal, satu tuhan...bersatu la di bawah kebenaran yang hakiki...

    ReplyDelete
  33. Bahaimana bendera malayan union dan uganda.
    Sapa tiru sapa

    ReplyDelete
    Replies
    1. sokong Suhaimi Rayyan..kalau setakat pasal bendera nak kecoh, nak gaduh, apa lagi pasal benda lain..bila negara kita nk maju kalau rakyat xpandai bertolak ansur, xpandai bincang elok2, dan xpandai bersatu padu..politik kita dah berpecah, sosial pulak semakin parah, ekonomi hampir dibolot oleh orang luar, tinggal nk kena jajah balik je kita nie kalau xbersatu padu..chill la guys, memang pndapat korang berbeza tapi jgn bertikam lidah sampai menghina sesama sendiri..

      Delete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  35. Xpayah susah2, kalo nk tuka sgt, pakai Al-Liwa' dan Ar-Rayah(bendera Islam) lagi baik, kalo nk gadoh pasal bendera, warna, bentuk dan jalur, design semua tue pasti berkait sampai xde kesudahan...

    :)

    ReplyDelete
  36. What ?? Malaysia bukan melayu Nusantara sebab mereka sudah mengutuk dan menginjak-injak Sang Saka merah Putih ..

    Mereka mengutuk Sang Saka merah Putih Meniru Bendera Monaco tanpa sadar mereka sudah mengutuk nenek moyongnya Sendiri

    Meraka bilang Di Malaysia Sang Saka merah putih Di buat alas kaki tanpa sadar mereka telah menginjak - injak JATI DIRI nenek moyangnya sendiri ..!!!

    Masih Ingat kah malaysia dengan Nusantara ??
    Masih ingat kah malaysia dengan Bendera nenek moyang mereka (sang Saka merah putih ) ?

    INDONESIA bersusah payah Menaikan sang saka di tanah Penjajah ..
    Dan malaysia harus belajar dari INDO bagai mana cara Mengormati NEGARAnya ... di Malaysia Bendera Mereka RObek atau pudar di makan waktu pon takde yg risau ..
    Lihat di Indonesia gk ada bendera Yg Pudar warnanya atau robek ..
    Di indo sang saka gk boleh kena tanah .. kalau di malaysia gk ada yg risau benderana kena tahi kambing sekali pon .. karena mereka x pernah berjuang untuk menaikan bendera ke angkasa .. pasrah je di perkosa britis ..

    ReplyDelete
  37. Both indos and malays are the same, self centered and stupid! To much pride for something unmeaningful like this, hahahahaha

    ReplyDelete
  38. bersyukur...tak ada copycatt ....semua saling meniru....damai .....Nusantara tetaplah bersaudara

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails